Ytligt liggande elkablar runt uppskurna rötter i skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Jag behöver hjälp med vad som gäller och vad vi bör göra, om något, med en elmatning. Vi blev förra året med stuga som tidigare ägts av samma par sedan -76. Byggdes -74. Vi har hittat vad vi tror är den ursprungliga elmatningen till huset, den används än idag. Kablarna ligger väldigt ytligt och tyvärr i spänn runt rötter som är upp till 15 cm i diameter. Vid en tall har roten kapslat in kablarna...

Först framme vid huset går kablarna ner i mark, eller vi kan i alla fall inte se matningen intill huset.

Vi håller på att gräva upp och kapa rötter för att lossa kablarna, men vad ska vi göra sen? Är det ok att ha den liggande såhär på mark för att det är en gammal installation?

Vad kan anledningen vara till att det är två kablar?

De är superfräscha, vad är det för monstermaterial?

tommib
Kablarna kan inte ligga sådär. Eller ja, de kan, men det kommer bli problem förr eller senare. Beroende på vilken kabel det är så kan det vara lättare att bara dra om den på ett bättre sätt.

Markkablar ska normalt ligga minst 60 cm ner i marken. På egen fastighet om det inte förväntas några grävarbeten kan man möjligen tumma på detta men även där är rekommendationen på forumet ca 35 cm (ett spadblad). Den (ena) kabeln behöver inte ligga i gult rör men ska om den inte gör det vara märkt med ett markeringsband ca 10 cm ovan kabeln för att varna och skydda mot avgrävning.

Skulle det vara mina kablar hade jag börjar planera för en omdragning. Det är svårt att ge en heltäckande rekommendation utan att veta mer om förutsättningarna på plats. Är detta t.ex. din servis eller är det nätägarens kabel?

Den grövre kabeln ser ut att vara en vanlig EKKJ. Den är isolerad med helt vanlig PVC. Den mindre kabeln ser mer gummiaktig ut men skulle kunna vara en N1XV om den är ny, eller en (potentiellt) felaktigt nedgrävd gummikabel om den är gammal.

Är det inte serviskabel + telekabel?
Vid nyanslutning ska fastighetsägaren själv gräva från tomtgräns och in till fasad.
Det är väl både här och där som det tummats på grävdjupet när man stått där och ska handgräva den sträckan.

tommib
Ja, finns det telefoni så är telekabel en mycket bra gissning. Man kan läsa på kablarna också så blir det lättare för oss, det borde stå en kabelbeteckning där någonstans, typ EKKJ 4x6+6 och så något tillverkarnamn.

Jag inser att jag inte svarade något på TS frågor.
Kablarna ska naturligtvis grävas ner, oavsett ägare, det är inte tillåtet att ha den liggande sådär. Varken då eller nu.
Men många var lata när huset byggdes och slängde bara ut kabeln på marken och lät mossan växa över, med tiden "försvann" kabeln.
Sitter mätaren på en fasad på huset så är det nätägarens kabel och denne kan vara er behjälplig med att t.ex. klippa av kabeln och skarva på någon meter så det går att gräva runt stubben istället.
Sitter mätaren ute vid tomtgräns är det er egen kabel och då kan en elektriker göra sammalunda.
Ska ni ha dit någon grävmaskin i nåt annat ärende kan denne kanske gräva ner en ny kabel, man vet ju inte riktigt skicket på befintlig kabel då rötterna sträckt till den på detta viset.
Som tommib skriver så är en översiktsbild mycket hjälp här.

Den tunnare kabeln gissar jag är en telekabel som lades samtidigt, men kanske aldrig blev inkopplad, har ni fast telefoni? Annars kanske ni har en lyktstolpe eller nåt, motorvärmaruttag kanske, ute vid vägen.

fast det där måste ju vara nåt annat? Om ni inte träden är flera meter i diameter då?

Tror du?
Den grövre är ju en EKKJ i alla fall.
Sitter mätaren ute vid tomtgräns kan det i värsta fall vara en 3x2,5+2,5.
Sitter den vid fasad är det troligen en 3x6+6.

jag vet inte. Jag tänkte mest skalenligt till normala träd. Den ser klen ut menade jag bara.

Tack för svar!

Jag kommer inte kunna ta några fler bilder på några veckor utan får återkomma med det.

Jag har faktiskt inte koll på var skåpet sitter. Inte på fasad i alla fall, men det finns ett kallförråd som en del av huset som jag inte har riktigt koll på alla väggar i, det är rätt belamrat. Finns skåpet inte där är det nog ute vid vägen och alltså vår kabel. Får kolla närmare nästa gång.

Telekabel - såklart! Det fanns fast telefon i huset när vi tog över. Skönt, då kan vi riva den kabeln (vi mäter såklart så den är spänningslös först, för säkerhets skull).

Att elmatningen måste ner i marken räknade vi egentligen med. Det ska ändå grävas för fiber så det är ingen stor sak att lägga ner rör.

Sen är det skicket på kabeln. Att den kan ha blivit skadad av att ligga i spänn hade jag inte tänkt på. Det vi grävt upp hittills ser ut att vara i gott skick. Hur tar jag reda på om kabeln behöver bytas? Behöver den inte bytas tänker jag att vi (elektriker) får koppla loss och så drar vi den i rör och kopplar in igen. Förenklar jag för mycket/nåt annat som kan påverka?

Tack igen! Jag har bra koll på mycket inom bygg men definitivt inte el - så tacksam för hjälpen!

J Jesca skrev:
Tack för svar!

....Hur tar jag reda på om kabeln behöver bytas? Behöver den inte bytas tänker jag att vi (elektriker) får koppla loss och så drar vi den i rör och kopplar in igen. Förenklar jag för mycket/nåt annat som kan påverka?
Låt elektrikern megga (isolationsprova) kabeln för att se om den är skadad.
Gräv gärna först fram den för hand lite och se om du hittar någon typbeteckning, liknande "EKKJ 3x6+6" eller nåt, så elektrikern vet vad han ska ha med sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.