P PsychoCheF skrev:
Det såg ju användbart ut :)
Fattar jag det hela rätt så reagerar sensorn på rörelse?
Reagerar den på vilken rörelse som helst? Tänker på om "dörr 3" skulle tända lampan bakom "dörr 2" i exemplet ovan?

En annan fundering. Behövs reläet pga sensorn inte ger en 12V signal när den aktiveras?
Ja den reagerar på skillnader i infrarött ljus dvs i stort sätt på temeratur skillnader. Dvs om du står bredvid dörren och öppnar när den är riktad rakt ut så ska den inte tända utan det kräver att du står där den ser dig (eller något annat med annan temperatur än dörren). Sen är det ju väldigt billiga varianter så det är ju inte helt 100%igt men den jag köpte fungerade i alla fall över förväntan. Enda riktiga felet med min var att då jag monterade den vid sidan så kunde den se mig i den lilla springan mellan dörrarna ibland när jag gick förbi.

Relät behövs då sensorn är gjort för att egentligen signalera till en microkontroller och bara ger 3.3V ut när den ser rörelse. Och även att om du mot förmodan skulle hitta en som faktiskt ger 12V ut så lär den inte kunna leverera ut rätt mängd ström som behövs för ledlisten. Därav behövs ett relä som kan reagera på de 3.3V som ges ut av IR sensorn och då släpper vidare de 12V från nätagget till ledlisten.

Nu var det inte exakt de jag köpte som jag snabbt googlade fram utan bara liknande. Tex verkade just den IR sensorn inte vara så bra med just att ge signal i viss tid efter rörelse för att få det tänt lite längre efter att den reagerat på rörelse och inte slockna direkt vilket kan vara irreterande.

P
J Jensa86 skrev:
Ja den reagerar på skillnader i infrarött ljus dvs i stort sätt på temeratur skillnader. Dvs om du står bredvid dörren och öppnar när den är riktad rakt ut så ska den inte tända utan det kräver att du står där den ser dig (eller något annat med annan temperatur än dörren). .....
Ok, då fattar jag reläet! Tusen tack!

Har jag riktig tur nu så har jag gjort en fynd i mina gömmor!:rofl::ok:
(Den som spar han har, tänk på det alla ni som säger att din bättre hälft sparar på för mycket grejer ;) )

Hittade några gamla ledlister med någon typ av sensor i. Efter lite demontering så gissar jag att det handlar om en fotocell och en ir-led som bildar någon slags "avstånds" sensor.
Blurrig närbild av en demonterad ledlist med en sensor, kablar och elektroniska komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En suddig bild på en demonterad ledlist med en möjlig fotocell och infraröd LED som "avståndssensor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite tester på bänken visar att det skulle kunna funka. Den tänder på ett avstånd på ca 5-12cm beroende på vad jag håller framför sensorn. Ljust (vitt papper) verkar reflektera mer, logiskt såklart, ir-ljus till fotocellen (om det nu är vad det är) vilket ger ett större avstånd innan sensorn tänder lampan.
Mina dörrar är ju svarta, så ev. kanske man får sätta en bit vitt papper på baksidan av dörrarna.
Blir nog ett litet helgprojekt att testmontera dessa :strong:

Om nu detta inte funkar så snubblade jag över denna sensor som verkar vara klar för ändamålet. 12V och klar med kontakter.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ng/led-lister/vellight-rorelsedetektor-p64126

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.