P
Drar om elen i lägenheten (1-fas) och är med på att man måste ha 1 nolla per grupp för att den inte ska bli överbelastat. Men de är trångt i rören.. kan man ha gemennsam skyddsjord till flera grupper? Vet att man ej får de enligt ``reglerna`` Förstår om de blir jordfel mellan fas till jord att de som är anslutet på andra gruppen blir strömförande också. Men hur farligt är de egentligen om man har en JFB som ska lösa ut inom 0,03 sekunder eller 30 ms vid 30 mA?

tommib
Välkommen till forumet!

Svaret på din fråga är NEJ, du får inte dela skyddsjord mellan flera grupper.

Om du vill ha ett bättre svar så får du förklara bättre. Hur kan det vara en faktor att det är trångt i rören? Ett rör = en grupp. Du ska inte dra multipla grupper i ett rör. Apropå överbelastning i nollan så minskar även ett packat rör belastningsförmågan hos ledarna.

Tänker du kanske på flerfasgrupper? Det är något annat.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
P
Då jag drar om all el i lägenheten tänkte jag dela upp rummen på olika säkringar för att tänkte att de är praktiskt osv. men om jag ska göra enligt reglerna så får jag lägga allt på 1-2 säkringar som innan då. inte så att man vill ha utanpåliggande i hela lägenheten :/

Och du bör nog följa reglerna, de finns inte för att jävlas med folk. Det finns en anledning till regelverket.

I en äldre lägenhet, om man vill ha lite tätare mellan uttagen osv. och inte vill ha utanpåliggande kablar, så fräser man spår i väggarna, och lägger in rör eller slang.

Magnus E K
Om du skapar fler grupper ökar bara risken att huvudsäkringen löser ut (som kan vara besvärlig att byta). Enda direkta anledning jag ser till att dela upp till fler grupper är som förberedelse om lägenheten vid ett senare tillfälle kommer få 3-fas indragen. (Men då får du som sagt dra utanpåliggande eller fräsa in nya rör.)

tommib
Håller med övriga, håll dig till reglerna som finns av en anledning. Om du ska helrenovera lägenheten kan du fräsa nya spår för elrör. Annars är det utanpåliggande som gäller. Om lägenheten tills idag betjänats av 1-2 grupper så kommer det sannolikt gå bra framöver också. Det är egentligen endast köket i en lägenhet som möjligen behöver mer el. Dit kan du dra utanpåliggande eller fräsa in.

Är det trefas idag? Troligen inte. Är det tänkt att det ska bli trefas framöver? I så fall kan det vara bra att förbereda redan nu för det.

Tobias Kossann Jansson skrev:
.
Du kan gott lägga tillbaka frågan (posta den på nytt). Ingen fråga är för dum här och det finns säkerligen andra som har samma fundering. Av svaren kan jag gissa att du frågar om flera grupper i samma rör? Det är visserligen inte förbjudet men något man tar till endast när inga andra alternativ finns, och det är inte säkert man tjänar något pga den försämrade belastningsförmågan.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Nej, frågan var om flera grupper fick dela på en skyddsjordledare, dvs inte flerfasiga grupper.

Jag håller dock med om att frågan borde stått kvar. Det är ingen dum fråga och min mening var inte alls att vara otrevlig utan tydlig i mitt första svar. Det är dummare att inte fråga alls eller att fråga efter att man gjort saker som man vet är fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.