Hej
Håller på att sätta panel på en vägg och behövde då lossa på en kontakt.
Bröt säkringen och kollade med en lampa att strömmen var bryten. Hade ingen voltmeter.
Grejade en stund innan jag kom åt svart ledare och jord då jag fick mig en riktig rackabajsare.

Hur kunde det bli så? Säkringen var ju avslagen? Är det något i elen som är felkopplade eller är det jag som tänker fel?

Uttag och lampor lägga i nyare hus på olika säkringar
I äldre hus brukar de vara på samma.

Är din "kontakt" en strömbrytare eller ett uttag?
Är det en strömbrytare så kanske du kontrollerade spänningen i ett uttag, och belysning och uttag kan ligga på olika säkringar i ett rum.

Om det är ett uttag antar jag att du kontrollerade med den lampa i just detta uttag. Men hur gjorde du det? En säker metod är
1. plugga in lampan för att se att den lyser
2. Koppla bort strömmen
3. lampan ska nu slockna
4. se till att ingen kan koppla in strömmen igen medan du arbetar.
Om du hoppade över steg 1 så vet du inte om strömmen bröts, lampan kan vara trasig.

Hur stark är en rackabajsare? Fick du muskelryckningar och kramp? Eller var det ett rejält pirr? Man kan uppleva ofarliga strömmar som riktigt obehagliga. Återstår då att reda ut var den kom ifrån. Uttaget är alltså skyddsjordat. Kanske är det avbrott i skyddsjorden. Kanske är det en felkoppling någonstans. Kanske matar gruppen trefasförbrukare? Det är svårt att säga utan att undersöka din anläggning närmare.

Beroende på exakt hur du kollade att strömmen var bruten, är det kanske mest sannolikt att du inte hade brutit strömmen, som du trodde.

Men om vi antar att du bröt rätt säkring, du kontrollerade med en lampa i just det uttag som du skulle arbeta med (kontrollerade du att lampan fungerade innan OCH efter din ”mätning”?).

Så att här faktiskt finns ett fel. Då kan man tänka sig några mer eller mindre sannolika fel.

Säkringarna bryter nollan istället för fas. Vore nästan helt unikt fel, osannolikt.

Uttaget är en del av en trefasgrupp med bakmatning via ex en radiator.

Redigerat:
Staffans2000
H hempularen skrev:
Säkringarna bryter nollan istället för fas. Vore nästan helt unikt fel, osannolikt.
Så var det faktiskt i ett hus jag bodde i tidigare. Elen var dragen av en pensionerad murare.
Kan det inte vara induktionsspänning som orsakade rackabajsaren.

Det är ett vägguttag det var. Lampan var tänd innan och slocknade sedan. Från eluttaget gick det sedan vidare kablar till annat. Alltså en av var sort. Anläggningen är installerad av en elektriker för ca 20 år sedan, så några fatala fel är det nog inte.
Jag har inte överdrivet stor erfarenhet av att få 240v stötar så jag kan inte säga med säkerhet, men jag skulle tro att det inte var fullt så mycket, gjorde rejält ont ändå (har fortfarande lite ont i tummen där jag fick den). Jag tänkte att man kanske kan få en stöt at potentialskillnaden mot jord även om säkringen är av. Eller jag har ju ingen teori egentligen. Trodde att säkringen var tillräckligt. Kan säga att jag tog huvudräkningen sedan mär jag skulle göra klart...

Skall ta med en voltmeter nästa gång jag åker ut till sommarstugan och mäta. Skall bli spännande att få facit med den...

Så som du beskriver stöten så fick du nog en riktig stöt.

OM det här uttaget sitter där man kan misstänka att det någon gång suttit en elradiator. Då är det ofta en trefasgrupp. Du borde i så fall ha brutit 3 säkringar för att få det spänningslöst.

Det är inte så att stugan ligger i Norge?

Nej det är i Sverige och det har alltid bara varit en kontakt där tv suttit i.
Jag lutar åt att jag helt enkelt testade en lampa som kanske inte fungerade. Jag är faktiskt inte helt säker längre på att jag kollade att den lös innan. Lampan kanske är paj som någon föreslog. Ska bli intressant att kolla nästa gång jag är på plats.
Huvudet är förmodligen första stället man blir dum i. Är huvudet dumt får kroppen lida.

Som ett råd för framtiden.

Oavsett om du använder en multimeter, eller lampa som mätinstrument, så är en bra procedur att börja med att testa mätinstrumentet (lampan), koppla in den där du VET att det finns spänning. Sedan mäter du på uttaget du tänker koppla i, och ser att den nu är släckt. Sedan kontrollerar du instrumentet igen, det kan ju ha gått sönder när du mätte för att se om strömmen är av.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.