Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Jag ser ingen laddare. Jag ser en batterihållare och en spänningsomvandlare som ger DC 5 V. Frågan är var du har laddaren och vilken spänning och ström som den vill ha.
Produkter som diskuteras: "batterihållare"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Då får jag erkänna mig korkad.
Av alla de strömprylar som ligger och skräpar är det bara denna som passar i batteripacken.
Pannlampan har legat oanvänd i två år (lyser fortfarande) och jag är osäker på om det är just denna svarta sladdgrejsströmpryl som följde med pannlampan. Borde vara laddare antog jag bara.
Av alla de strömprylar som ligger och skräpar är det bara denna som passar i batteripacken.
Pannlampan har legat oanvänd i två år (lyser fortfarande) och jag är osäker på om det är just denna svarta sladdgrejsströmpryl som följde med pannlampan. Borde vara laddare antog jag bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Då sitter laddaren inbyggd i batteripaketet. Leta efter en märkning vid ingång som anger spänning och ström. Samma DC-kontakt används tyvärr för en massa olika spänningar. Du kan också plocka ur batterierna och ladda dem i en separat laddare.
Jag inser att det var en dåligt formulerad fråga. Ber om ursäkt. Skyller på lågt blodsocker.
Det står tyvärr inget på vare sig ingången eller inuti själva packet. Men eftersom spänningsomvandlaren är den enda som fysiskt passar av alla de namnlösa som ligger i drivorna av elektronikprylar antar jag att det är den som följde med pannlampan.
Min förhoppning var att det skulle vara möjligt att av siffrorna sluta sig till att de passar ihop.
Det står tyvärr inget på vare sig ingången eller inuti själva packet. Men eftersom spänningsomvandlaren är den enda som fysiskt passar av alla de namnlösa som ligger i drivorna av elektronikprylar antar jag att det är den som följde med pannlampan.
Min förhoppning var att det skulle vara möjligt att av siffrorna sluta sig till att de passar ihop.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Det går tyvärr inte att säga, det beror på vad laddelen vill ha in.
Har inte pannlampan någon märkning alls?
Har inte pannlampan någon märkning alls?
Tyvärr ingen märkning någonstans annat än på bilden. Köper nog en separat laddare:
https://cdon.se/hem-tradgard/batteriladdare-for-18650-batterier-p37005845
Men tack för att ni tog er tid att svara.
https://cdon.se/hem-tradgard/batteriladdare-for-18650-batterier-p37005845
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men tack för att ni tog er tid att svara.
Den här är ganska lik din lampa, 5V är rätt spänning, brukar gå bra att laddaFario skrev:
med usb också.
https://www.aliexpress.com/item/LED...ba-4753-96dd-36ed4cf20a9a&transAbTest=ae803_3
Och där dog lampan...
Jag beslutade mig för att det måste vara rätt "laddare" (spänningsomvandlare) och tryckte in den ett par timmar. Det blev varmt men inte extremt. När jag sedan kopplade ur så lyser inte lampan. Stoppar in kontakten och lampan lyser (så där underbart starkt). Kopplar ur och lampan lyser inte. Batterierna har laddning när jag mäter.
Så något har pajat. Får väl köpa en ny (just nu är det flera saker köpta 7-10 år sedan som börjar havera). Skall dock demontera i kväll och se om det finns något jag kan göra med mina gamla elektronikkunskaper från NT-linjen. Hoppas jag får löda något...
Jag beslutade mig för att det måste vara rätt "laddare" (spänningsomvandlare) och tryckte in den ett par timmar. Det blev varmt men inte extremt. När jag sedan kopplade ur så lyser inte lampan. Stoppar in kontakten och lampan lyser (så där underbart starkt). Kopplar ur och lampan lyser inte. Batterierna har laddning när jag mäter.
Så något har pajat. Får väl köpa en ny (just nu är det flera saker köpta 7-10 år sedan som börjar havera). Skall dock demontera i kväll och se om det finns något jag kan göra med mina gamla elektronikkunskaper från NT-linjen. Hoppas jag får löda något...
Inte svar på din fråga men något att tänka på inför framtiden. Märk upp laddaren/adaptern/spänningsomvandlaren eller vad det nu än må vara. Så att du/någon annan vet till vilken produkt den tillhör. T.ex i detta fallet hade det varit bra om det hade suttit en lite lapp på sladden som talade om att denna spänningsomvandlare tillhör pannlampa XX.
Har själv börjat göra så på mina inköpta saker, för efter ett tag så ligger det ett antal laddare/adaptrar/spänningsomvandlare i en låda och man vet inte till vilken produkt de tillhör om det inte står speciellt på den och det gör det ju inte speciellt ofta....
Har själv börjat göra så på mina inköpta saker, för efter ett tag så ligger det ett antal laddare/adaptrar/spänningsomvandlare i en låda och man vet inte till vilken produkt de tillhör om det inte står speciellt på den och det gör det ju inte speciellt ofta....
Och så avrundar vi.
Jag köpte en separat laddare och två nya batterier*. Nu lyser lampan igen.
Jag fick aldrig veta om jag hade rätt grejer men jag får ladda vid sidan av helt enkelt.
* Originalbatterierna var 4800 mAh men det gick inte att hitta på Kjell eller Classe, fick bli 2800 mAh
Men som vanligt har man lärt sig saker av er som svarar!
Jag köpte en separat laddare och två nya batterier*. Nu lyser lampan igen.
Jag fick aldrig veta om jag hade rätt grejer men jag får ladda vid sidan av helt enkelt.
* Originalbatterierna var 4800 mAh men det gick inte att hitta på Kjell eller Classe, fick bli 2800 mAh
Men som vanligt har man lärt sig saker av er som svarar!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Angående batterikapaciteten så skulle jag tro att dina första var avsiktligt märkta högre än de är.
Misstänker att du kommer få samma eller bättre batteritid med de nya.
Misstänker att du kommer få samma eller bättre batteritid med de nya.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden