4 492 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Vad för dimmer här?
Tack, problemet med den är dock att det krävs en ledare. Detta finns bakom kronbrytaren men inte i dosen för uttaget. Man får tydligen inte lägga 2 dimmers i samma dosa på grund av värme. Så ska jag köra med deras dimmer så får jag antingen nöja mig med att dimma ett uttag och då lägga dimmern bakom kronbrytaren, eller dra fram ledare till minst 1 av doserna där uttagen sitter.mexitegel skrev:
Plejd ser med andra ord ut som vara smidigaste lösningen fortfarande. Men då blir jag fast på LED vilket jag inte vet om det är bra eller dåligt än.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 878 inlägg
Nu var det jag som frågade förstS snowjim skrev:
men undersöka genom att
- först och främst ha kännedom om vad man vet fungerar i huset och hur det fungerar, typ av strömställare, trapp/kron,
- se var det finns uttag i anslutning till dosan för strömställaren vilket ger vägledning till fas o nolla men inte vilken som är vilken,
- titta i kopplingsdosor är ytterligare ledtrådar finns,
- identifiera skyddsjord för att använda som referens,
- mäta med den kunskap man skaffat sig ovan för att särskilja fas/nolla etc.
Har tittat i brytardosan som sitter bredvid, där går den svarta över till blå vilket tyder på att det är en neutralledare. Jag ska såklart testa den så att de iallafall inte är en fast fas, samtidigt kollar jag så att den misstänkta fasen verkligen är en fast fas. Ska ta o titta ett par andra doser med och se om de kan styrka misstankarna.
Annars är min tanke att koppla in det på följande vis :
Neutral är ritat med delvis svart istället för standard blå efter som det är så i min installation. Fasledaren skulle jag vilja ha till brun men den är vit i min installation. Har ingen vit kabel så det blir ljusgrå, d.v.s så när jag kan komma.
Annars är min tanke att koppla in det på följande vis :
Neutral är ritat med delvis svart istället för standard blå efter som det är så i min installation. Fasledaren skulle jag vilja ha till brun men den är vit i min installation. Har ingen vit kabel så det blir ljusgrå, d.v.s så när jag kan komma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden