Hytronik dosdimmer

449 läst  10 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Har renoverar badrummet och köpt en hytronik dosdimmer som ska kopplas till en strömbrytare med fjäder.

Nu till problemet. Elektrikern som jag har menar på att detta inte fungerar. Men jag tror det handlar om att han antigen är lat, eller inte fattar.. Egentligen hade jag velat byta ut honom helt och hållet, men det är redan betalt och nu vill jag bara att han blir klar med sitt jobb.

Se bifogad bild. Han har valt att sätta pucken i dosan eftersom nolla inte fanns draget till strömbrytaren.

Jag antar att detta går att koppla, men hur ska jag instruera honom?

I badrummet på övervåningen har han lyckats att få dimmern att fungera, men den går inte att släcka. Vad beror det på?

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Klarar han inte att koppla in dimmern SKA du byta ut honom även om du har betalat. För har han inte den kunskapen är han inte en elektriker och kan ställa till hur mycket skada som helst. Vore det du som skulle pula lite så kanske jag hade gett ett råd men inte när det gäller någon som säger sig vara elektriker.

• Laddar…
  3. U
    Medlem · Nivå 9
    Ta ett snack med hans chef, eller har han eget?
    Har du kollat upp honom på elsäkerhetsverket så han är registrerad där?

4. M
    Medlem Nivå 1
    Han har eget. Fakturerar hantverkaren jag har anlitat för totalentreprenad. Så det är ju min hantverkare som bär ansvaret. Vet inte riktigt hur jag ska kunna driva det vidare..

5. M
    Medlem · Nivå 3
    Om de två vita ledarna är tändtråden från brytare till lampa är det inte svårare än att lägga in dem på de två resterande plintar du har på dimmern och sätta en fjäder på brytaren. Mycket märkligt om inte denna elektriker klarar av det, det är något du lär dig som praktikant innan du går ut gymnasiet.

Du ska absolut inte behöva instruera en elektriker i hur man kopplar så grundläggande saker. Att du skulle behöva det sätter ett frågetecken på om resten av installationen är ordentligt utförd. Jag skulle också dubbelkolla om företaget innehar är registrerat för elinstallation https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

• Laddar…
  6. P
    Husägare Nivå 2
    Inte fanns nolla? Då drar man väl fram det till strömbrytaren och sätter pucken bakom brytaren. Hade iaf jag gjort =)

Edit: Kan han inte koppla den här så borde du nog som tidigare talare byta ut honom

Redigerat 16 maj 09:13
  7. M
    Medlem Nivå 1
    Nu är killen utbytt. Kommer en riktig elektriker som ska kontrollera allt denna snubben har gjort.. Hoppas att det blir bra.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur gick det till? Visade det sig att det inte var en riktig elfirma?

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 1
    Dessvärre har den här liraren certifikat.
    Man undrar ju vilka krav som ställs egentligen...

10. E
    Medlem · Nivå 21
    Certifikat är av nära noll värde det får man när man är klar med "utbildningen" och många bryr sig inte ens att skaffa sig ett certifikat. Det som, i grova drag, en elfirma måste ha är en auktorisation hos elsäkerhetsverket samt en egenkontroll plan. Och alla som är certifierade finns med på elsäkerhetsveket https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

11. M
    Medlem · Nivå 3
    Skulle kunna vara ett ECY-Certifikat som han viftar med. Tyvärr har jag varit med om någon skojare som viftat runt med sitt ECY-cert och fått kunden att tro att han har auktorisation.

ECY-Certifikatet för du ju mer eller mindre så fort du gjord din lärlingstid, och nu försöker de även att ersätta lärlingstiden med ett prov så att du får det direkt när du går ut gymnasiet, så det är inte värt särskilt mycket. Tror mitt eget har legat I plånboken i många år utan att någonsin se dagsljus.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: