Hej!

Knölar med elen i vår sommarstuga. Bygger om och bygger ut. drar all el invändigt. Behörig elkille kommer kolla innan allt ansluts. Dock inte tillgång till honom som bollplank...

Har byggt ett nytt kök, ca 7 meter från "elcentralen". I köket vill vi ha ett uttag med 230 för exempelvis micro.

Omvandlarna säljs med korta riktigt feta kablar. Finns väl skäl till det antar jag... Kan jag sätta omvandlaren i elcentralen och dra t ex 6 kvadratskabel till ett 230 uttag i köket? Eller kan jag byta ut deras feta kabel och sätta omvandlaren i köket? Då blir det ca 7 meter kabel från batteri till omvandlare. Måste vara sämre?

Viss effektförlust kan jag leva med, batterierna är väl tilltagna, med inget får ju bli farligt... Allt är avsäkrat på 10A i dagsläget.

Något likt denna blir det https://www.sunwind.se/product/show/?id=1987&Sinusomformare-Sunwind-1500W

6 mm2 till ett vanligt eluttag kan ej vara korrekt. Det lär vara omöjligt att ansluta dessa kablar i uttagets klämmor.
Det låter lite som att ni behöver gå över elprojekteringen.

Lägre spänning kräver högre strömmar för att få ut samma effekt som vid 230 V. Med detta följer att kabelarean måste öka för att kompensera för spänningsfall. I vanliga elinstallationer räcker det då med 1,5 mm2 till 230 V-uttagen.
Med detta hade jag satt omvandlaren så nära batterierna som möjligt, sedan gå ut med normal 1,5 mm2-kable till förbrukare.
Rådgör med din elektriker!

E etompau skrev:
6 mm2 till ett vanligt eluttag kan ej vara korrekt. Det lär vara omöjligt att ansluta dessa kablar i uttagets klämmor.
Det låter lite som att ni behöver gå över elprojekteringen.

Lägre spänning kräver högre strömmar för att få ut samma effekt som vid 230 V. Med detta följer att kabelarean måste öka för att kompensera för spänningsfall. I vanliga elinstallationer räcker det då med 1,5 mm2 till 230 V-uttagen.
Med detta hade jag satt omvandlaren så nära batterierna som möjligt, sedan gå ut med normal 1,5 mm2-kable till förbrukare.
Rådgör med din elektriker!
Helt korrekt. Skrev lite fort. Vi matar fram med 6 kvadratskabel till 12v systemet när det blir lite sträckor. Har jag redan 230v från "centralen" så kan jag dra klenare kablar. 2,5 har jag en jäkla massa av... Är det bästa lösningen?

Ingen mer med tankar? Skulle gärna vilja ha en liten omvandlare i barnens rum också. Den hade jag helst satt i rummet. Vad är det som talar emot att plugga in den i ett 12v uttag? Alltså jag sätter dit en 12v kontakt istället för batterikablar. Avstånd till barnens rum ca 4 meter, 2,5mm2 kabel dragen dit.

Anledningen till att jag tänker åt det hållet är att en 300W omvandlare har både eluttag och USB uttag. Hade varit bra för att ladda deras plattor, telefoner.

Hittar ingen spec på den omvandlare jag tittat på. Vet inte vad den drar. Bara vad den ger.

Det behövs mer info om din stuga. Ska allting drivas av solcellsystemet och sedan ska du hänga på 12-->230 V-omvandlare efter behov?

300 W och 12 V, då drar din minst 25 A. 300 W i ett barnrum är ju ganska stor effekt.
Hur ska belysningen ordnas?

Finns idag draget komplett 12v system med 12v uttag. (En tjock och en smal pinne på kontakten) Vanliga lampknappar och 12v lampor i varje rum.

Det jag vill lösa/klurar på är att få till ett par 230 uttag. Finns en del prylar som man kanske vill använda. Men jag kanske hoppas på för mycket :-). 300W var den minsta jag hittade som såg vettig ut och hade ren sinus.

25A funkar såklart inte. Det jag inte greppat är vad jag ska räkna på hos omvandlarna. Att den ger 300W är en sak. Eller?

Känns som att omvandlarna ska stå i garderoben/elcentralen och så drar jag separata kablar till 230 uttag.

Väldigt tacksam för alla svar! Och ingen behöver oroa sig, jag läser på mycket och elektriker kommer kolla innan allt slås på i nya delen av huset. Det jag vill undvika är att göra om en väldigt massa...

Omvandlaren kan belastas med 300 W, det betyder inte att den konstant drar denna effekt. Vad den drar i tomgång har jag ingen aning om, kanske 1- 2 W.
För laddning av mobil/paddor bör du kunna använda någon lämplig 12 V-->USB-laddare.

Hur stor effekt på omvandlaren du kan ha är avhängigt ditt solcellsystem, vad kan du ta ut från batterietpaketet, hur mycket är det avsäkrat för?
En micro på 750 W, betyder teoretiskt minst 62 A vid 12 V. Det blir alltså rejält stora strömma som inte är att leka med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.