Hej,

Funderar lite kring vidarekoppling av fas från dimmers och strömbrytare. Om man använder kopplingsplinten på dimmern/strömbrytaren för att koppla vidare fasen istället för en separat kopplingsklämma (typ wago 221). Hur vet man hur stor last (ström) man får lov att koppla in efter dimmern/strömbrytaren. Till exempel eltako EUD61NPL-230V som har två plintar för L som är länkade, kan man ta fas från den ena plinten till en strömbrytare som i sin tur styr en handukstork. Hittar inget datablad eller info, kanske är det för att jag inte vet vad jag ska söka efter. På kopplingsklämmorna står det ju tydligt märkt hur stor spänning och ström de är dimensionerade för.

Blå Eltako EUD61NPL-230V dimmer med tekniska specifikationer och kopplingsplintar.

//Snapphaneklanen

En handukstork är väl 100 W eller nåt så det skulle färvåna mig om den inte klarar.
Å andra sidan skulle jag koppla med en separat klämma bakom eller ge handukstorken en egen matning från närmast lämpliga dosa, kalla det av ordningsskäl.
Som svar på frågan, det borde stå i databladet.

Bästa svaret

En dylik puck har ingen funktion att vidarekoppla ledare till helt andra ändamål. Jag kan inte påminna mig att jag sett den egenskapen i någon produktstandard jag läst. Man kan med andra ord inte anta att den klara mer än den last som pucken i sig klarar, i detta fall 200 W, eller ännu mindre då syftet med den dubbla L-terminalen verkar vara att mata push-ingången via strömbrytare. Den klarar troligen mycket mer än så och det finns många exempel på tveksam vidarekoppling på uttag och strömbrytare... Men dessa puckar är som sagt ingen generell kopplingsplint utan man bör använda separata toppklämmor.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En dylik puck har ingen funktion att vidarekoppla ledare till helt andra ändamål. Jag kan inte påminna mig att jag sett den egenskapen i någon produktstandard jag läst. Man kan med andra ord inte anta att den klara mer än den last som pucken i sig klarar, i detta fall 200 W, eller ännu mindre då syftet med den dubbla L-terminalen verkar vara att mata push-ingången via strömbrytare. Den klarar troligen mycket mer än så och det finns många exempel på tveksam vidarekoppling på uttag och strömbrytare... Men dessa puckar är som sagt ingen generell kopplingsplint utan man bör använda separata toppklämmor.
Ok, ja det låter väldigt logiskt, att de satt en dubbel L-terminal för att mata strömbrytaren och inget annat. Finns det dimmer/strömbrytare som får användas som kopplingsplint? Har för mig att jag läste det rekommenderas i någon tråd här på forumet. Att det i det fallet var bättre att koppla direkt i brytaren istället för att få en extra kopplingspunkt i en separat toppklämma.

I tidigare föreskrifter fanns ett direkt förbud mot att vidarekoppla på detta sätt. Faktiskt inte så länge sedan, bara 20 år:

ELSÄK-FS 1999:5 552.1.1
Om installationsapparater, såsom installationsströmställare och uttag, har – förutom för apparatens funktion nödvändiga anslutningsklämmor – extra klämmor för vidarekoppling av ledare, får sådana extra klämmor inte användas för vidarekoppling av i apparaten icke utnyttjad ledare.

Detta återfinns inte i dagens regler utan nu får man förlita sig på tillverkarens anvisningar, och de säger sällan något om detta utan man får använda sunt förnuft.

• Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
I tidigare föreskrifter fanns ett direkt förbud mot att vidarekoppla på detta sätt. Faktiskt inte så länge sedan, bara 20 år:

Om installationsapparater, såsom installationsströmställare och uttag, har – förutom för apparatens funktion nödvändiga anslutningsklämmor – extra klämmor för vidarekoppling av ledare, får sådana extra klämmor inte användas för vidarekoppling av i apparaten icke utnyttjad ledare.

Detta återfinns inte i dagens regler utan nu får man förlita sig på tillverkarens anvisningar, och de säger sällan något om detta utan man får använda sunt förnuft.

Hur ser reglerna ut för vidarekoppling genom att sätta två ledare på samma plint? Finns det generella regler eller beror det på plintens utforming? Också något jag ibland sett rekommenderas här på forumet och ibland avråtts ifrån.

Reglerna är allmänt att anslutningar ska vara tillförlitliga och ändamålsenliga. Det finns inga regler i elinstallationsreglerna specifikt för olika slags apparater och dess terminaler. Detta får man ev hitta i tillverkarens anvisningar. Man kommer som sagt långt med sunt förnuft och omsorg vid arbetet. Man får bedöma hur två ledare av skilda slag kommer att fungera i terminalen, där det kan skilja mellan en toppklämma, en liten rund skruvterminal och en "flat" hissklämma etc. Detta har vi otaliga trådar om.

Men då detta med "dubbla ledare under samma skruv" är en så inarbetat mantra kan t.o.m. slå ned på det även om det är väl utfört...

Man kan också se en naturlig linje i att vidarekoppla uttag till uttag etc så det beror lite på typ av apparat om det accepteras. Då handlar det också om vidarekoppling av ledare som används av uttaget.

Sedan har skyddsledare en särställning, där apparater som själv inte behöver en skyddsledare ändå kan behöva ha en terminal för att skarva skyddsledaren mot en utgående kabel, t.ex för rörelsesensorer och dylika apparater som naturligt har en utgående kabel.

Det finns även andra slags säkerhetsaspekter på att använda apparatens terminaler för skarvning. Det kan gå illa om man vid byte av ett uttag kopplar isär skyddsjord eller nollan. Båda dessa kanske används av andra strömsatta fasledare än den som matar uttaget. Detta gäller vid flerfasgrupper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.