Ny elcentral 4-ledare + 230v i innertak med isolering

880 läst  15 svar

  1. H
    Medlem Nivå 6
    Hej,

    Håller på och renoverar garaget och skall i samband med detta byta elcentral. Jag har följandes liggandes som skall kopplas in så småningom:

    https://www.jula.se/catalog/el-och-...elcentraler/normcentraler/normcentral-402332/

    Idag sitter en gammal central med 3 svarta och en jord/nolla som matning, alla med 2.5 mm kabel, se bild:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg


    De gamla 380 uttagen vet jag är farliga och jag har aldrig använt dem. I övrigt sitter det 3st 10 A och 1st 16A som går till vägguttaget till höger.

    Är det bara att glömma att koppla in den nya centralen med befintlig 4-ledar matning på 2.5mm? Går det ens koppla in en ny central med jordfelsbrytare med 4-ledare? Kör även klent med 2.5mm som matning. Huvudcentralen är för övrigt avsäkrat med 20A.

    Behöver i nya centralen minst 3st 16A uttag (kompressor, högtryckstvätt, elvärmare badtunna) men vore även bra om jag kunde koppla in ytterligare 2-3 16A uttag (ex 2 bilar med motor/kupévärmare). Vore även bra trevligt om det gick att få ett 3-fas uttag i garaget.

    Om ny matning måste dras fram så är det bara att glömma att göra det den nuvarande vägen via bjälklaget men det är inga större problem att dra ny matning under altan in till huvudcentralen.

    Ena annan fundering gällande kabeldragning. Är det ok att lägga flexslang/vp-rör uppe i innertaket jämte isolering? Det gäller de 2-3 16A kablarna som nämndes tidigare. Jag har gipset uppskurit i samband med att jag drar fram vatten och 12volt kabel för led. Kan jag lägga 2.5mm kabel i rör/flex på samma plats eller måste dessa ligga fritt från isolering? Möjligheten finns att dra fram dessa kablar inne i skåp/vägg hela väggen men det blir längre dragning då.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.jpg


    Jag skall inte koppla in något själv, vare sig el central eller kablar men vore bra att veta om det är ok att lägga 230v kabel i taket medans det är uppskurit. Är det ok så väntar jag att lägga igen taket tills elektrikern varit här och dragit kabel. Är det inte ok så kan jag likväl täcka igen taket omgående.
     
  2. H
    Bannad · Nivå 10
    Det med centralen i garaget kan alldig bli mer än 16 amp till den, en JFB går bra att sätta dit i samband med byte av dito. Annars blir det ny matning. Och 16 amp uttag går även det bra men det är totalen som gäller och kan bli snålt att använda flera saker samtidigt. Nu kommer det säkert en massa om vad du ska göra.eller inte får göra. Att lägga rör/slang i taket går utmärkt oavsett vad dom ska betjäna, dom ska ligga under isoleringen på varma sidan så det inte blir kondens i dom och dom kan ligga helt bredvid varandra
     
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Centralen på bild ser ut att vara i fint skick, så den måste inte bytas. Men den är ju liten förstås. Den går annars att komplettera med en kapsling bredvid där JFBn kan placeras.
    Ja, jag tycker att du glömmer det. En 2.5 m² PEN i en befintlig kabel i okänt skick är att utmana ödet. Du kan säkert klara dig med 2,5 mm² med den belastning du uppger, men det behöver då vara en femledare. Beroende på längden och möjligheten till anslutning i mätarskåp eller husets elcentral bör du fundera på en 5G6 mm².

    JFB går bra i vilket fall, fyr eller femledare. Det är efter JFBn som det måste vara femledarsystem.
    Ja, bara slangarna ligger närmast takskivan så att de får normal kylning.
    Du får inte ens dra slang själv. Såga upp gipset är ungeför vad du får göra. Så kontakta en elektriker i god tid så att de inte backar pga att du gjort alltför mycket på egen hand som de inte gillar.
     
  4. H
    Bannad · Nivå 10
    Är det inte så att befintlig ledning behöver inte bytas eller krav på det , även om det är en 4 ledare , men kan vara lämpligt för framtiden med större uttag
     
  5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Eftersom du planerar att dra i sammanhanget rätt så mycket effekt skulle jag byta huvudledningen till en 5*6.
     
  6. D
    Medlem · Nivå 18
    Om du lägger en slang och bygger igen taket, så ta ordentligt med kort som du kan visa elektrikern. Formellt får du inte dra slangen, men jag tror inte att elektrikern har något problem med det.
     
  7. H
    Medlem Nivå 6
    Tack för era svar.

    Jo, centralen är nog i skapligt skick. Är nog ingen som varit i och skruvat i den sedan den sattes upp en gång i tiden.

    Ny elcentral är redan inköpt, fick den för 500kr på rea. Skall redan sitta jordfelsbrytare i den om jag fattat det rätt.

    Troligtvis kommer jag inte köra flera uttag samtidigt i någon större utsträckning, vare sig högtryck, kompressor eller elvärmare till badtunna är något som är på konstant men känns dumt att begränsa sig så att man måste tänka på att inte köra flera grejor samtidigt. De 2st 16A uttagen tänkte jag till motor/kupevärmare men idag har jag inte ens några bilar med denna utrustning. Men nu när jag en gång för alla gör i ordning garaget så tänker jag att det är lika bra att göra det ordentligt.

    Men det kanske inte hjälper även om man byter till 5*6. Här får ni hjälpa mig, kan jag ta ut mer effekt om jag byter matning plus central eller begränsar huvudsäkringen uttaget ändå till detsamma som med gamla centralen.

    Om jag vill ha något 3-fasuttag, då kan jag inte ha det via den nya el centralen som jag köpt? Hur löser man det då, matar direkt ifrån huvudcentral: Där sitter idag en oanvänd 3fas kontakt kopplad som tidigare används till oljebrännare.

    Nä, jag skall inte dra kabel själv heller men behövde veta om det var ok att dra i taket. Före och efter det som skall ligga uppe i innertaket kommer kabeln ligga klamrad utanpå vägg?Hur gör elektrikern då, kör han med EKK i flex/vp i taket och sedan klamrar den utan vp/flex på väggen?
     
  8. H
    Bannad · Nivå 10
    Oavsett vad du gör så är det totalen av kraften som bestämmer vad som ska vara som huvudsäkringar , normalt 20 amp, i villa, men med värmare och större, 25 amp som nog är max vad du kan sätta i , det blir några hundralappar dyrare i fast avgift .
    Ett 3 fasuttag går bra att ta ut från den nya om det finns säkringar 16 amp i den, är det inte stora belastningar så kan det gå med 10 amp med. Har du en våning till eller är det en vind som inte används så kan man lägga kabel från centralen på vinden och gå ner till rör/slang i taket och till första dosan, sedan fk i slangen, då behöver du inte ha något klamrat på vägg
    Lite som transportsträcka över en vind
     
  9. H
    Bannad · Nivå 10
    PS Såg att det är delbar skena på den gamla , då går det att ha 5 ledare och JFB på den
     
  10. H
    Medlem Nivå 6
    Har väll inga planer på att byta upp ifrån 20 till 25A.

    Har ingen vind eller liknande över garaget som går att utnyttja. Det som kan förläggas dolt är där jag sågar upp gipset. Dock så hamnar det som ligger klamrat på vägg till allra största delen i skåp/garderober där det inte syns ändå.

    Ny 5-ledare ifrån huvudcentral är inga bekymmer annars. Är ganska enkelt att dra fram. Ut ifrån pannrummet där centralen sitter och under altan och direkt in på den vägg där central sitter i garaget. Frågan var ju dock om jag skulle byta eller inte. Känns som att det vore en bra ide när jag ändå håller på och centralen ändå är inköpt. Skall jag köpa en separat jordfelsbrytare så kostar den väll ett antal hundra också.

    Kan väll även nämna att på centralen i garaget så går inga befintliga vägguttag eller belysning. Dessa matas direkt ifrån huvudcentral. Så centralen i garaget är enbart för ytterligare extra grejor som skall kopplas in i garaget.

    Minimum på vad som skall kopplas in är följande:

    3 st 16A (kompressor, högtryck, elvärme 3kw badtunna)
    1 st 10A (reningsverk, belysning badtunna)

    Dock vore det bra med ytterligare 2 st 16 alt 10A uttag och gärna 1 eller 2st 3-fasuttag.

    Hur mycket går det koppla in på befintlig central?

    Jag som inte riktig kan det här, vad händer om man kör ex både kompressor och högtryck på varsin 16A samtidigt dvs cirka 5kw. Smäller säkringen i huvudcentralen då eftersom den är på 20A?
     
  11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Som sagt, den gamla kabeln tycker jag att du byter och belastningsmässigt bör 2.5 mm² räcka. Som du är inne på kan du ändå inte köra allt samtidigt för då ryker mätarsäkringen. Men en annan faktor är inkopplingen av kabeln. Varifrån ska den utgå och kan den kopplas in direkt på huvudledningen? I så fall kan 6 mm² vara ett bättre val. Det är synd att behöva avsäkra den i en överliggande central för då får du två 16 A efter varandra plus att centralen kan hamna under husets JFB vilket kan vara en nackdel. Längden verkar inte orsaka någon större kostnad.

    Eftersom lyse och allmänna uttag ligger separat så skulle befintlig diazedcentral räcka till. Du får där lägga samtliga CEE-uttag på samma trefasgrupp. Det skyddar dessutom mätarsäkringarna bättre. Men du behöver få in en JFB också som hamnar i en kapsling bredvid så det kanske är lika bra att byta hela centralen.
     
  12. H
    Medlem Nivå 6
    Återigen, tack för utmärkta svar.

    Nu är vi inne på sådant som helt åligger elektriken som skall installera allt men vore ändå intressant att veta lite mer hur det fungerar.

    Inkommande matning till huset av säkrat med 3 st 20A säkringar före elmätare och huvudcentral.

    För mig som inte besitter tillräckligt med kunskap får ni gärna förklara hur det fungerar. Centralen i garaget ligger troligtvis under en av dessa 20A antar jag. Innebär det då att jag aldrig kan belasta mer än vad en 20A säkring klarar av dvs jag kan aldrig köra med full belastning på 2st 16A uttag samtidigt för då löser huvudsäkringen?

    Det jag då funderar på är om det då ens är ide att fundera på att utöka med fler 16A uttag överhuvudtaget. Jag har idag 2st 16A, en matning till kompressor och en till elvärmare redan framdragna. Men även om man nu bara kan köra med ett uttag åt gången så är det väll ändå inte ok att grena vidare ifrån befintlig 16A matning så att man har flera 16A uttag på samma säkring utan alla 16A uttag måste ligga på varsin egen säkring i centralen?

    Anledningen till att jag frågar är för att är det ingen mening för elektrikern att dram fram mer kabel så kan jag lika gärna sätta igen taket redan nu och göra klart det med spackling och målning osv.
     
  13. D
    Medlem · Nivå 18
    Jo, precis som vanliga schuko i vardagsrummet så kan man lägga flera trefasuttag parallellt på en säkring. Det är inget problem.
     
  14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Din central i garaget ligger under alla tre mätarsäkringar på 20 A, en för varje fas. Sedan har du med all säkerhet ett säkringsled till i husets elcentral på kanske 16 A. Om det då finns 2-3 grupper i garagets central till trefasuttag på vardera 16 A så är det lätt hänt att mätarsäkringarna löser, ja. Dimensionering utgår alltid ifrån önskad/förväntad belastning, så du behöver bestämma dig för hur många tunga maskiner och apparater som du vill kunna köra samtidigt, och ställa det mot kostnaden för att uppnå detta.

    Detta ger nog att det i praktiken fungerar utmärkt med att ha en enda trefasgrupp som 2-3 st trefasuttag är anslutna på. Genom att lägga dem under samma gruppsäkring får man dessutom ett skydd mot att man bränner mätarsäkringen. Det finns inget krav på att varje uttag ska ha sin egen grupp och säkring, utan det är önskad och förväntad belastning som styr.

    Men som sagt, den befintliga 4G2.5 mm² som matar centralen behöver kontrolleras innan du återanvänder den. Jag gillar inte alls en gammal kabel med en PEN-ledare på 2.5 mm².
     
  15. H
    Medlem Nivå 6
    Lite uppdatering:

    Börjar dra ihop sig till att göra klart elen. Blev ingen eldragning i taket utan allt blir via väggar.

    Ok för elektrikern att jag drar kablarna själv så installerar han centralen m.m. Kommer dra ny 5G6 mm² som matning till en ny central med jordfelsbrytare och dvärgbrytare in garaget. Vad som skall försörjas och hur jag ev. tänkt det följer nedan:

    380V:

    • Högtryckstvätt cirka 5kw
    • 2 extra uttag
    Endast belastning på ett uttag åt gången.

    230V:
    • 2 st uttag för motorvärmare med separata kablar/säkringar 16A (har idag ingen bil med motorvärmare men tänker att det är bra att dra fram det när ändå är igång)
    • Centraldammsugare+ spånsug totalt cirka 2200W, en kabel 16A säkring
    • 2 st fast monterade sladdvindor 1.5 mm² med separata kablar/säkringar 10A
    • Kompressor 2200W + ledbelysning skåp/garderober, en kabel 16A säkring
    • Elvärmare badtunna 3kw, en kabel/säkring 16A
    • Belysning och reningsverk badtunna, en kabel/säkring 10A
    Totalt:

    • 1st 3-polig 16A för 380v
    • 5st 16A
    • 3st 10A
    Vad tror ni om uppdelningen, har jag tänkt helt fel eller skulle det funka?

    Kommer gå åt cirka 100 meter om dragningen blir som ovan och råkade få över 100meter kabel ifrån jobbet som skulle kasseras vilket är 2.5mm² 3G kabel utav lite udda variant, RVVP. Kabeln är i fint skick, nackdelen är dock att den har normal färg på jord men fas och nolla är båda svarta. Är det bara att glömma att installera med denna kabel eller är det ok? De svarta kablarna är märkta med 1 respektive 2 på kabeln typ varje decimeter så det är förhållandevis lätt att hålla reda på vilken som är vad. Men är det olaglig/dumsnålt så får det vara.

    En fråga också gällande dragning utav kabel. Kommer gå längs med väggen längst upp mot taket. Första 2 metrarna kommer jag ha 120*22 som väggbeklädnad. Kan där lägga den bakom översta panelbrädan (luftspalt 2cm), därefter övergår det i verktygstavla i trä på cirka 3meter där det också går förlägga kabeln bakom. Därefter blir det genom överskåp för att slutligen ligga öppet längs med takkanten sista metrarna .Hur gör man lämpligast bakom verktygstavla/panelbräda. Är det ok att förlägga kabel bakom dessa (både verktygstavla/panelbräda går enkelt lossa i efterhand) och skall då kabel spikskyddas? Eller skall jag glömma det och lägga den utanpå istället?
     
    Redigerat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: