Hej

Brukar ni dra ur stickkontakten till kaffebryggaren och vattenkokaren?

Nä, varför skulle man göra det?

Ja, när jag behöver flytta den längre än vad sladden räcker.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
För att jag har blivit nojig på gamla dar.... :-/

Svaret på frågan är för min del nej. Som jag förstått det är kaffebryggare en brandrisk när man glömmer att stänga av dem Det räcker inte med att sladden sitter i. Jag har inte hört samma sak om vattenkokare. Nya kaffebryggare har ibland inbyggd timer som slår av dem efter en viss tid.

Nej. Saker börjar inte brinna av sig själv. Då skulle de för det första inte typgodkännas och säljas inom EU.

Jag drar alltid ur den. Då vet jag att jag stängt av den

• Gilla
He3
  • Laddar…
Aldrig om jag inte ska flytta dom.

5
Var inte nojig, jag drar själv ur den av gammal vana när jag åker iväg från hemmet.
Å andra sidan så är torktumlare, tvättmaskin,tv, diskmaskin, spis å en del andra apparater inkopplade hela tiden.
Kaffebryggaren står inte för de flesta bränderna men det lever nog kvar sen gamla tider om att dra ur bryggaren då statistiken såg annorlunda ut och bryggarna inte höll samma kvalitét som idag.
Men lägg inte så mycket huvudbry på det. Lev livet å dra ur din kontakt, det skadar varken dig själv eller nån annan. :D

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
I princip borde väl ett ständigt i och urdragande av kontakten öka risken för att den ska skadas och bli en brandfara

• Gilla
Duttarmajster och 4 till
  • Laddar…
är man orolig är det väl bättre att sätta en brytare eller timer. alltså i uttaget innan stickkontakten. många kök har ju sånt inbyggt nu för tiden.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
5
H Hasse C skrev:
I princip borde väl ett ständigt i och urdragande av kontakten öka risken för att den ska skadas och bli en brandfara
Jovisst, men hur många gånger åker inte kontakten till dammsugaren ut å in? För att inte tala om kontakterna i ett välanvänt garage där, borrmaskin, slipmaskiner etc kopplas in å ur frekvent?
Det är en liten "konst" att dra ur en kontakt rätt, en del gör det med sladden hänsynslöst och en del gör det på korrekt sätt. Med grepp om kontakten och sedan rakt ut :cool:;)

Fast nu pratar man väl olika saker? Det är väl ingen som påstått att man ska dra ur sladdar på apparater som inte används? Det saken handlar om är väl apparater som slås på och glöms bort och orsakar brand. Där vill man ju ha en timerfuktion så det aldrig händer. Man behöver ju däremot inte nojja sig över anslutna apparater i allmänhet för isåfall skulle man ju få dra ur det mesta.

Jag drar alltid ut sladden till vattenkokaren hemma.
Av den enkla(?:rolleyes:) anledningen att en gång var kattjä...n uppe mitt i natten o lattjade på köksbänken och på något sätt lyckades trycka ned startknappen till vattenkokaren. Som inte innehöll något vatten.
Jag gick av någon anledning ned, kanske för att kolla vad det var som lät.
Då kände jag en konstig lukt, inte precis bränt, men något ditåt. Jag ser att vattenkokaren står på o katten är bredvid o försöker ta en fluga.

Troligen hade väl vattenkokaren stängt av sig själv o sedan hade det inte varit mer med det, men jag vågar inte chansa.
Man vet aldrig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.