Startar en ny fråga för vattenpump. Många tankar nu...
Har byggt ut/byggt om en sommarstuga med 12v solenergi. Finns draget ett väl fungerande 12v system i hela huset. (Fixas/kompletteras i utbygget.)
Ska också gräva en brunn. Kommer ha ca 15 meter till brunnen från elcentralen. Blir en djäkla grov kabel med 12v. Med lite taskig effekt. Brunnen kommer troligen inte vara djupare än ca 3-4m. Är det bättre att få till en 230v pump och dra separat kabel från omvandlare för den? Separat kabel blir det oavsett val av pump.
Vattnet ska gå till 2 vattenkranar och ett utkast. Möjligen kopplas utedusch till utkastet i framtiden.