Efter att ha läst produktfaktabladet för din nya spis så verkar det vara en spis utan nolla, den bör vara märkt ”400V 3~”, perilexkontakten bör sakna noll-stiftet.
 
Magnus E K
Om du skruvar loss kåpan på uttaget (efter att strömmen är bruten med alla tre säkringarna förstås!) bör du kunna se om det finns en nolla ansluten där, även om det utan att mäta (eller följa kabeln hela vägen till centralen) inte går att veta hundraprocentigt att den är korrekt ansluten i elcentralen.

Hm, det verkar stämma att vissa av de allra enklaste multimetrarna (t ex Classes billigaste) bara mäter växelspänning upp till 250 V. Men många andra klarar minst upp till 600 V så med en sån ska det inte vara några problem att mäta, bara man kopplar mätsladdarna till rätt uttag...

Edit: Oj, vad sakta jag skriver, hann komma minst fyra andra inlägg medan jag skrev detta...
 
Ok. Tack för alla bra svar, nu känns det lite lättare. Ska kolla in en ny spis och se till att det är 400 V (utan nolla), ska vid tillfälle skruva upp uttaget (tack för instruktion) och se hur det ser ut inuti. Tror inte att det är så mycket feldraget, eftersom ingen har gjort vad jag vet några förändringar sedan elen drogs in.

Tänk att något så enkelt kan bli så svårt.
 
Magnus E K
Även om det visar sig att nya spisen inte behöver nolla (bra att sådana finns att köpa fortfarande!) skulle jag ändå kontrollera om nolla finns i uttaget och om inte sätta dit en klisterlapp med texten "VARNING! Nolla saknas!" för att minska risken att någon kopplar in en ännu nyare spis i framtiden.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
"VARNING! Nolla saknas!" för att minska risken att någon kopplar in en ännu nyare spis i framtiden.
Ja det börjar bli mer och mer med indutionsspisar eller plattspisar och dom måste ha en nolla annars brinner dom upp
 
Bra tänkt. Ska fixa en lapp.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.