Hej,

Tittar efter kabel för anslutning av en värmepump.
Avstånd mellan säkringscentral och pump är ca 9m.
Jag har tänkt avsäkra med 16 A, kabel kommer att vara klammad utanpå vägg ca 40 cm under tak.

Tittat på ett par Webshoppar och hittat N1XV-U 5G2,5 samt FR-N1XV 5G2,5.
Är det någon skillnad på dessa kablar?
Vad är max säkring om man väljer någon av ovan kablar map förläggningen utanpå vägg?
Väggen där kabeln drars är kaklad. Hur gör man detta på bästa sätt? Måste man använda klammer och plugg eller kan man fästa klammer med dubbelhäftande tejp typ M3 alt använda en kabelkanal som fästs på vägg?
Använder man kabelkanal blir kylningen sämre men 16A på 2,5mm2 borde väl forttfarande fungera?

Kablarna är huvudsakligen av två olika fabrikat - de är likvärdiga detta ändamål. Det är dock kraftkablar som vanligen används i mark och som huvudledningar, men det fungerar utmärkt till VPn också. Alternativ är installationskablar som EKK, EKLK, EXK etc.

Pumpens märkeffekt och tillverkarens anvisningar styr vilken area och säkring du behöver. Vissa tillverkare vill ha en ganska stor och trög säkring, vilket i sin tur kan kräva en grövre kabel för att uppfylla utlösningsvillkoret. Det kan också vara så att det faktiskt räcker med en 1.5 mm² kabel och 16 A säkring, detta förutsatt att kabeln endast matar denna fast inkopplade VP. Kolla vad dom säger.

En utanpåliggande kabelkanal har en mycket marginell påverkan på kabelns belastningsförmåga, någon enstaka ampere. Annars kan du använda spikplugg (bild) och spikklammer, eller vanlig plugg och skruvklammer. Att enbar fästa kabeln med dubbelhäftande tejp är inte brukligt, om du inte hittar en tejp som är avsedd för ändamålet, men det tror jag inte finns.

images

Mikael_L
Ta N1XV om du vill ha en svart kabel och en EKLK (ev EKK) om du vill ha en vit kabel. Dvs låt det estetiska avgöra i detta fall. ;)

Mikael_L skrev:
Ta N1XV om du vill ha en svart kabel och en EKLK (ev EKK) om du vill ha en vit kabel. Dvs låt det estetiska avgöra i detta fall. ;)
Minns att vi har en del FQQ svart.
Finns det svart EKK som best vara tro

Mikael_L
Kanske. Det finns i alla fall röd EKK, -nästan faluröd- ... ;)

Kan man beställa tillräcklig mängd så gissar jag att man kan få nästan vilken färg som helst. ;)

Mikael_L skrev:
Kanske. Det finns i alla fall röd EKK, -nästan faluröd- ... ;)

Kan man beställa tillräcklig mängd så gissar jag att man kan få nästan vilken färg som helst. ;)
Haha, jo det har du rätt i.
Tänkte dock på vad tex Eska eller Selga har på lager, så det blir rimliga priser och mängder.

Skruva list, i med EXK!:thumbup:

Vill man ha svart finns det ju PEX som har i stort sett samma ytterdiameter och samma areor som EKK.

Tack för svaren.

Har frågat teknisk support hos tillverkaren och det gav inte mycket.
De hänvisar till manualen och vilken jordfelsbrytare som är lämplig visste de inte heller.

Anger nedan vad som står i manualen om det tillför något:
400V 3NAC 50Hz
Max driftström kompressor 6,9A
Startström 23A
Max driftström inkl 1-2kW elparton 15(16)A
Max driftström inkl 5-6kW Elpatron 15(16)A
(Rekommenderad avsäkring)

Vill man ha mera effekt på elpatronen så rekommenderas högre avsäkring men det är inget som jag har nytta av i normal drift.

Inte långt från värmepumpen finns ett 3-fas uttag 10A till tvättmaskin. Enligt standard får man ha max 4 st 2,5mm2 i ett 16 rör. Ytterdiametern på detta röret är 18mm och innerdiametern 15mm. Antar att det är en gammal standard på röret. Jag har antagit att man inte kan använda denna anslutningspunkt/rördragning men, jag ställer frågan så jag inte missar möjliga lösningar. Kan man dra 5 st FK 2,5mm2 eller tex EKK i röret?
Antar att jag behöver 2,5mm2 eftersom rekommenderad avsäkring är 16A och tillverkaren inte kunde ange minsta ledningsarea.

Det var inte mycket till kundsupport...
Det är en hög startström, men säger de att 16 A säkring ska räcka så gör det väl det.
Du behöver i alla fall 2.5 mm², och går det att dra i fem st i röret så är det tillåtet. Skulle det vara tajt precis på gränsen så kan du antagligen gå ned till 1.5 mm² på PE (definitivt om du har JFB), och kanske även N om det går att verifiera.
Det är också bra om denna anslutningspunkt för TM inte används till något annat.

Mikael_L
Får du in 5 st 2,5mm2 i röret så kan du använda dig av det.
Du kan kanske också använda 5st 1,5mm2 och avsäkra 10A. Har du inte så mycket elpatron igång så kan det ju funka.
Ev går 5x1,5mm2 att avsäkra 13A, men det är inget trevligt råd att ge, då det egentligen måste kollas upp lite map på lite olika saker* att det verkligen fungerar.

(* värmeutveckling, utlösningsvillkor osv).

edit:
Och som Bo skriver, inget annat än VP till denna säkringsgrupp då ...

Mikael_L
mikst skrev:
... och hittat N1XV-U 5G2,5 samt FR-N1XV 5G2,5.
Är det någon skillnad på dessa kablar?
Vad är max säkring om man väljer någon av ovan kablar map förläggningen utanpå vägg?
16A.
20A kan också fungera om det utanpåliggande klamrat, men inget bra val egentligen då det är förbrukare som går relativt kontinuerligt och det är synd att bränna en massa kWh under årens lopp i kabeln. Och spänningsfallet ska också beaktas.
Men 16A är safe.

Använder man kabelkanal blir kylningen sämre men 16A på 2,5mm2 borde väl forttfarande fungera?
Inga som helst problem.

" och det är synd att bränna en massa kWh under årens lopp i kabeln."

Direktverkande elvärme är väl effektivt. :)

Öppnade kopplingsdosan som sitter på väggen för att dra ut ledarna för att se vad det var för längd som behövdes.
Såg då att dessa är grövre/styvare än de 1,5 mm2 som använts till radiatorerna i huset.

Eftersom det är svårt att mäta diametern på 7st trådar i en bunt mätte jag varje tråd separat.
Ledare till radiator/eluttag/belysning avsäkrad med 10A 0,53 mm =>1,5 mm2
Ledare till tvättmaskin avsäkrad 10 A 0,65 mm => 2,3 mm2
Mätte först med skjutmått med klocka som gav 0,5 resp 0,62 mm => 1,37 resp 2,11 mm2
Bytte till mikrometer och fick då något större diameter som angivits ovan men mätevärdena borde vara mera pålitliga.

Jag mätte diametern till 0,65 mm och får då arean 2,32 mm2. Om diametern hade varit 0,67 mm hade arean blivit 2,47 mm2. Jag antar att detta enbart är mätfel så detta borde vara en FK med arean 2,5 mm2 eller har det funnits någon äldre standard tidigare?
Huset är byggt 1969 men färgen på ledarna är 1 st blå, 3 st svarta och 1 Grön/Gul medan det mesta av huset har vit/svart/röd så detta borde vara en nyare dragning. Det som gör mig fundersam är att ledarna är avsäkrade med 10 A. Kan det finnas någon anledning till detta eller har man bara överdimensionerat just i detta fallet?
VP-röret är som tidigare angetts 18 mm utvändigt och darget från centralen ned i plattan och upp i murad en vägg.

För att förtydliga så är detta enbart för värmepumpen. Ingen annan förbrukar kommer att vara kopplad på dessa säkringar. Manualen säger 16 A trots den höga startströmmen.
En VP på 12 kW med max drift ström på 9 A och startström på 29 A rekommenderar man att avsäkra med 20 A.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.