Hej,

Jag bor i ett hus sen tre år och jag upplever ett större spänningsfall vid belastning än jag gjort innan, i tidigare boenden. Några exempel:

När jag slår på kaffebryggaren ser jag hur bänkbelysningen lyser något svagare. När strykjärnets termostat slår till svajar belysningen något. Samma med dammsugaren osv.

Läste någon annan spännande tråd om hur man mäter sin förimpedans, gjorde detta i uttaget närmast min central med hjälp av ett grenuttag, en brödrost och en digital multimeter. Brödrosten är märkt 950 W, och spänningen föll från 232 till 229 vid påslag. Jag får detta till 0,94 ohm förimpedans. Om man räknar bort 5 meter 1,5 m2 i och med grendosa och gruppledning så hamnar man på drygt 0,8 ohm. I Eldim benämns detta "Långt bort i avkroken".

Men, mitt hus ligger i Stockholmsförort... Är väl 15 km till innerstadens tullar ungefär.

Kan det vara något fel i min anläggning som skapar detta fenomen? Eller är det nätet som är dåligt?

Det är inte dåligt att ha runt 1 ohm i centralen, men i tätort borde nu nog ha bättre, hälften på sin höjd. Fortsätt dina mätningar, mät vid belastning på varje enskild fas och på olika platser för att se ett eventuellt mönster. Det kan glappa någonstans. Du kan även mäta spänningarna i mätarskåpet, alla faser mot jord och mellan varje fas, detta vid en kraftig enfasbelastning i huset. Var mycket försiktig vid dessa mätningar. Du ska helst ha ett mätinstrument märkt CAT IV 600 V och mätsladdar i gott skick.

• Gilla
GustavGBG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.