Hej!

Håller på och monterar ett hyllsystem i hallen i vår lägenhet och det första borrhålet lyckades hamna för nära den inkommande elledningen, med resultatet att all ström försvann och säkringen i elcentralen i källaren utlöstes.

Tillsammans med fastighetsskötaren så bytte vi säkringen i elcentralen och allt fungerar som det ska.

Mina frågor:

1. Verkar som att jag endast nuddat kabelröret med borren (se bild). Hur farligt är en sådan skada på elledningen, bör jag jaga rätt på en elektriker som ev. drar nya kablar under morgondagen eller kan man vänta tills föreningens "ordinarie" elektriker är tillbaka från semester?

2. Om jag flyttar allting ca 7 cm åt vänster från nuvarande hål, då borde jag väl med ganska god marginal undvika ledningen?

• Närbild på ett borrat hål i en vägg där en ellednings skyddsrör syns skadat av borrningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Inkommande elledning... Då hade jag nog inte väntat på att nån ska komma tillbaka från semestern för att sedan kunna bokas in. Men om jag tänker rätt det vet jag inte :)

• Gilla
Jobri och 1 till
  • Laddar…
Sjukt svårt att se på bilden, men troligtvis är den ganska skadad om du sköt säkringar.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är inte någon bra ide att vänta utan det är ett fel som bör åtgärdas så fort som möjligt. Ledningen är skadad och kan brinna av den kan även spänningssätta "utsatta" byggnadsdelar som leder till att folk får ström genom sig och det brukar inte vara så hälsosamt.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Svårt att ta bild på hålet. Här är en liten videosnutt av samma borrhål

Du bör absolut låta en elektriker kolla på detta snarast.
Har huvudsäkringen löst så har du förmodligen någon skadad part i matningen till din central.
Hur farligt det är? ...svårt att säga på ett forum, men det kan absolut innebära en brandrisk.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tackar för svaren, då ska jag försöka få tag på en elektriker så fort som möjligt.

25A säkringen nere vid elmätaren för vår lägenhet hade löst och den byttes mot en ny.

Blev det kortslutning när borren fick kontakt med ledningen och därmed löste säkringen?

Om det är en större skada på kabeln, kommer säkringen lösa ut igen då? Med tanke på att allt verkar fungera som det ska.

Ett bra tillfälle att lära sig vad som försiggår ”bakom väggen”.

A allovertheplaceface skrev:
Tackar för svaren, då ska jag försöka få tag på en elektriker så fort som möjligt.

25A säkringen nere vid elmätaren för vår lägenhet hade löst och den byttes mot en ny.

Blev det kortslutning när borren fick kontakt med ledningen och därmed löste säkringen?

Om det är en större skada på kabeln, kommer säkringen lösa ut igen då? Med tanke på att allt verkar fungera som det ska.

Ett bra tillfälle att lära sig vad som försiggår ”bakom väggen”.
Det mest troliga är väl att borren skadat yttermanteln och även minst 2 ledare inne i kabeln. Troligen kortslöts 2 faser av själva borren men nu klarar det sig på grund av avståndet mellan dem. Mycket stor risk för gnistbildning och liknande. Jag hade inte ens vågat ha igång strömmen i den kabeln över huvud taget.

• Gilla
Husqvarna220Ac och 4 till
  • Laddar…
P
Säkringen kan inte lösa om du inte gjort åverkan på kabeln.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
folk får ström genom sig och det brukar inte vara så hälsosamt.
Nja, det finns några fall där det faktiskt är det

Elkonvertering

ECT

Men du har givetvis rätt i sakfrågan. TS bör inte vänta med detta utan få det åtgärdat direkt. Det är, som sägs ovan, garanterat ett fel i kabeln/ledarna eftersom säkringen annars inte skulle lösa.

• Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev faktiskt "BRUKAR inte vara hälsosamt" ;)

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A allovertheplaceface skrev:
Eftersom det var en 25A säkring som gick så lär ni ha enfas in i lägenheten.

Du har minst en skada på fasen, kan även vara skada på nollan och/eller jorden, eller så kortslöts fasen till jord i väggen.
Att bara träffa fasen och inget annat leder inte till att säkringen går utan du skapade en kortslutning. I bästa fall så är bara någon kardel på fasen skadad annars kan många kardeler vara skadade så att det är betydligt mindre area på ledaren än vad det ska vara, då finns risken att det blir varm vid skadan, så varmt att det börjar brinna.

tommib tommib skrev:
Nja, det finns några fall där det faktiskt är det

Elkonvertering

ECT

Men du har givetvis rätt i sakfrågan. TS bör inte vänta med detta utan få det åtgärdat direkt. Det är, som sägs ovan, garanterat ett fel i kabeln/ledarna eftersom säkringen annars inte skulle lösa.
Att kunna starta ett hjärta som stannat, eller starta om ett som går i fel takt är fantastiskt, men att kalla det nyttigt eller hälsosamt att leda ström genom kroppsdelar eller organ är väl att ta i.

För att inte tala om ECT...enl Läkartidningen
”I flera årtionden har Harold Sackeim i New York ansetts vara den kanske ledande auktoriteten inom ECT-området, med omfattande publikationer inom ämnet. Hans riktlinjer har varit vägledande inom ECT-praxis. Sackeim intar dock numera en betydligt mer kritisk hållning till ECT. Han publicerade år 2007 en studie med sex månaders uppföljning efter ECT-behandling [1]. Den påvisar förekomst av både bestående minnesförlust och nedsatt kognitiv förmåga. Graden av minnesförlust stod under vissa förhållanden i relation till antalet givna ECT-behandlingar. Sackeims studie borde leda till eftertanke. Utvecklingen i vårt land visar i stället att det i dag ges betydligt fler ECT-behandlingar än tidigare och på utvidgade indikationer. Man verkar numera i allt högre omfattning ha gått ifrån tidigare behandlingstradition att minimera samtidig medicinering. Det ges dessutom allt längre behandlingsserier.”

Det vore förstås bra med en metod för att starta om hjärnan på folk som tänker fel, där är nog inte el lika hälsosamt. Jag trodde man slutat med elchocker som behandlingsmetod, inte att den ökade idag. Fast el är ju billigt och läkare och psykologer en bristvara.

MultiMan
ECT-behandlingen har utvecklats och folk blir faktiskt hjälpta av det.

Dessutom finns det ju många fler områden där elström är av godo, såsom pacemakers eller vagusnervstimulatorer som två ytterligare exempel.

Samt kanske hela vår kropp har ett visst "behov" av lite elektrisk stimulans. Men troligen inte av den sort som man kan få av en trasig huvudledning i ett bostadshus.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.