9 535 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Motorbyte permobil?
En annan tanke är att orginalmotorn bara är 6,5cm I diameter. Alla andra jag hittar är betydligt större, det blir mao omöjligt att koppla på dem direkt på växellådan. Menmen senare problem antar jag.
F Freethefire skrev:
Mät spänningen även på motorn under belastning. Min gissning är att styrdonet drar ner spänningen rejält .F Freethefire skrev:
Man är rädd om energin i dessa fordon för att få ut så många kilometer som möjligt även med en vårdslös chaufför....så man låter helt enkelt inte motorn bli varm.
Jag har en annan "elmotorerfarenhet" som kan vara värd att nämna i detta sammanhang... jag bytte ut en startmotor på en dieselmotor som är tjurig att starta. Jag bytte ut en start på 2,5kw mot en på 5kw men var inte säker på om batterierna skulle gilla det. Slutresultatet blev mycket bra. Den vevar som en tok , fortarande hur länge som helst om det krävs och den blir inte het så den luktar bakelit som lilla starten. Jag tror inte den drar de 1600A som den kan dra , den drar nog ungeffär som lilla motorn men nyttjar energin bättre.
Tror också att det skulle gälla våra elmoppar om vi inte kör avsevärt fortare än förut.
Jo, det låter väldigt rimligt. Lite så jag tänker nu också. Så i första steget så väntar jag på delarna så jag kan komma in och kolla programmeringen på styrdonet, förhoppningsvis visar det att det finns lite kvar att ge (vilket borde vara fallet).B Bjober skrev:Mät spänningen även på motorn under belastning. Min gissning är att styrdonet drar ner spänningen rejält .
Man är rädd om energin i dessa fordon för att få ut så många kilometer som möjligt även med en vårdslös chaufför....så man låter helt enkelt inte motorn bli varm.
Jag har en annan "elmotorerfarenhet" som kan vara värd att nämna i detta sammanhang... jag bytte ut en startmotor på en dieselmotor som är tjurig att starta. Jag bytte ut en start på 2,5kw mot en på 5kw men var inte säker på om batterierna skulle gilla det. Slutresultatet blev mycket bra. Den vevar som en tok , fortarande hur länge som helst om det krävs och den blir inte het så den luktar bakelit som lilla starten. Jag tror inte den drar de 1600A som den kan dra , den drar nog ungeffär som lilla motorn men nyttjar energin bättre.
Tror också att det skulle gälla våra elmoppar om vi inte kör avsevärt fortare än förut.
Ett halmstrå kanske, men har du kollat med tillverkaren av fordonet? Jag tänker att dom kanske har flera modeller med olika effekter och hastigheter (och strypningar på grund av nationella lagar och regler) i sortimentet. Då kanske man kan få tag på en kraftigare motor och styrning som reservdelar...
Absolut, de har inte hört av sig tillbaka, men en bra tanke! Tänker att dessa promenadscootrar är i det billigare segmentet och därför är reservdelar och service inte den samma som andra märken. Men visst, det vore fantastiskt om de skulle kunna hjälpa till med detuseless skrev:
Ett halmstrå kanske, men har du kollat med tillverkaren av fordonet? Jag tänker att dom kanske har flera modeller med olika effekter och hastigheter (och strypningar på grund av nationella lagar och regler) i sortimentet. Då kanske man kan få tag på en kraftigare motor och styrning som reservdelar...
De har min motor och motorn till deras värsting som reservdel, men nästan 5000kr för andra motorn och sen transaxel för 3-4000kr, det är mer än det jag betalade för hela rullen.
Klicka här för att svara