Hej!

Har en gång i tiden haft luftledning till huset. Där den gamla elcentralen satt på entréplan finns två tomrör som inte innehåller några trådar, ett rör går neråt och ett går uppåt. Elcentralen är flyttad till källaren för några år sedan och de resterande rören innehåller matningar som letts vidare.

Har på en av mina kattvindar ett stålrör som går misstänksamt upp ungefär där väggen som elcentralen satt på står under. Jag tror att detta röret är tomt, det fortsätter i sin tur upp på nockvinden där det sannolikt tidigare har anslut mot luftledningen.

Jag har brassat på all elektronik i närheten och kollat med min elpenna mot röret, men det ger inte något utslag för att det skulle vara aktiva ledningar i röret. Finns det andra sätt att undersöka röret på?

Anledningen till att jag frågar är att jag vill sätta bågfilen i röret och återanvända det för att dra en nätverkskabel mellan våningsplanen. Vill inte hamna i ett scenario där jag sågar upp röret och hittar aktiva ledningar och sen behöver grubbla på hur jag ska sätta ihop röret igen.

Magnus E K
Gå upp på nockvinden med ficklampa och kolla hur änden av röret ser ut? Kanske inte det allra enklaste rent praktiskt men bra tillfälle att inspektera vinden på samma gång (eller ta upp lucka om det helt saknas).

• Gilla
Du skulle kunna be någon skicka in en dragtråd i röret underifrån medan du står i kattvinden. Då hör du om dragtråden kommer i röret.

• Gilla
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.