Hej, har inte full koll på hur de gamla kablar ska dras in i den nya (Schneider Electric Renova), har någon möjlighet att förklara detta för mig? Tack på förhand, Marcus.

tommib
Välkommen till forumet!

Det är bra med bilder, både på gamla och nya uttaget. Principiellt så har du två terminaler på det gamla uttaget och två på det nya. Till vilken ledarna ansluts spelar ingen roll (du kan vända stickproppen åt två håll). Däremot spelar massa andra saker roll, t.ex. kan du verkligen ha ett ojordat uttag där idag, vilket skick är det på anläggningen, vilken färdighet har du i att ansluta ledarna på ett bra sätt. Det mesta av detta går att svara på med bilder...

• Gilla
ie97gyma5
  • Laddar…
Har nu laddat upp bilder på gamla och nya uttaget, Marcus

tommib
Här eller någon annanstans? Ladda gärna upp direkt på forumet. Glöm inte att du måste klistra in bilderna efter att du laddat upp dem.

Hand som håller en demonterad elektrisk sockel med synliga ledningar under ett ojämnt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad vit ljuskontakt med synliga skruvar och ledningsanslutningar mot en trävägg.
Skapa konto
Öppen eluttag utan lock som visar anslutna kablar och elektriska kontakter mot en vit vägg.
Skapa konto

Hej, tack, ja det har jag skaffat. Jag behöver guidning gällande kablarna här, olika färger som jag inte kan tyda till det nya uttaget.

Svart på L och Blå på N och den röda på X

• Gilla
ie97gyma5 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Som elmont skriver.

För att förtydliga så borde du ha tre ledare i den kabel som kommer från vänster i bild, eller hur? Det är väldigt svårt att se på bilderna exakt hur allt går. Jag får det till att det från vänster kommer svart/vit/röd och att vit+blå legat tillsammans på vänstra skruven. Då ska de också ligga tillsammans på N i det nya uttaget. En liten brasklapp här är att det inte går att vara helt säker på vilken som är fas men det spelar i praktiken ingen roll.

• Gilla
ie97gyma5
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.