Hejsan!

Bor i lägenhet där vi har totalrenoverat, jag anlitade en elektriker för att dra om elen i hela lägenhet.
Jag bad honom förbereda med el ut till våran balkong där jag tänkte ha eluttag och en separat lampa.

Från insidan av lägenheten installerades det kronbrytare som ska styra utvändiga eluttaget + fast monterad lampa, detta resulterade i en kabel med svart och brun ledare, neutralledare och naturligtvis jord.

Jag har kopplat på ett utanpåliggande IP44 elko eluttag som jag sedermer anslöt en lampkabel (kommer bakom eldosa då kabeldragningen är innanpåliggande) till en LED lampa med koverter. Se bild på kopplingschema och en bild på det faktiska utförandet (skyddsjorden ska kopplas in..).

Jag kan faktiskt tända och släcka min lampa och jag kan "tända och släcka" eluttaget. Funktionsmässigt är det precis såsom jag vill ha det. Jag kontrollerade utförande med min fluke multimeter (inställd på AC-volt).

När lampan (brun tråd) är tänd och eluttaget är avstängt (svart tråd) och jag mäter spänningen över svart och neutral så visar multimetern att det är 24 V! När jag tänder strömbrytaren (svart tråd) så visar den 240 V.

Vart kommer denna tjuvspänningen ifrån, misstänker att jag har kopplat neutralledaren fel?

• Handritat kopplingsschema för elektrisk installation med märkningar för neutral och faser samt ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen Elko-eluttagsdosa med kopplade elektriska ledare, inklusive brun, blå och grön/gul tråd, mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är sannolikt inducerad spänning från närliggande ledningar som du avläser på ditt instrument. Med ett instrument med hög ingångsresistans får man ofta detta mätresultat.
Gör mätningen med ansluten belastning så ska du inte få detta resultat.

Det kan vara en spänning som fasledaren till eluttaget fångar in sig genom att den löper parallelt med tändtråden (kapacitiv överkoppling). Sätt en förbrukare (bäst med glödlampa) i detta uttag och kolla om spänningen finns kvar.

Hej,
Tack för svar !!

Ska mäta spänningen när jag har last i eluttaget, provade tidigare att koppla in en vanlig lampa med en 30W glödlampa och den funkade fint.

Sättet jag har kopplat är det "godkänt" ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.