Hallå,
Jag vet att det här kanake är lite väl långt ifrån att bygga hus, men kan inte hitta vettigt forum för min fråga. Jag chansar här.

Har idag en promenadscooter/permobil (pga kronisk sjukdom), en Eloped Travel XL, som används när vi är ute med husvagn bl a.
Mitt problem är att den är lite väl seg, ffa uppför och funderar nu på att byta motor på den. Men, att hitta en motor som passar direkt på axeln och växellådan verkar inte gå, funderar därför på att byta bakaxeln och motor samtidigt, mer för att jag är tvungen. Sitter idag en motor på 24v 180w på, och tänker mig åtminstone 350w, kanske 500. Har en större modell hemma som är på 800-1000w, men den väger alldeles för mycket för att ta med och har inte råd att köpa en ny.

Är det någon som har tips på hur man kan gå tillväga eller på bättre forum för min fråga?
Ska man köra med rem eller kedja? Hur beräknar man drevet till axeln?

Tack på förhand!
 
N
Öka volten till 30 eller 36 volt. Borde hålla, effekten blir 225 resp 270 Watt
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
N Fakathong skrev:
Öka volten till 30 eller 36 volt. Borde hålla, effekten blir 225 resp 270 Watt
Tack för ditt svar!
Osäker på om jag vågar öka till 36v, men 30v borde väl gå.
Hur gör man det på bästa sätt? Step-upmodul?
 
Redigerat:
MultiMan
Växellådan måste ju klara det (antagligen) betydligt högre vridmomentet från den större motorn. En sak att kontrollera innan ombyggnad.
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Växellådan måste ju klara det (antagligen) betydligt högre vridmomentet från den större motorn. En sak att kontrollera innan ombyggnad.
Ja exakt, idag sitter en transaxle (tror jag det heter) så allt är integrerat på axeln, därför jag tänkte att man behövde byta axel helt.
Tack för ditt svar!
 
Finns ju såna här, lite billiga motorer exempelvis. Annars tänker jag att det inte vore omöjligt att få tar på en kraftig rc-motor kanske. Sen hur man monterar osv vet jag inte riktigt.
 
  • Svart elektrisk motor med etikett och kablar, monteringsplatta synlig, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte alldeles säker på hur de här prylarna är konstruerade, men det finns väl en komponent till utöver batteri, motor och växellåda. Bumpar man upp allt annat så behöver man säkert byta motorkontroll också.
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
A alfista skrev:
Är inte alldeles säker på hur de här prylarna är konstruerade, men det finns väl en komponent till utöver batteri, motor och växellåda. Bumpar man upp allt annat så behöver man säkert byta motorkontroll också.
Exakt, dock klarar controllern 45 A så det är ingen panik. Dock skulle jag tippa på att man måste köpa en ändå om man byter motor, eftersom man måste ha speciell programvara för att programmera den som sitter i. En S-drive P&G.

Tack för svaret!
 
N
F Freethefire skrev:
Tack för ditt svar!
Osäker på om jag vågar öka till 36v, men 30v borde väl gå.
Hur gör man det på bästa sätt? Step-upmodul?
Jag hade bara satt i ytterligare ett batteri. 6 eller 12 volt
 
N Fakathong skrev:
Jag hade bara satt i ytterligare ett batteri. 6 eller 12 volt
Jo, jag funderade på det också. Ska plocka isär den lite och se om jag kan hitta mer info om motorn. Vill inte riskera att ha sönder den. Men bra tips!
 
N Fakathong skrev:
Jag hade bara satt i ytterligare ett batteri. 6 eller 12 volt
N Fakathong skrev:
Jag hade bara satt i ytterligare ett batteri. 6 eller 12 volt
Det är inte säkert att det hjälper då fartreglaget förmodligen är strömbegränsat för belastning och spänningsbegränsat för hastighet.
Vi märker ju ingen större skillnad på kraft med tomt eller fullt batteri på fruns elmoppar.
Så mjukvara eller byte av fartreglage tror jag behövs.
Man kan ju testa att lägga 24v direkt på motorn få se hur den går då.
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är inte säkert att det hjälper då fartreglaget förmodligen är strömbegränsat för belastning och spänningsbegränsat för hastighet.
Vi märker ju ingen större skillnad på kraft med tomt eller fullt batteri på fruns elmoppar.
Så mjukvara eller byte av fartreglage tror jag behövs.
Man kan ju testa att lägga 24v direkt på motorn få se hur den går då.
Tack för så konstruktivt svar!
Ja, den där controllern ställer till det lite, eftersom det krävs en speciell programmerare för att kunna ändra något. Inget man kan få tag på som privatperson.
Men ska testa att driva direkt(y)
 
H hus520 skrev:
Är det inte en sådan programmerare du behöver

[länk]
Jo, exakt! Men 5000kr är tyvärr inte aktuellt. Tack för länken.
Ska finnas ett program för Windows också, men har inte hittat det(än). Kabel borde man kunna löda ihop en själv.
 
Jag är lite nyfiken själv också faktiskt... frun vill ha sin Shoprider trimmad men det har inte blivit tid för något sådant än.
Jag tror dock den har en annan controller.
Större motor ligger på hyllan och verkstad finns utifall projektet blir av.
Kul att utbyta ideer och erfarenheter, så fyll tråden med info.
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.