Hallå,
Jag vet att det här kanake är lite väl långt ifrån att bygga hus, men kan inte hitta vettigt forum för min fråga. Jag chansar här.
Har idag en promenadscooter/permobil (pga kronisk sjukdom), en Eloped Travel XL, som används när vi är ute med husvagn bl a.
Mitt problem är att den är lite väl seg, ffa uppför och funderar nu på att byta motor på den. Men, att hitta en motor som passar direkt på axeln och växellådan verkar inte gå, funderar därför på att byta bakaxeln och motor samtidigt, mer för att jag är tvungen. Sitter idag en motor på 24v 180w på, och tänker mig åtminstone 350w, kanske 500. Har en större modell hemma som är på 800-1000w, men den väger alldeles för mycket för att ta med och har inte råd att köpa en ny.
Är det någon som har tips på hur man kan gå tillväga eller på bättre forum för min fråga?
Ska man köra med rem eller kedja? Hur beräknar man drevet till axeln?
Tack på förhand!
Jag vet att det här kanake är lite väl långt ifrån att bygga hus, men kan inte hitta vettigt forum för min fråga. Jag chansar här.
Har idag en promenadscooter/permobil (pga kronisk sjukdom), en Eloped Travel XL, som används när vi är ute med husvagn bl a.
Mitt problem är att den är lite väl seg, ffa uppför och funderar nu på att byta motor på den. Men, att hitta en motor som passar direkt på axeln och växellådan verkar inte gå, funderar därför på att byta bakaxeln och motor samtidigt, mer för att jag är tvungen. Sitter idag en motor på 24v 180w på, och tänker mig åtminstone 350w, kanske 500. Har en större modell hemma som är på 800-1000w, men den väger alldeles för mycket för att ta med och har inte råd att köpa en ny.
Är det någon som har tips på hur man kan gå tillväga eller på bättre forum för min fråga?
Ska man köra med rem eller kedja? Hur beräknar man drevet till axeln?
Tack på förhand!
Ja exakt, idag sitter en transaxle (tror jag det heter) så allt är integrerat på axeln, därför jag tänkte att man behövde byta axel helt.MultiManOriginal skrev:
Tack för ditt svar!
Exakt, dock klarar controllern 45 A så det är ingen panik. Dock skulle jag tippa på att man måste köpa en ändå om man byter motor, eftersom man måste ha speciell programvara för att programmera den som sitter i. En S-drive P&G.A alfista skrev:
Tack för svaret!
N Fakathong skrev:
Det är inte säkert att det hjälper då fartreglaget förmodligen är strömbegränsat för belastning och spänningsbegränsat för hastighet.N Fakathong skrev:
Vi märker ju ingen större skillnad på kraft med tomt eller fullt batteri på fruns elmoppar.
Så mjukvara eller byte av fartreglage tror jag behövs.
Man kan ju testa att lägga 24v direkt på motorn få se hur den går då.
Tack för så konstruktivt svar!B Bjober skrev:Det är inte säkert att det hjälper då fartreglaget förmodligen är strömbegränsat för belastning och spänningsbegränsat för hastighet.
Vi märker ju ingen större skillnad på kraft med tomt eller fullt batteri på fruns elmoppar.
Så mjukvara eller byte av fartreglage tror jag behövs.
Man kan ju testa att lägga 24v direkt på motorn få se hur den går då.
Ja, den där controllern ställer till det lite, eftersom det krävs en speciell programmerare för att kunna ändra något. Inget man kan få tag på som privatperson.
Men ska testa att driva direkt
Är det inte en sådan programmerare du behöver
https://m.alibaba.com/product/60711289735/PG-SP1-Handheld-Dealer-Programmer-controller.html
https://m.alibaba.com/product/60711289735/PG-SP1-Handheld-Dealer-Programmer-controller.html
Jag är lite nyfiken själv också faktiskt... frun vill ha sin Shoprider trimmad men det har inte blivit tid för något sådant än.
Jag tror dock den har en annan controller.
Större motor ligger på hyllan och verkstad finns utifall projektet blir av.
Kul att utbyta ideer och erfarenheter, så fyll tråden med info.
Jag tror dock den har en annan controller.
Större motor ligger på hyllan och verkstad finns utifall projektet blir av.
Kul att utbyta ideer och erfarenheter, så fyll tråden med info.
