Byggahus.se
Ska ha elektriker hem för att kopplanin ett spabad och tänkte köpa hem det mesta innan för att hålla budgeten bra.

Spaandet vill ju ha 3 faser 400v och jag tänkte samtidigt kunna få möjlighet att få ut en till uteköket och trallbelysning som ska byggas samtidigt.

Så vad ska man köpa för skåp? Ska sitta ganska väderutsatt och synligt. Bör vara omöjligt för barnen att komma in i med såklart.

Får gärna vara färdigt med jordfelsbrytare mm.

Det brukar vara bra om detta stäms av med elektriker innan grejorna inhandlas.
Behöver du ha en hel elcentral? Räcker det inte med nödvändiga uttag?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vad ska du ha en central till?
Räcker väl med 5g2.5 till spabadet sen en 5g1.5 som splittas till resten.

E etompau skrev:
Det brukar vara bra om detta stäms av med elektriker innan grejorna inhandlas.
Behöver du ha en hel elcentral? Räcker det inte med nödvändiga uttag?
Jo sant. Jag vill ha en central för framtida behov så man klarar lite utbyggnad på elsidan, ska som sagt bygga utekök och sätta en del belysning och kanske lite enskilda uttag till allehanda man kan behöva, så en liten central att utgå ifrån känns bättre än massa kablar lite här o där. Och lokal jordfelsbrytare för all "uteel"

G Grod4n skrev:
Vad ska du ha en central till?
Räcker väl med 5g2.5 till spabadet sen en 5g1.5 som splittas till resten.
Svarade på ungefär samma ovan

Själv gillar jag de klassiska aluminiumlådorna, har för mig det är Garo som tillverkar dem nu.
Inte direkt det billigaste alternativer och tar längre tid att installera men ser man bara till att få tätt så det inte regnar in så håller de 50-100 år.
Snygga?
Tja...en gulnad spräckt plastlåda är inte sådär blomstervacker heller.
Finns lackade plåtlådor också.
Men, som nån redan varit inne på, ta upp det med elmojen innan du handlar nåt. Dessutom krävs kunskap för att handla rätt grejer, och få med allt. Mycke småkrafs till utecentraler som en ej insatt lätt missar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.