Har två element som sjunger på sista versen och skulle behöva bytas. De sitter i varsitt litet sovrum i en fjällstuga och är 44cm breda och på 400v, alltså inte inkopplade med stickpropp. De får precis plats där de sitter. Kan maximalt gå upp till 48 cm i bredd tror jag.

När jag ändå ska byta radiatorer skulle jag gärna vilja kunna fjärrstyra dem, då det är skönt att kunna slå på värmen innan man kommer fram till stugan.

Är det någon som har tips på någon radiator som uppfyller mina önskemål?

Jag har sökt som en tok på både Nobö och Adax. Då de båda har produkter som enkelt verkar kunna fjärrstyras. Tyvärr är Nobös elradiator 52,5 och Adax Neo Wifi 56,5. Båda är för breda alltså.

Av de som inte har fjärrstyrningsfunktioner har jag tittat på Tego Roundline 40cm och Adax Neo basic 48,5cm. Båda funkar alltså breddmässigt, men har inte någon fjärrstyrningsmöjlighet. Tego roundline verkar man kunna köpa någon central termostat till som man i sin tur ska koppla ihop med en rumstermostat. Till den centrala termostaten ska man kunna koppla någon sms-styrning. Känns väldigt omständigt och dessutom omodernt att styra något med SMS idag.

Kanske har ni några andra förslag på hur jag antingen kunna köpa ett Tego Roundline eller Adax Neo basic och enkelt fjärrstyra dem?

Lucky2015
Köp vilket element du vill. Ställ in önskad temperatur. Koppla in en gsm brytare. När ni är på väg till stugan så kan ni slå på elementen. Går även att ställa in att strömmen ska kopplas på vid en viss temperatur. Du ser även temperaturen via telefonen då enheten har en inbyggd temperaturgivare.

Eftersom strömbrytaren går på gsm (mobilnätet) så behöver du ingen internetuppkoppling. Att det går via mobilnätet märker du inte eftersom Ontech har en mobilapp.

https://www.kjell.com/se/produkter/...uL2SmOlRqXknddHnFPEmhtfe9uZtPKHBoCRmcQAvD_BwE

Utan att känna till lite mer kan det bli svårt att ge rekommendation. Du säger "slå på värmen innan man kommer fram till stugan", står det alltså ouppvärmt när ni inte är där? Knåpa ihop ett system som är "på-av" ju enklare än att hitta något som kan ställa om termostaten från frostfritt till komfortvärme. Likaså kan man fundera på hur elcentralen ser ut, är det en normcentral med några platser över så öppnar det för vissa möjligheter, en central lösning känns smidigare än att ha ett mobilabonnemang per radiator. Det kan även vara intressant att veta vilken effekt det är på radiatorerna.
Har ni WiFi i stugan idag via någon 3G/4G-lösning, är den aktiv när ni inte är där?
Ontech som tipsades om finns både som plugin eller för inbyggnad i central, den styrs också via SMS vilket kan låta ålderdomligt men det är en ganska robust metod. Dock funkar deras prylar endast på 230V så då kräver det ombyggnad av elinstallationen och naturligtvis radiatorer för 230V.
Spontant känns det lite dumt att byta till 230V, men det beror lite på hur resten av anläggningen ser ut. Vilka andra förbrukare finns i stugan, hur stor är huvudsäkringen?

230 fungerar utmärkt för att styra en kontaktor i centralen som sedan bryter 400V. Men som sagts, kräver lite koppling i centralen, men inga nya radiatorer.

Lucky2015
A alfista skrev:
Utan att känna till lite mer kan det bli svårt att ge rekommendation. Du säger "slå på värmen innan man kommer fram till stugan", står det alltså ouppvärmt när ni inte är där? Knåpa ihop ett system som är "på-av" ju enklare än att hitta något som kan ställa om termostaten från frostfritt till komfortvärme. Likaså kan man fundera på hur elcentralen ser ut, är det en normcentral med några platser över så öppnar det för vissa möjligheter, en central lösning känns smidigare än att ha ett mobilabonnemang per radiator. Det kan även vara intressant att veta vilken effekt det är på radiatorerna.
Har ni WiFi i stugan idag via någon 3G/4G-lösning, är den aktiv när ni inte är där?
Ontech som tipsades om finns både som plugin eller för inbyggnad i central, den styrs också via SMS vilket kan låta ålderdomligt men det är en ganska robust metod. Dock funkar deras prylar endast på 230V så då kräver det ombyggnad av elinstallationen och naturligtvis radiatorer för 230V.
Spontant känns det lite dumt att byta till 230V, men det beror lite på hur resten av anläggningen ser ut. Vilka andra förbrukare finns i stugan, hur stor är huvudsäkringen?
Jag kommer inte byta från 400v till 230v. Kostnaden att ta dit en elektriker för att göra det kommer inte väga upp besparingen att dra ner värmen när jag inte är där.

Wifi finns tillgängligt, så det ligger inte problemet. Tror huvudsäkringarna är på 25A

Värmen är nerdragen när jag inte är i stugan, har på typ 10 C.

Vill kunna styra alla radiatorer individuellt också, ex.vis ha typ 18 C i sovrummen och 23 C i vardagsrummet. Så att sätta en central termostat som kan fjärrstyras och som kopplas in i elcentralen känns inte som något jag varken kommer bli nöjd med eller som jag själv fixar att koppla in, då jag inte är tillräckligt bra på el för det. Har läst lite om den här lösningen https://blog.m.nu/styra-varme-direktverkande-el-elelement-via-z-wave/ men den känns lite för komplicerad för mina elkunskaper.

E Eskas skrev:
Jag kommer inte byta från 400v till 230v. Kostnaden att ta dit en elektriker för att göra det kommer inte väga upp besparingen att dra ner värmen när jag inte är där.

Wifi finns tillgängligt, så det ligger inte problemet. Tror huvudsäkringarna är på 25A

Värmen är nerdragen när jag inte är i stugan, har på typ 10 C.

Vill kunna styra alla radiatorer individuellt också, ex.vis ha typ 18 C i sovrummen och 23 C i vardagsrummet. Så att sätta en central termostat som kan fjärrstyras och som kopplas in i elcentralen känns inte som något jag varken kommer bli nöjd med eller som jag själv fixar att koppla in, då jag inte är tillräckligt bra på el för det. Har läst lite om den här lösningen [länk] men den känns lite för komplicerad för mina elkunskaper.
Kanske LVI kan vara något att titta vidare på, de har element och styrning som du behöver ser det ut som.
https://www.lviprodukter.se/produkter/touch-e3-styrning.htm

Annars är SMS relä ok, säljer dessa själv men då proffsvarianten som då också är NORM-formade som du kan sätta direkt i centralen. Har ingen aning om hur Kjelles funkar men tror inte det ska vara några konstigheter om du nu har täckning för 3G/4G.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.