Byggahus.se

Byta 380V element mot ett 400V

588 läst  12 svar

1. TeleJesus
    Medlem Nivå 1
    Detta är säkert egentligen ett jobb för elektrikern, men jag är lite nyfiken och undrar.

Har monterat ner två elradiatorer. En fräsch och relativt ny Adax som satt inne i vardagsrummet i samband med att vi fick en värmepump installerad. Detta var på 400V och anslutet i kopplingsdosan på vägen till två faser. Ingen skyddsjord var ikopplad, det finns inte heller någonstans anslutningspunkt för jord på elementet. Det är märkt med de två kvadraterna och är vad jag förstår av detta dubbelisolerat.

Jag har också plockat bort en gammal sliten och ful radiator i förrådet. Detta var på 380V och satt kopplat i två faser SAMT med skyddsjord. Sannolikt har detta suttit där i minst 30 år.

Funderar på om det ”finare” 400V-elementet skulle kunna kopplas in i förrådet där 380V- elementet satt. Är det i så fall bara att koppla på faserna men låta bli att koppla på skyddsjorden och låta den tråden sticka ut från vägen med sin sockerbit i änden?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Förr var det 380 volt men numera är det 400.
    Ditt 400 är bättre anpassat till dagens ström.

Byt du!

Protte

• Laddar…
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Det finns ingen anledning att kassera elementet bara för att det är gjort för 380V. Det kommer att funka lika bra och säkert med dagens lite högre spänning.
    Sen kan det såklart finnas andra skäl till att ett byte är befogat...

• Laddar…
  4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det har ingen betydelse att det finare är dubbelisolerat, det får användas där det tidigare suttit ett skyddsjordat. Rummet styr inte om det ska vara skyddsjord eller dubbel isolering, det är apparaterna i sig som är utförda som antingen eller.

Däremot kanske förrådet inte är en lämplig miljö för detta inomhuselement med tanke på kapslingsklass, väta och kyla?

• Laddar…
  5. TeleJesus
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar!
    Jag var precis ute i förrådet och mätte med multimeter på de trådar som 380V-radiatorn var kopplad till.
    Kablarna var till färgen en svart, en blå och en gröngul. Jag utgick när jag skrev trådstarten igår ifrån att svart och blå var varsin fas, men så var det inte.
    Mellan svart och blå mätte jag upp 238V, mellan svart och jord 238V och mellan blå och jord blev det inget mer än 0V.
    Med andra ord verkar det inte bättre än att man kopplat in elementet på mycket lägre spänning än det var avsett för. Varför har man gjort så??

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Troligen ett misstag, men kanske medvetet om man vill ha en element med låg effekt som håller förrådet på plus, inte mer.

• Laddar…
  7. TeleJesus
    Medlem Nivå 1
    Ok, tack!
    Så i detta fall vore det korrekta att låta installera ett 240V-element?

8. Garningen
    Husägare Nivå 5
    Om det finns en jordanslutning på elementet så anslut den endast om uttagen i förrådet är jordade, finns det inga uttag i förrådet så kan du ansluta jorden.

• Laddar…
  9. TeleJesus
    Medlem Nivå 1
    Alla uttag i förrådet är jordade!

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 11
    Detta är en myt, har alltid varit samma spänning, bara att det specas olika, likadant med mellanspänningsnätet, 40kv är på 45kv, 130kv ligger på 145kv, 12kv ligger på 10.7kv

11. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    nja, det var väl så att fastlandet hade 220 medan de brittiska öarna hade 240 så man jämkade ihop europa till 230

Protte

12. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Ditt 400 volts element kommer ge precis 1/3 av effekten som det är gjort för, har det räckt med det gamla så räcker det nu också.
    Nu lägger jag in en brasklapp, om det är en massa elektronik så KANSKE det inte fungerar.

Protte

• Laddar…
  13. TeleJesus
    Medlem Nivå 1
    Det nyare har halva effekten jämfört med det gamla, så om det gamla på 800W i verkligheten gav 266W så ger det nya bara 133W.
    Det får bli ett som är avsett för 240V, det verkar bäst!

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka