Jag ska koppla in ett ställdon i min ventilationsanläggning som kräver separat 24V AC. Ventilationsaggregatet styr ställdonet (0-10V). GND (0:an) ska kopplas ihop. Hur ska jag vet vilken som är 0:a från AC-nätadaptern? Antar att det inte blir så bra om man kopplar ihop fasen från nätadaptern in på GND i ventilationsaggregatet.

AC-nätadaptern: Optimal isolation och säker SELV (passar alla miljöer). Skyddad mot kortslutning och överbelastning. Innebär det att man kan "prova sig fram" utan att riskera styrningen i ventilationsaggregatet?

Schematisk bild av ventilationsanläggning med ställdon och AC-nätadapter för 24V inklusive anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Trafons utgång är helt "flytande" och skild från jordreferenser. Eftersom det är växelström så ska det inte ha någon betydelse hur du lägger in anslutningen från trafon.
Sagt med reservation att jag ej själv har kopplat just dessa grejor.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Okej, låter vettigt. Spelar det ingen roll att utgångarna från ventilationsaggregatet (WC och GND) är likström (DC, 0-10V)?

I detta fall ska det inte göra det. Ritningen är ganska klar tycker jag, 24 VAC in på 1 och 2. Styrsignal på 2 och 3.

Tack etompau!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Har kopplat in och det fungerar fin fint!! :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.