5 945 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Vägguttag med 5-polig och 3-polig CEE
Schuko har väl en begränsning på 16A och thats it? Jag har använt en liknade plasma fast ett riktigt märke och man får helt enkelt inte vrida på så förbannat, det är ju inget olagligt att använda den, bara det att man poppar säkringar. Jag har kört den på blå CEE men det hjälper ju föga, jag har bara 16A där med i väggen ändå. Om CE-märkningen är korrekt med en Schuko på en sån maskin vet jag inte.Dan_Johansson skrev:
Det är inte ovanligt med enfas plasmor som är ratade över 16A. Det görs sällan specialvariant för länder/marknader (men det förekommer) som inte säkrar högre än 16A. På Nordamerikanska marknaden är det inte sällan typ 1fas 70A eller nåt sånt.
Dan_Johansson skrev:
Här har du fö en till, 24A input på 1 fas på den. Undrar om kunderna som köper skiten blir förvånade? Det är fö en ”proffsmaskin” och ”en av de bästa på marknaden”.... tjena.
Det är kanske inte supervanligt med plasmaskärare i hemmiljö, eller har åtminstone inte varit det i en sådan utsträckning att vi skulle ha anpassat varken plasmaskärarna eller elinstallationerna till ett sådant fall...
Amrisarna har ett väldigt märkligt elsystem med split phase matningar till huset där man ofta har två fasledare som ligger 180 grader mot varandra för att kunna få både 110 och 220 V. Tyngre laster, som torktumlare och spisar, kopplas mellan fasledarna, normalförbrukarna kopplas fas-nolla. Matningarna är ofta i häradet 100 A till normala villor.
Amrisarna har ett väldigt märkligt elsystem med split phase matningar till huset där man ofta har två fasledare som ligger 180 grader mot varandra för att kunna få både 110 och 220 V. Tyngre laster, som torktumlare och spisar, kopplas mellan fasledarna, normalförbrukarna kopplas fas-nolla. Matningarna är ofta i häradet 100 A till normala villor.
Klicka här för att svara