13 166 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Utanpåliggande kabel till taklampa i toalett
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Även om fel kabeltyp har använts så ser jag väl ingenting akut som måste åtgärdas. Hade det suttit en stickpropp i matande ände så hade det ansetts helt i sin ordning. Men låt någon titta på det. Som BirgitS säger ser anslutningarna på bild ut att vara riktigt uselt utförda. Det lär kosta en tusenlapp att bara få en elektriker över tröskeln.P Pinkmargera skrev:[bild]
Tack för alla svar!
Efter att öppnat lampan ovanför spegeln såg jag att taklampan ej var dragen från samma matning utan skarvad i armaturen - dvs jord, nolla och fas. Ser ut att vara gjort på ett bra sätt i de existerande plintarna (om det nu är tillåtet och man negligerar att det inte är rätt kabeltyp som använts - det är den vita kabeln som går till taklampan).
Som jag skrev ligger kabeln till taklampan redan i en kabelkanal - men det går enkelt att ta bort den ur den om man vill (och står på en stol).
Som jag tolkar det borde de alltså be en elektriker komma och byta till EKK 3G 1,5 och klamra denna?
Båda armaturerna är nya och avsedda för badrum (renoverades 2015).
Eller skall man låta det va?
(Det lär väl inte kosta mer än ett par hundralappar hoppas jag)
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Om det har funkat i flera år och det inte finns några tecken på varmgång eller annat fel så skulle jag inte rota i det i onödan. Belysning drar dessutom mindre och mindre ström; en halogenlampa på 50 watt ersätts med en LED-lampa på 5 watt.
Man kan också tycka det är lite synd att en elektriker vill ha 5000 kr minimum för ett jobb, även om det t ar 5-10 minuter. Jag förstår att det tar tid att komma till kund och att man också betalar för certifierad kompetens, men vad många fackmänn inte bryr sig om är att folk inte kan/vill betala så mycket för ett så litet jobb. Man kan inte tvinga fram det bara för att man vill och för att man kanske har en ogrundad förhoppning om att kunna driva verksamhet med den typen tjänster. Så vad som också är synd är att mänga fackmänn inte kan acceptera det, och att dom inte mer villigt hjälper folk att på ett korrekt sätt själva göra jobb som dom med lite vägledning kan klara på egen hand. Också synd att många dåliga installationer ligger kvar just därför, och att alltför många nya dåliga görs just därför.E elmont skrev:Det är ju lite synd att dom som vänder sig till "vanligt folk" inte har bättre koll på vad dom ger för råd. Det handlar inte bara om Gelia utan om många som ger felaktiga råd om tex våtutrymmen och zonindelningar. Man tycker ju att eftersom man får förutsätta att dom som söker svar hos tex "försäljare" helt saknar kunskaper så är ju det rätt viktigt att den information som ges av dessa är korrekt.
Visst är det synd att lönsamheten för småjobb är så dålig att elföretag oftast inte vill syssla med dom. MEN än sämre är det väl att folk som vill sälja och tjäna pengar på "el", ger direkt felaktiga råd och tipps. Det vore ju bättre att inte ge råd över huvud taget än att ge felaktiga "råd".
Sedan så förstår jag inte kopplingen mellan höga kostnader för eljobb och oseriösa råd från försäljare?
Sedan så förstår jag inte kopplingen mellan höga kostnader för eljobb och oseriösa råd från försäljare?
Har stor respekt för de kunskaper elektriker har och för behovet av konsumentskydd. Är själv utbildad elektriker, men landade med annat jobbmässigt och har aldrig jobbat med det, och därför glömt det mesta. Det jag pratar om är att det verkar finnas ett fåtal(?) elektriker som tycker det är korrekt att göra det så svårt som möjligt för DIY-folk att göra också de enklaste jobb själv, i hopp om att få uppdragen. Det finns dock en gräns där ett installations-jobb helt enkelt är för enkelt för att det ska vara rimligt att betala >5000 kronor, också om man i vanliga fall helst jobbar med de mest seriösa fackmänn. Kan man då inte bara ge lite råd? I de flesta andra fackmännsbranscher, tex snickeri, fordonsmek, båtmek etc. kan man hitta information om allt möjligt om man absolut vill göra det själv eller bara inte har råd med annat. Men när det kommer till el (och VVS) då verkar folk i branschen anstränga sig för att hålla undan info, också för de absolut enklaste jobben, allt för att skydda sin bransch. De mest lönsamma jobben kan då t.o.m bli när man kan få ett så enkelt jobb som möjligt, nåt som kan ta 10-20 minuter, men göra det till en grej som tar i vart fall 1 timme. Ibland är det ju dessutom så att om man räknar in transporttid och kostnader så går det helt enkelt inte att få ihop det till ett pris som är rimligt för vad man är villig att betala som kund, samtidigt som fackmannen självklart ska ha skäligt betalt för tid och utlägg. Vad är tankten då? Att en dålig installation från förr som kräver enkel åtgärd måste vara kvar? Det är lite synd tycker jag. Självklart skall dock de större, mer kompetenskrävande jobben göras av certifierade fackmän som ska ha skäligt betalt.
Redigerat:
Ang. förläggning och kabeltyper;
EKK är avsedd för förläggning på kabelstege, ränna etc, främst i industriell miljö.
Den används även i bostäder, då förlagd i plastkanal, så man slipper se eländet...
Att klamma EKK och få det snyggt är som att lägga en kokt spagetti rakt på tallriken...
Någon nämnde även FKK, med mjuka flerledare - då är pastan rejält överkokt! Kabel med flexibla ledare (F och inte E) används normalt vid anslutning av saker som behöver ha rörlighet, t.ex. en motor på gummikuddar, eller vid mycket vrång dragning i gamla stålrör.
EKRK (för torra utrymmen i bostäder, dvs vanligen även toalett), ofta kallad kulo.
EKLK (för samtliga utrymmen, dvs även våtrum, pannrum mm)
Är två exempel på kabel som går att klamra med anständigt resultat. De har en metallmantel som gör dem stelare, de blir inte att hänga i hängmatta mellan klamrar i tak, t.ex. EKRK är "lätt utförande", den är lite smalare, nättare, än EKLK, och passar sig därför bättre i bostäder.
På senare tid (rätt många år nu...) har K i kabelbeteckningarna - PVC-plast - kunnat vara ersatt av Q (halogenfri) eller X (polyetenplast).
Så; Endera en plastkanal för ledningsförläggningen, då kan det vara EKK eller FKK, eller en lös, klamrad, synlig, kabel, då en EKRK eller EKLK. Plastkanalen är nog "kommande teknik", den kräver mindre skicklighet av montören för att få snygg än vad riktig kabelförläggning gör. Klamra kabel snyggt, delvis över kakel, ut i tak, är inte elinstallationens lättaste arbetsuppgift.
Överkopplingen i armaturen kunde kanske göras lite bättre också (skall man vara formalist är den nog till och med lite tveksam), gärna med en separat skarv av jorden som har 3 trådar, där en av de 3 går som enda anslutning på armaturens jordskruv. Själv skulle jag troligen använda en "U-båt".
Använder förresten taklampan jord alls, bara som en nyfiken fråga?
Som flera andra skrivit - om detta är husets värsta el så har Du ett bra hus!
EKK är avsedd för förläggning på kabelstege, ränna etc, främst i industriell miljö.
Den används även i bostäder, då förlagd i plastkanal, så man slipper se eländet...
Att klamma EKK och få det snyggt är som att lägga en kokt spagetti rakt på tallriken...
Någon nämnde även FKK, med mjuka flerledare - då är pastan rejält överkokt! Kabel med flexibla ledare (F och inte E) används normalt vid anslutning av saker som behöver ha rörlighet, t.ex. en motor på gummikuddar, eller vid mycket vrång dragning i gamla stålrör.
EKRK (för torra utrymmen i bostäder, dvs vanligen även toalett), ofta kallad kulo.
Är två exempel på kabel som går att klamra med anständigt resultat. De har en metallmantel som gör dem stelare, de blir inte att hänga i hängmatta mellan klamrar i tak, t.ex. EKRK är "lätt utförande", den är lite smalare, nättare, än EKLK, och passar sig därför bättre i bostäder.
På senare tid (rätt många år nu...) har K i kabelbeteckningarna - PVC-plast - kunnat vara ersatt av Q (halogenfri) eller X (polyetenplast).
Så; Endera en plastkanal för ledningsförläggningen, då kan det vara EKK eller FKK, eller en lös, klamrad, synlig, kabel, då en EKRK eller EKLK. Plastkanalen är nog "kommande teknik", den kräver mindre skicklighet av montören för att få snygg än vad riktig kabelförläggning gör. Klamra kabel snyggt, delvis över kakel, ut i tak, är inte elinstallationens lättaste arbetsuppgift.
Överkopplingen i armaturen kunde kanske göras lite bättre också (skall man vara formalist är den nog till och med lite tveksam), gärna med en separat skarv av jorden som har 3 trådar, där en av de 3 går som enda anslutning på armaturens jordskruv. Själv skulle jag troligen använda en "U-båt".
En bra sammanställning av kabel, förutom beteckningarna som du redan påpekat.S Soltorp40 skrev:Ang. förläggning och kabeltyper;
Idag hittar du ingen EKK, EKLK eller EKRK hos grossisterna, jag vet inte hur det är hos dem som riktar sig direkt till privatpersoner men det borde vara likvärdigt.
EKK = EXQ eller EQQ
EKLK = EXLQ eller EQLQ
EKRK = EQRQ eller QLO (som utläses "kulo")
Dagens EKK går dessutom att klamra snyggt. Det finns olika tillverkare men just nu är REKAs kabel LITEREX EQQ min favorit. Den ersätter i mina ögon EQLQ vad det gäller klamring så där kan man spara några kronor. Dock är kulon överlägsen där den är godkänd att förlägga.
Ursäkta för off-topic.
Ingen fara - jag försökte väl signalera detta också, men inte så tydligt.Müssli skrev:
EKK finns t.ex. hos en grossist som bland annat många "småfirmor" anlitar;
https://malmbergs.com/Products/0810031#
Även i "privathandel"
https://www.jula.se/catalog/el-och-...llation/installationskablar/ekk-kabel-410045/
Så den är nog fortfarande aktuell att varna för!
Klicka här för att svara