Bild 1
Antar att man kopplar in en hona till kablar, lampan har vanlig amppropp. Hur kopplar man?
Bild 2
hur byter man lampan på en sån här typ av plafond?
Antar att man kopplar in en hona till kablar, lampan har vanlig amppropp. Hur kopplar man?
Bild 2
hur byter man lampan på en sån här typ av plafond?
Bild 2 visar en armatur med LED kort. Det är bara att byta ut hela armaturen när den går sönder. Det finns kvalitets armaturer som.är specade till att ha kvar 90 procent av ljuset efter 100 000 timmar. Då kan du lugnt slippa bekymra dig för att byta ljuskälla. Det lönar sig oftast i längden att köpa kvalité.Mikael 79 skrev:
Tack för svar! Med armatur menar man hela stycket? Lampskärm och hela delen som är fäst i taket? Alltså en helt ny belysning? Eller?A Andreas_jti skrev:Bild 2 visar en armatur med LED kort. Det är bara att byta ut hela armaturen när den går sönder. Det finns kvalitets armaturer som.är specade till att ha kvar 90 procent av ljuset efter 100 000 timmar. Då kan du lugnt slippa bekymra dig för att byta ljuskälla. Det lönar sig oftast i längden att köpa kvalité.
Ja tyvärr, rent tekniskt skulle det säkert gå att sätta i nya komponenter men då faller alla godkännande för produkten. Vem vet, kanske kommer smarta retrofit-lösningar i framtiden.Mikael 79 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Bild 1 föranleder några frågor:
1. Är det skyddsjordade eller ojordade uttag för övrigt i rummet?
2. Har det nyligen suttit en fungerande lampa där?
3. Har strömbrytaren en eller två vippor, sk krontändning?
4. Går det att se färgerna på ledarna lite tydligare - finns där en grön/gul?
Du bör hur som helst trä på en skyddsslang, t.ex en bit kabelmantel och montera ett lamputtag på sladden. Frågan är bara om det ska vara jordat eller ojordat. Om det är en krontändning så blir dessutom en ledare överflödig och bör helst dras ut ur röret.
1. Är det skyddsjordade eller ojordade uttag för övrigt i rummet?
2. Har det nyligen suttit en fungerande lampa där?
3. Har strömbrytaren en eller två vippor, sk krontändning?
4. Går det att se färgerna på ledarna lite tydligare - finns där en grön/gul?
Du bör hur som helst trä på en skyddsslang, t.ex en bit kabelmantel och montera ett lamputtag på sladden. Frågan är bara om det ska vara jordat eller ojordat. Om det är en krontändning så blir dessutom en ledare överflödig och bör helst dras ut ur röret.
Möjligen även:Bo.Siltberg skrev:
Bild 1 föranleder några frågor:
1. Är det skyddsjordade eller ojordade uttag för övrigt i rummet?
2. Har det nyligen suttit en fungerande lampa där?
3. Har strömbrytaren en eller två vippor, sk krontändning?
4. Går det att se färgerna på ledarna lite tydligare - finns där en grön/gul?
Du bör hur som helst trä på en skyddsslang, t.ex en bit kabelmantel och montera ett lamputtag på sladden. Frågan är bara om det ska vara jordat eller ojordat. Om det är en krontändning så blir dessutom en ledare överflödig och bör helst dras ut ur röret.
5. Den blanka brickan med krok på bild 1, är den av metall? Om det är ett lock över en dosa med kopplingar i, och locket är av metall (utan isolerande insida av plast) är jordning en fråga även där, om rummet skall "jordas" alls.
Ja, satt lampor där av förra ägaren. Jordade vägguttag i övrigt i hela huset.Bo.Siltberg skrev:
Bild 1 föranleder några frågor:
1. Är det skyddsjordade eller ojordade uttag för övrigt i rummet?
2. Har det nyligen suttit en fungerande lampa där?
3. Har strömbrytaren en eller två vippor, sk krontändning?
4. Går det att se färgerna på ledarna lite tydligare - finns där en grön/gul?
Du bör hur som helst trä på en skyddsslang, t.ex en bit kabelmantel och montera ett lamputtag på sladden. Frågan är bara om det ska vara jordat eller ojordat. Om det är en krontändning så blir dessutom en ledare överflödig och bör helst dras ut ur röret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ska vi dra slutsatsen att svaren på de resterande frågorna då är att du har en grön/gul skyddsledare i taket tillsammans med en brun fas och blå nolla? Det gör att det blir krav på att du trär på en skyddsslang över ledarna så att de inte kommer i kontakt med takplattan i metall. Sedan monterar du ett skyddsjordat lamputtag på sladden. Alternativt att du tar bort den där plattan och monterar ett helt nytt lamputtag t.ex https://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-med-krok-runt-for-takmontage-6a-2?category_id=688
Tänker ett enkelt lamputtag med sladd, inte en hel enhet. Sitter redan en krok i taket. Men behöver veta vilken sladd som går vart, så inte proppen går. Alla uttag i huset ser ut såhär, det är ny dragen el och ett ”modernt” proppskåpBo.Siltberg skrev:
Ska vi dra slutsatsen att svaren på de resterande frågorna då är att du har en grön/gul skyddsledare i taket tillsammans med en brun fas och blå nolla? Det gör att det blir krav på att du trär på en skyddsslang över ledarna så att de inte kommer i kontakt med takplattan i metall. Sedan monterar du ett skyddsjordat lamputtag på sladden. Alternativt att du tar bort den där plattan och monterar ett helt nytt lamputtag t.ex [länk]
Ja, brickan är av metal. Rummet (hela huset) har jordade kontakter/vägguttag.S Soltorp40 skrev:
Många som frågat kontakten ska vara jordad eller ej. De lampor som ska monteras i taket har en enkel lamppropp som ska passa i uttaget. Standard som finns i alla lägenheter. Flyttat till hus där det ser lite annorlunda ut. Vet ej om det ska vara jordatMikael 79 skrev:
"Standard lamputtag som finns i alla lägenheter", är idag (minst) 4 olika utföranden:
1) Sockerbit (ok, stolpe - ut på att vara ett uttag)
2) Helt runda lamputtag med 3 hål, man måste prova och rotera för att få lampan "rätt" vid inkoppl.
3) Jordade lamputtag, med 2 hål och en pigg, med en platt sida. Kan bara sitta på ett sätt
4) DCL-uttag, som är de enda som får monteras vid nybyggen numera.
"Jordat lamputtag" enligt 3) ovan har varit vanligt ett antal år nu. Kanske har Du hittills bara flyttat mellan några äldre lägenheter med standard enligt 2), men nu till ett nyare hus, som har 3)? Varianten har inget med "lägenhet eller hus" att göra, utan med datum för när elen senast renoverades i respektive bostäder.
https://www.elkatalogen.se/produkte...MI86bM76qP5AIVibUYCh2KggGLEAQYBCABEgLL8fD_BwE
Jag gissar att Du tänkt Dig ett löst uttag att sätta i änden på trådarna (som på andra bilden), men jag vill avråda från det.
Och den gamla typen, med 3 hål, helt runda, är inte ok i ditt fall där alla rum har jordade uttag.
"Brickan är av metall", Du svarade inte på om den på insidan har en isolerad (plast) del mot kopplingarna som är i dosan bakom. Om inte så är den metallen en "utsatt del", och den skall anslutas till skyddsjord. Bakom brickan finns väl med stor chans en dosa, med kopplingar. Om något lossnar i den dosan kan en tråd "falla" mot insidan av locket. Detta skall då vara isolerat så att inget händer, eller anslutet till jord, så att säkringen löser ut om det är en spänningsförande ledning. Med felaktigt utförande kan alltså i värsta fall ett fel i dosan leda till att hela armaturen (om det nu är metall...) blir spänningsförande med 230V relativt jord, andra apparater, vattenkranar mm.
Men varför krångla till det med det locket, med behov av skyddsslang, med en lös kontakt, när det finns färdiga lock som har full säkerhet!
Detta med reservation; är armaturen något skall hängas i kroken utan skyddshuv, ja då kanske designen på locket är viktig. I så fall skulle jag nog säga att de lösa trådarna som kommer ut ur hålet skall bytas mot en kabel (inuti dosan) (tänk skarvsladdsledning), och att lockets ev jordning samtidigt skall kollas.
1) Sockerbit (ok, stolpe - ut på att vara ett uttag)
2) Helt runda lamputtag med 3 hål, man måste prova och rotera för att få lampan "rätt" vid inkoppl.
3) Jordade lamputtag, med 2 hål och en pigg, med en platt sida. Kan bara sitta på ett sätt
4) DCL-uttag, som är de enda som får monteras vid nybyggen numera.
"Jordat lamputtag" enligt 3) ovan har varit vanligt ett antal år nu. Kanske har Du hittills bara flyttat mellan några äldre lägenheter med standard enligt 2), men nu till ett nyare hus, som har 3)? Varianten har inget med "lägenhet eller hus" att göra, utan med datum för när elen senast renoverades i respektive bostäder.
https://www.elkatalogen.se/produkte...MI86bM76qP5AIVibUYCh2KggGLEAQYBCABEgLL8fD_BwE
Jag gissar att Du tänkt Dig ett löst uttag att sätta i änden på trådarna (som på andra bilden), men jag vill avråda från det.
Och den gamla typen, med 3 hål, helt runda, är inte ok i ditt fall där alla rum har jordade uttag.
"Brickan är av metall", Du svarade inte på om den på insidan har en isolerad (plast) del mot kopplingarna som är i dosan bakom. Om inte så är den metallen en "utsatt del", och den skall anslutas till skyddsjord. Bakom brickan finns väl med stor chans en dosa, med kopplingar. Om något lossnar i den dosan kan en tråd "falla" mot insidan av locket. Detta skall då vara isolerat så att inget händer, eller anslutet till jord, så att säkringen löser ut om det är en spänningsförande ledning. Med felaktigt utförande kan alltså i värsta fall ett fel i dosan leda till att hela armaturen (om det nu är metall...) blir spänningsförande med 230V relativt jord, andra apparater, vattenkranar mm.
Men varför krångla till det med det locket, med behov av skyddsslang, med en lös kontakt, när det finns färdiga lock som har full säkerhet!
Detta med reservation; är armaturen något skall hängas i kroken utan skyddshuv, ja då kanske designen på locket är viktig. I så fall skulle jag nog säga att de lösa trådarna som kommer ut ur hålet skall bytas mot en kabel (inuti dosan) (tänk skarvsladdsledning), och att lockets ev jordning samtidigt skall kollas.
Tack för svar! Är mitt taklamputtag vanlig? Borde ju inte vara såhär krångligt att sätta upp en lampa. Tanken är väl att elektrikern som drar elen gör det enkelt för oss okunniga och framförallt säkert.S Soltorp40 skrev:"Standard lamputtag som finns i alla lägenheter", är idag (minst) 4 olika utföranden:
1) Sockerbit (ok, stolpe - ut på att vara ett uttag)
2) Helt runda lamputtag med 3 hål, man måste prova och rotera för att få lampan "rätt" vid inkoppl.
3) Jordade lamputtag, med 2 hål och en pigg, med en platt sida. Kan bara sitta på ett sätt
4) DCL-uttag, som är de enda som får monteras vid nybyggen numera.
"Jordat lamputtag" enligt 3) ovan har varit vanligt ett antal år nu. Kanske har Du hittills bara flyttat mellan några äldre lägenheter med standard enligt 2), men nu till ett nyare hus, som har 3)? Varianten har inget med "lägenhet eller hus" att göra, utan med datum för när elen senast renoverades i respektive bostäder.
Jag gissar att Du tänkt Dig ett löst uttag att sätta i änden på trådarna (som på andra bilden), men jag vill avråda från det.
Och den gamla typen, med 3 hål, helt runda, är inte ok i ditt fall där alla rum har jordade uttag.
"Brickan är av metall", Du svarade inte på om den på insidan har en isolerad (plast) del mot kopplingarna som är i dosan bakom. Om inte så är den metallen en "utsatt del", och den skall anslutas till skyddsjord. Bakom brickan finns väl med stor chans en dosa, med kopplingar. Om något lossnar i den dosan kan en tråd "falla" mot insidan av locket. Detta skall då vara isolerat så att inget händer, eller anslutet till jord, så att säkringen löser ut om det är en spänningsförande ledning. Med felaktigt utförande kan alltså i värsta fall ett fel i dosan leda till att hela armaturen (om det nu är metall...) blir spänningsförande med 230V relativt jord, andra apparater, vattenkranar mm.
Men varför krångla till det med det locket, med behov av skyddsslang, med en lös kontakt, när det finns färdiga lock som har full säkerhet!
Detta med reservation; är armaturen något skall hängas i kroken utan skyddshuv, ja då kanske designen på locket är viktig. I så fall skulle jag nog säga att de lösa trådarna som kommer ut ur hålet skall bytas mot en kabel (inuti dosan) (tänk skarvsladdsledning), och att lockets ev jordning samtidigt skall kollas.
Plåtbrickan Du visat på bild är allt annat än vanlig. Jag tror inte att någon elyrkesman monterat det som en del av installationen, och inte med två olika skruvar, tror inte heller att det har något beställningsnummer hos elgrossist, utan har hört till en lamparmatur. (Obs: "jag tror", dvs jag vet inte exakt...)
Skulle rätt bestämt gissa att det är förra hyresgästen/ägaren som knåpat upp det.
Någonstans in på 1980-talet förekom det rörutlopp med en krok, där man monterade en lös dinglande kontakt på trådändarna, men efter det har fasta uttag med inbyggd krok varit helt dominerande. Någon täckbricka, annat än som lock över en dosa som är det alternativa sättet att ordna takanslutningen har man aldrig använt.
Exakt vilka kontakter, alltså variant 1) ... 4), som finns i Ditt hus har Du inte skrivit, men om det är 3, vilket det borde vara när Du skriver om jordade uttag i alla rum och modern elcentral, så kommer de nog att kunna göra god tjänst så länge Du bor där, man brukar ju fixa lampor när man möblerar, och sedan ändrar man sällan på dessa. Om sedan det som säljs i affärer mest är av en nyare standard - 4) - kvittar om man inte håller på att byta taklampor som en lampaffär! 3) har fullgod säkerhet och livslängd, 4) är ännu inte lika beprövad.
Skulle rätt bestämt gissa att det är förra hyresgästen/ägaren som knåpat upp det.
Någonstans in på 1980-talet förekom det rörutlopp med en krok, där man monterade en lös dinglande kontakt på trådändarna, men efter det har fasta uttag med inbyggd krok varit helt dominerande. Någon täckbricka, annat än som lock över en dosa som är det alternativa sättet att ordna takanslutningen har man aldrig använt.
Exakt vilka kontakter, alltså variant 1) ... 4), som finns i Ditt hus har Du inte skrivit, men om det är 3, vilket det borde vara när Du skriver om jordade uttag i alla rum och modern elcentral, så kommer de nog att kunna göra god tjänst så länge Du bor där, man brukar ju fixa lampor när man möblerar, och sedan ändrar man sällan på dessa. Om sedan det som säljs i affärer mest är av en nyare standard - 4) - kvittar om man inte håller på att byta taklampor som en lampaffär! 3) har fullgod säkerhet och livslängd, 4) är ännu inte lika beprövad.