Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag bytte lager på en dammsugarmotor (Hilti, så det var lite lönt...). Om det bara är dammigt bör det inte vara så svårt att ta isär och rengöra. Håll koll på kolen bara (om det är kol i den, de som ger ström till lindningarna alltså), annars knäcker du dem när du monterar tillbaka lindningen. Försök ta reda på vad som är fel. Kärvar motorn eller glappar det i axeln? Då är det ett eller flera lager som behöver bytas. Det kan du säkert göra själv, kanske själva utdragningen och ipressningen av lagret/lagren kan kräva verkstad eller en kunnig bekant.
Lycka till!
Lycka till!
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Har en kollega som byggde ny villa med centraldammsugare, jag sa onödigt när det finns robotdammsugare! Så vart det, han sa det är den bästa pryl ever, och med en ny centraldammsugare som är oanvänd..
Börja med att plocka av den svarta kåpan uppe toppen. Brukar vara 2 "tappar" att bocka åt sidan på varje kolhållare ( de bruna som sitter en på varje sida på motorn). Då kan du inspektera kolborstarna och kollelektorn. sök på reservdelar centraldammsugare. Har för mig att någon av dessa sidor har en bra guide för att felsöka motorn.
Lycka till
Lycka till
Har det börjat att lukta bränt så är motorn gången, ny hittar du med att googla Fabrikat och nummer som står på motorn, pris kan skilja från 3500 till 1200, det hög blir det säkert om du köper från Allaway, motorerna brukar passa i många fabrikat av dammsugare