Hej,
Mina svärföräödrar har nyligen köpt en ny lägenhet där man i en toalett har två lampor. En över spegeln samt en i taket. Från början har det bara funnits en lampa över spegeln och man har till taklampan dragit en kabel från samma matning som lampan över spegeln. Denna kabel är därefter fäst i kabelkanaler. Verkar vara en vanlig lampkabel som använts.
Då det är en fast installation gissar jag att detta är felaktigt och att man istället borde ha använt en annan typ av kabel som klammrats? Denna är typ 5mm i diameter och de kablar som elektriker klamrat i mitt hus är typ 8-10 mm.
Skall jag be en elektriker dra om hela kabeln eller räcker det med att klamra den som sitter där? Får jag klamra själv? Vilken kabel skall det vara om inte denna är ok?
Vill vara lite påläst innan jag ringer efter hjälp.
Tack!
Mina svärföräödrar har nyligen köpt en ny lägenhet där man i en toalett har två lampor. En över spegeln samt en i taket. Från början har det bara funnits en lampa över spegeln och man har till taklampan dragit en kabel från samma matning som lampan över spegeln. Denna kabel är därefter fäst i kabelkanaler. Verkar vara en vanlig lampkabel som använts.
Då det är en fast installation gissar jag att detta är felaktigt och att man istället borde ha använt en annan typ av kabel som klammrats? Denna är typ 5mm i diameter och de kablar som elektriker klamrat i mitt hus är typ 8-10 mm.
Skall jag be en elektriker dra om hela kabeln eller räcker det med att klamra den som sitter där? Får jag klamra själv? Vilken kabel skall det vara om inte denna är ok?
Vill vara lite påläst innan jag ringer efter hjälp.
Tack!
Det skall vara EKK 3G1,5
FKK Fungerar också.
Dvs 1,5 kvadrat
E = Enkeltrådig
F = Fåtrådig
Verkar vara 0,75 kvadrat idag
FKK 3G1,5 kan läggas i kabelkanalen godkänt
Du får inte klamra själv.
Men om elektrikern anställer dig så får du det.
Men det är väl ingen som tar hem en elektriker för att flytta taklampan. Man fäster en ny krok i taket och fäster en 0,75 kabel till närmsta tak lamputtag.
FKK Fungerar också.
Dvs 1,5 kvadrat
E = Enkeltrådig
F = Fåtrådig
Verkar vara 0,75 kvadrat idag
FKK 3G1,5 kan läggas i kabelkanalen godkänt
Du får inte klamra själv.
Men om elektrikern anställer dig så får du det.
Men det är väl ingen som tar hem en elektriker för att flytta taklampan. Man fäster en ny krok i taket och fäster en 0,75 kabel till närmsta tak lamputtag.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tidigare ägare har antagligen köpt en lampa med stickpropp och använt kabeln som följt med. Ledarna i den är antagligen som nämnts 0,75mm2. Enligt regelboken ska det vara 1,5mm2 för fast installation. Nu går det ingen större ström i en lampkabel så det kommer att fungera för det, men vill du följa reglerna så måste du byta.
Sen kan man fråga sig om reglerna är vettiga. Det är ok att köpa en golv eller vägglampa med för klena kablar och köra den konstant i 20 år men så fort man klipper stickproppen och kopplar i den fast så är det inte godkänt?
Sen kan man fråga sig om reglerna är vettiga. Det är ok att köpa en golv eller vägglampa med för klena kablar och köra den konstant i 20 år men så fort man klipper stickproppen och kopplar i den fast så är det inte godkänt?
Ja, som sagt är det inget farligt eller dåligt men trots det emot reglerna... Tanken är ju att all fast installation ska klara hela säkringens ström, 10A, utan problem och det gör inte en 0,75kvmm kabel.
Vill du göra det lite mer "rätt" så låt kabeln vara men köp en självhäftande kabelkanal (en mjuk räcker) och lägg in kabeln i. Det är fortfarande inte enligt reglerna men ingen kommer att klaga...
Vill du göra det lite mer "rätt" så låt kabeln vara men köp en självhäftande kabelkanal (en mjuk räcker) och lägg in kabeln i. Det är fortfarande inte enligt reglerna men ingen kommer att klaga...
Tyckte han skrev:anders07 skrev:
Ja, som sagt är det inget farligt eller dåligt men trots det emot reglerna... Tanken är ju att all fast installation ska klara hela säkringens ström, 10A, utan problem och det gör inte en 0,75kvmm kabel.
"Dennakabel är därefter fäst i kabelkanaler."
Trodde detta själv förr men alla i metall skall inte jordas. nu finns det dubbelisolerade lampor i metall och de får inte jordas. De har en symbol med två kvadrater inuti varandra.anders07 skrev:
EKRK får ej användas i badrum, toalett.E elmont skrev:
http://www.lonnsel.se/PDF/gelia_kabelguide.pdf
EKRK används vid fast förläggning i torra utrymmen inomhus, tex i kök, sovrum, vardagsrum, torra vindar, torra källare och i butiksmiljö. Pvc–mantel med vidhäftande metallmantel (med biledare). Entrådig kopparledare. EKRK får ej läggas dolt.
https://www.elkatalogen.se/elinstallation/kabel/ekrk-kulo.html#0
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar!
Efter att öppnat lampan ovanför spegeln såg jag att taklampan ej var dragen från samma matning utan skarvad i armaturen - dvs jord, nolla och fas. Ser ut att vara gjort på ett bra sätt i de existerande plintarna (om det nu är tillåtet och man negligerar att det inte är rätt kabeltyp som använts - det är den vita kabeln som går till taklampan).
Som jag skrev ligger kabeln till taklampan redan i en kabelkanal - men det går enkelt att ta bort den ur den om man vill (och står på en stol).
Som jag tolkar det borde de alltså be en elektriker komma och byta till EKK 3G 1,5 och klamra denna?
Båda armaturerna är nya och avsedda för badrum (renoverades 2015).
Eller skall man låta det va?
(Det lär väl inte kosta mer än ett par hundralappar hoppas jag)
Redigerat:
Det fanns flera fel i den guiden. FK får visst förläggas på andra sätt än i VP-rör. Slang och plastkanaler som måste ha verktyg för att öppnas t. ex.Ljus skrev:
EKRK 5G1,5 finns inte ens med i listan...
/edit (vi skrev samtidigt)
Det ser inte ut som en lampsladd, är du säker på att det är det? Svårt att se på bilden men arean verkar vara 1,5 mm². Om en elektriker ska hem till er lär det kosta mer än ett par hundralappar skulle jag tro.
Varför inte behålla kabelkanalen i taket och byta kabeln själv (om det behövs)?
Redigerat:
Det är ju lite synd att dom som vänder sig till "vanligt folk" inte har bättre koll på vad dom ger för råd. Det handlar inte bara om Gelia utan om många som ger felaktiga råd om tex våtutrymmen och zonindelningar. Man tycker ju att eftersom man får förutsätta att dom som söker svar hos tex "försäljare" helt saknar kunskaper så är ju det rätt viktigt att den information som ges av dessa är korrekt.
Även om det är fullt tillåtet att förlägga FK i kabelkanal som kräver verktyg för demontering och så länge ledarna är dubbelisolerade mot beröring i hela sin längd så kommer jag aldrig någonsin att försöka mig på det konststycket igen.
Så många svordomar, svettpärlor, och akrobatiska arbetsplatformsmanövrar har jag aldrig förr, och aldrig sedan dess, förbrukat under ett och samma jobb.
betyg 1 av 5. Förlåt för offtopic
Så många svordomar, svettpärlor, och akrobatiska arbetsplatformsmanövrar har jag aldrig förr, och aldrig sedan dess, förbrukat under ett och samma jobb.
betyg 1 av 5. Förlåt för offtopic