Hej:
Jag har köpt en begagnad trearmad stolp-lykta för trädgårdsbruk (2300 mm hög). Den har tidigare stått inomhus i en restaurang.
Och det sitter en käck koppling med sockerbit i stolpröret. Det finns ingen jordledning att hitta.
Jag tänkte ha denna i trädgården. Vilket den borde den helt säkert vara avsedd för i grunden. Men vad föreslår ni att jag åtgärdar innan den får flytta ut. Och vad bör jag använda till markinstallation/kabeldragning.

Nej, den är antagligen dubbelisolerad och skall därför inte jordas. Har du någon märksylt eller dylikt någonstans som kan ge insikt?

Du bör lägga markrör minst ett spadtag djupt (gult, helst med slät insida) och en kabel som är godkänd för det. Alternativt kabel som är godkänd för direkt förläggning i mark, men rör är antagligen bättre.

tommib
Vilket material är stolplyktan gjord av? En sockerbit låter inte som en dubbelisolerad kopplingspunkt om det inte är flera saker där.

Ta bilder och lägg upp så blir det lättare. Typskylt bör finnas någonstans på lyktan, den är väldigt bra om du får med.

Välkommen till forumet!

Jag ha ställt ner den i källaren för ev. ombyggnad eller rätta till tidigare ägares kopplings fel. Så har svårt att komma till att ta bilder just nu. Chassit till lyktan är aluminium. den har två trådar från varje lyktarm in till stolpen. mellan lyktkronan och stolpens övre och nedre del går en tvåledare brun och blå trådar. Förbundna med en sockerbit i toppen. I nedre foten sitter ytterligare en sockerbit på en mässingsskena, som är fastskruvad i stolpchassit Ihop med en jordkabel. Därifrån går en jordad anslutningskabel med jordad stickpropp för vägguttag. Detta känns knappt rätt inomhus. Och jag undrar om man kan göra om detta till en utomhusbelysning med rimliga åtgärder?

Och tack för att jag fick komma med i denna gruppen.
Och på förhand tack för era tips och råd.

Beskrivningen av skenan med jordkabel osv, låter inte helt orimlig. Lägg upp ett par bilder av det. Det kan mycket väl vara den fabriksmonterade inkopplingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.