Hej alla,

Jag behöver er expertis och brain storming, ni verkar väldans kunniga! :)

Bor i en villa uppförd 2007. Nu när hösten har påbörjat sitt intåg slår vår jordfelsbrytare till morgon, kväll och natt. Jag tror det har med fukten att göra då det även kommer på dagarna vid regn. Igår och idag var det sol och torrt, då fungerar det kalas under dagarna men det skiter sig på kvällarna.

Vi har tre lysarmaturer på ytterväggarna plus fyra ljus i backen vid entrén. Har provat att slå av automatsäkringarna för samtliga samt kopplat ur en och ändå slår jordfelsbrytare från. Vidare har jag givetvis fortsatt med samma devis gällande fler platser inomhus, men utan någon som helst framgång.

Jordfelsbrytaren slår inte från direkt igen om jag slår på den. Slår jag däremot på den ”för fort” tar det mellan 20-45 min innan del slår från igen. Väntar jag ca 1 h klarar den sig oftast resten av natten/ett gäng timmar, till morgonen.

Elektriker kommer på fredag, dvs om en vecka, men skulle vilja minska ned tiden för felsökning för elektrikern mht kostnaderna men även för att kunna ha ett drägligt liv den veckan som är kvar. Hilfe, bitte!

Bonusfråga: alla dessa på och av som blir pga att jordfelsbrytaren slår från, kan det skada övriga elektronik i huset, typ vitvaror etc?
Datorer som inte är bärbara har vi inte igång längre.

Ser verkligen fram emot era reflektioner, frågor och svar! :)

Med vänlig hälsning,
Robin

Vad har du för uppvärmning?

Luftcirkulationspump, Nibe F310P, primärt. Har även två luft/luftvärmepumpar.

Jag skulle först misstänka "kortslutning" mha fukt mellan jord och nolla i någon armatur utomhus.
Att jordfelsbrytaren inte löser ut direkt tyder på detta och att strömmen i andra grupper kan ta omvägen förbi din kortslutning när belastningen blir tillräckligt hög.

Detta går att hitta rätt lätt med en isolationsprovare.

A
Jag skulle kunna tänka mig att det i någon av utomhusbelysningarna finns en rostig anslutningsplint som ger tillräckligt med överslag vid fuktig väderlek för att slå ut jordfelsbrytaren.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
N NelsonMandela skrev:
Nu när hösten har påbörjat sitt intåg
Vad gjorde ni under hösten? Det regnade ju även på sensommaren. Slog ni på LVP'n? Har ni FTX med värme? Fungerande kyl/frys? Elektrisk VVB? Om du kan lista precis alla inkopplade förbrukare ni har så kanske det går att gissa lite bättre.

Men då symptomet är så förknippat med väder är det lätt att misstänka utomhusinstallationen. Vid överledning N-PE hjälper det inte att bryta säkringen. För att verkligen kunna utesluta en krets måste även nollan kopplas bort, men det kräver ju ingrepp i den fasta installationen. Du kan åtminstone granska alla kopplingspunkter för allting utomhus som är utsatt för väder och kondens.

För att minska risken, försök slå av alla effekttunga apparater som ni absolut inte behöver, speciellt värmeapparater.

N NelsonMandela skrev:
Bonusfråga: alla dessa på och av som blir pga att jordfelsbrytaren slår från, kan det skada övriga elektronik i huset, typ vitvaror etc?
Ja, den risken finns om än liten. När man bryter strömmen plötsligt för hela anläggningen kan det skapas induktiva störningar som slår ut elektronik.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att felet sammanföll med hösten kan ju också bara vara en slump. Det är ju höst-vinter ganska stor del av året och det brukar dessutom sammanfalla med ökad tid hemma och t ex ökat varmvattenuttag.

En klassiker med just detta fel är varmvattenberedaren. (Är det dessutom en Metrotherm Modul har ni en högriskanläggning för just detta fel.)

Hej alla,

Tack för era svar, det är väldigt uppskattat! Vi är lite knäckta av problematiken då precis allt är bytt sedan vi flyttade in.
Cirkulationspumpen (passus för fel namn) ska bytas nu också, 60 k. Suck. Nåväl, nu krigar vi på med ett problem i taget.

De tunga installationerna skulle jag säga är:
  • Någon form av badkar med bubblor, vattenstrålar och ljus.
  • Cirkulationspump (värmer även vatten).
  • Kyl och frys.
  • Spis och diskmaskin.
  • Luftvärmepump plan 1 + 2.
  • Golvuren värme hall + plus badrum plan 2.
  • Tvättmaskin och torktumlare.
  • 2x handdukstork som ej fungerar.
  • Mikrovågsugn, om den ens kan räknas.
När det går ikväll tänkte jag öppna de två utomhusarmaturer som fortfarande är inkopplade. Drar ut sladden för Markbelysningen nu. Golvvärmen hall är vattenburen och utdragen sedan igår kväll.

Jag håller uppdaterade. Skulle vara så enormt glad om det var så enkelt att det var ett problem med utomhusarmaturerna. :)

Må väl och tack igen! :)

Badkaret med bubblor låter som en trolig kandidat!

Sådana här jordfel kan man ibland provocera fram genom att belasta en fas med så mycket säkringen tål, t.ex. en kaffekokare samtidigt vattenkokare vilket ofta uppgår tillsammans till 3000W.

Teorien är att vid 3 kW går det 13 A i nollan och när den passerar nollplinten skall normalt alla ampere passera JFB så summan blir noll, men finns där en våt kopplingsdosa någon stans så kan 2/1000 delar av strömmen (30mA) gå via nollan och i en våt dosa ta vägen via skyddsjord till PE eller direkt ner i marken för att leta sig tillbaka till matande transformator.
Har du en lägre total belastning i huset uppgår inte felströmmen till 30 mA och JFB löser inte.
Får man fram brytning vid hög last så får man slå ifrån den grupp man misstänker samt koppla loss nollan och testa med maxbelastning enligt ovan, funkar det utan brytning så är felet i den gruppen, det är bara att öppna och se var det är fukt.
Som nämnts tidigare hjälper det inte att bara bryta säkringar, det är nollan som som har delkontakt med jord var som helst i huset.

Redigerat:
N NelsonMandela skrev:
2x handdukstork som ej fungerar.
Är dom elektriska...skulle jag sätta dem överst på listan av misstänkta prylar...

L Leif i Skåne skrev:
Som nämnts tidigare hjälper det inte att bara bryta säkringar, det är nollan som som har delkontakt med jord var som helst i huset.
Men det vanligaste är väl ändå att du hittar felet med att bryta säkringar? Om det inte fungerar så får man gå vidare och koppla bort nollan också. Så har det i alla fall fungerat för mig, JFB slutar att lösa ut med en säkring avstängd, så går man och letar i den gruppen. (har varit infravärmare, utebelysning, skarvkablar utomhus)

P Plutus skrev:
Men det vanligaste är väl ändå att du hittar felet med att bryta säkringar? Om det inte fungerar så får man gå vidare och koppla bort nollan också. Så har det i alla fall fungerat för mig, JFB slutar att lösa ut med en säkring avstängd, så går man och letar i den gruppen. (har varit infravärmare, utebelysning, skarvkablar utomhus)
Nej. I princip har det ingen påverkan.
Det är skillnaden i motstånd på kopparledningen + motståndet i ”kortslutningen” i förhållandet på motståndet i 6 mm2 kabeln genom JFB från nollplint till PE. När det går en felström denna väg som är > 30mA så löser JFB.
Men om belastningen bara är 3-4 A så är kanske felströmmen < 30 mA och den löser inte vilket TS upplever.
Därför hjälper det inte att slå ifrån alla säkringar utom en om man lastar den med tillräcklig många Ampere.

I TS fall förstår jag eftersom han inte hittade felet genom att slå ifrån en säkring i taget. men jag menar att mer normalt så hittar man gruppen som felar genom att bryta en säkring i taget? Så har det fungerat för mig de gånger den har löst ut

Om problemet är överledning fas - jord så hjälper det. De 240v gör att brister i isolering lättare uppstår där. Om det är nolla - jord så hjälper det inte att bryta just den säkringen, utan då är alla stora förbrukare på samma Jordfelsbrytare som måste brytas.

• Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.