T
Thomas_Blekinge: [citat] Håller med dig, blymanteln kanske låter otidsenligt. Kabelindustrin har jobbat med det länge. Faktum är att det inte verkar finnas något material som kan ersätta bly för sjökablar. Plast är inte tillräckligt diffusionstät. Strängpressad aluminium finns sedan 50 år men bara för korta produktionslängder och anses inte vara lämpligt för havsmiljö. Svetsade metall-mantlar
9 svar · 1,5k läst
·
I
Intresserad22: Du kan ju kapa till en liten kloss och sätta ditt om du vill ha det hela plant då?
3 svar · 1,1k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Inte här i hålen ? [bild]
7 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [bild] Men du får givetvis bedöma behovet av fler kablar, t.ex nätverk.
14 svar · 5,7k läst
·
E
elmont: Av den här typen med relevanta tillbehör, det finns fler fabrikat och typer att välja på.
16 svar · 7,1k läst
·
F
fredand44: Enormt stort tack för svaren!
3 svar · 1,5k läst
E
elmont: Sista gången jag såg en Kuhlotång i en verktygslåda måste var i slutet på 60talet och hos någon lite äldre montör. Själv har jag aldrig haft någon men fick prova när jag en gång i tiden gick på yrkesskolan.
48 svar · 13,9k läst
·
F
Fredrikstjerne: Mätte mellan både fas och nolla samt fas och jord. Mätte även mellan nolla och jord men där var det inget. Såg inte vilken ledare det var som kom åt jorden men kontrollerade vilken som var fasen när jag återställde allt och var säker på att inget var mortalitet. Tack för ditt svar.
2 svar · 2,0k läst
Lovestar
Lovestar: [citat] Tack för hjälpen. Den satt så hårt så jag vågade inte ta sönder något men nu vet jag hur jag gör. Vad bra att det gick att lösa smidigt.
2 svar · 4,7k läst
·
H
Hur_göra: Hempularen, stort tack för ditt engagemang i ärendet. Efter att ha bytt samtliga proppar så fungerar nya spisen.
15 svar · 9,6k läst
·
S
Semesterfixaren: [citat] @GK100 - Tack, låter rimligt och som jag har tänkt då! Ska ta en sväng förbi ELFA till veckan
34 svar · 15,7k läst
·
M
mikewse: Min tanke med senare halvan av tråden var ju att diskutera generellt runt olika alternativ och avvägningar och jag tycker detta blev mycket intressant. Stort tack för all input!
16 svar · 9,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jula har också en övergångsadapter till bra pris, https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/ Smidigt format.
5 svar · 2,0k läst
·
B
bepatient: Aj aj aj, så behöver man lägga ut pengar man inte har... Får se om nån jag känner kan låna ut en.
3 svar · 1,3k läst
A
A-Man_08: Hu mycket kabel lämnade du kvar när du klippte dem?
12 svar · 1,7k läst
·
N
Ntek: Som radiator är den mycket onödig i ditt badrum. Väldigt dyr i förhållande till avgiven värmeeffekt. Men den är väldigt bra på att torka handdukar, drar inte mer än en gammaldags glödlampa när den är påslagen. Så frågan du ska ställa dig är om du vill ha en apparat som torkar och värmer dina handdukar? Bortse från hur den värmer rummet.
2 svar · 710 läst
K
karkka: [citat] Den grå kablen ser inte ut att vara installationskabel man använder för ett perilexuttag,att du såg att kabeln är klammad gör det inte Ok ändå. Wago för en kabel? Du kan använda en wago med 2,3,5 eller hur mga hål du vill spelar ingen roll.
16 svar · 2,0k läst
·
K
Kana2034: Cergod, hur löste du detta? Jag står inför samma problem.
9 svar · 15,5k läst
·
S
Sawasawa: [citat] Hej och ja, tack. Jag har testat à la bajonett men får bara loss den lilla silvriga. Den första sitter liksom kvar. Men kanske har jag inte testat att vrida åt båda hållen? Får återkomma!
4 svar · 2,1k läst
·
nisse123
nisse123: [citat] 3 pinnar = trefas utan Nolla 4 pinnar = trefas med Nolla
5 svar · 1,6k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Som centralen är uppbyggd kan jag sätta min ena njure på att allt utom kyl och frys ligger via jordfelsbrytaren. Så gjorde många förr i tiden, när kyl/frys ofta läckte felström. Idag bör även kyl/frys ligga via jordfelsbrytare, antingen samma som övrig el eller en egen. Stäng av jordfelsbrytaren och se om tvättmaskinen fungerar, går den igång trots avstängd
6 svar · 4,1k läst
·
E
elmont: Varför fråga om man inte är nöjd med svaren? Du har fått relevanta svar och hur mycket du än vill få ett annat svar, så finns det ingen annan riktig lösning än dom som redans getts.
47 svar · 24,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jodå, alla värmeapparater och motorer man med tiden börja läcka mer och mer. Så om felet inte ligger i ensamt i spisen så kan alla apparater tillsammans orsaka så höga läckströmmar att JFBn löser. Det man kan göra då är att försöka fördela lasterna annorlunda mellan faserna genom att flytta runt grupper lite i elcentralen. Men då ska man som sagt börja rota där vilket är ett
7 svar · 5,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: 1. Det är ett tillåtet sätt att bygga på med förhöjningsringar som verkar lämpligt i ditt fall med dina 30 mm. Du kan ju sätta ihop flera för att få just 30 mm totalt, eller snickra ihop något mha dosmateriel. Kanske skulle dessa gå att sätta ihop 3 + 13 + 13 mm? https://www.elbutik.se/product.html/forhojningsring-kopplingsdosa-3mm/13mm 2. Det finns inget bör eller ska på denna
1 svar · 3,5k läst
bus_pojken
bus_pojken: [citat] Uppdaterar tråden med resultat. Satt in Plejd krondimmer, drivdonet från designlight samt hide-a-lite core smart. Fungerade perfekt. Tack för all input i tråden
18 svar · 14,9k läst
bus_pojken
bus_pojken: Uppdaterar tråden med resultatet. Det blev en ny central Eldon DBQ252 som passade in perfekt för att ersätta den gamla centralen som satt där. Garo produkter med två jordfelsbrytare. Nydragen kabel från central till respektive startpunkt för respektive grupp. Känns riktigt skönt att ha jordfelsbrytare och ny kabel. Nu ska bara resten av elen i huset bytas med. Kostnadsmässigt landade
4 svar · 8,5k läst
·
S
specter: [citat] Har testat, inte så bra ”blås” i tyvärr. Därav tråden.
16 svar · 8,3k läst
D
Anonymiserad 173289: 5ghz har också sina problem. I Sverige så är begränsningen 200mw utstrålad effekt i kanalerna 36-48 och 1000mw på de högre kanalerna, men då med DFS. Dfs är radarövervakning och om AP/Routern känner av radar måste den byta till de lägre kanalerna i 30 minuter. Det verkar som att de flesta ap (UniFi!) inte byter tillbaks direkt utan väntar till natten, vilket i princip förstör
12 svar · 3,1k läst
X
xLnT: Varför monteras det inte inne i fasadmätarskåpet?
10 svar · 7,9k läst
·
J
jonaserik: Det går bra att täta rörändarna med vanlig isolering, packas till lite grann, blir detsamma som att få kondens i gamla rör som ligger kallt på vinden och tätas i dosan/strömbrytaren så inte varm luft kan vandra uppåt
2 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.