Jag hänger kanske inte riktigt med på vad du vill och varför, men jag har en programmerbar fjärr till nexa/jula uttag i kontoret och sovrummet.

Programmerat så fönsterlamporna får signaler som tänds och släcks på givna tider. Skulle det kunna lösa den ena halvan av dina önskemål, och sen kan du själv trycka släck/tänd på fjärrknapparna vid manuell styrning.

Det fjärren bara gör är skicka släck eller tändsignal, inget växlande som i en trapp och det kanske passar dig bättre
 
I
GK100 skrev:
Du får lösa det oldschool med ett par reläer ion. Eltakon tror jag inte passar helt som du vill ha det, troligtvis bara möjligt välja central överstyrning för till eller från med ingången.
Jo men det är inte lätt, om det alls går. Satt och lekte med crocodile clips, ser svårt ut även om jag använder dubbla skymningsreläer. I alla fall om jag ska ha alla funktionerna jag nämnde. Kanske nåt att bry sig över mörka vinterkvällar, just nu finns så mycket annat roligt att göra.
Borde kanske inte ställt frågan men trodde det var enklare än det var.
 
I
PeterStrandberg skrev:
Jag hänger kanske inte riktigt med på vad du vill och varför, men jag har en programmerbar fjärr till nexa/jula uttag i kontoret och sovrummet.

Programmerat så fönsterlamporna får signaler som tänds och släcks på givna tider. Skulle det kunna lösa den ena halvan av dina önskemål, och sen kan du själv trycka släck/tänd på fjärrknapparna vid manuell styrning.

Det fjärren bara gör är skicka släck eller tändsignal, inget växlande som i en trapp och det kanske passar dig bättre
Ja ska man köra på tid så, kanske. Jag har ju själv Nexa lite överallt men bara vanliga fjärr, skulle kanske köpa en programmerbar om den inte är för dyr och se vad den går för. Det är ju inte bortkastat även om den inte passar till utebelysningen, kan vara bra funktion till de jag har.:)
 
ion skrev:
Ja ska man köra på tid så, kanske. Jag har ju själv Nexa lite överallt men bara vanliga fjärr, skulle kanske köpa en programmerbar om den inte är för dyr och se vad den går för. Det är ju inte bortkastat även om den inte passar till utebelysningen, kan vara bra funktion till de jag har.:)
Om du har lite Nexaprylar, eller andra trådlösa märken går också bra, så tycker jag absolut att det är värt med en Tellstick Net och appen TellEvent.
Det är inte så svårt att förstå sig på, lättast är att konfigurera allt via webläsare på datorn.
 
ion skrev:
Så skulle man kunna göra. Men det blir nog mycket jobb för lite finess.
Lutar åt att jag överger projektet och gör det enklaste.
Sätter jag reläet i serie med brytaren måste jag komma ihåg att den ska vara tillslagen. Vill jag kolla lamporna dagtid får jag hänga nåt över reläet.
Sätter jag den däremot parallellt finns risken att det lyser hela dygn om brytaren står i fel läge.Vill jag släcka nån gång nattetid får jag ta säkringen.
Vad är vettigaste monteringen av skymningsreläet?
I den första länkade tråden, inlägg #12 finns denna bild som visar just en enkel inkoppling som du kan åstadkomma med en dubbeltrapp.


Vill du ha en mer avancerad funktion som att temporärt "överrida" sensorn fram till dess nästa växling blir det genast besvärligare. Då får du leta efter en färdig produkt, som kanske redan finns bland övriga tips här.
 
ion skrev:
Så skulle man kunna göra. Men det blir nog mycket jobb för lite finess.
Lutar åt att jag överger projektet och gör det enklaste.
Sätter jag reläet i serie med brytaren måste jag komma ihåg att den ska vara tillslagen. Vill jag kolla lamporna dagtid får jag hänga nåt över reläet.
Sätter jag den däremot parallellt finns risken att det lyser hela dygn om brytaren står i fel läge.Vill jag släcka nån gång nattetid får jag ta säkringen.
Vad är vettigaste monteringen av skymningsreläet?
Det var ju några år sedan, men jag hade samma problem och löste det så här.
Handritad skiss av en elektrisk kretsplan för tidsstyrning med två reläer och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.