Vintern närmar sig och bristen på eluttag till motorvärmaren kommer snart att visa sig igen, liksom förra året. Då hade jag en skarvsladd dragen ut från uthuset, under en dörr, men detta kan knappast anses vara en seriös och varaktig lösning.

Bara så att vi har det ur världen: jag vet att jag som amatör inte får göra detta, men jag gör det ändå.

Min plan är att montera ett uttag på uthusets vägg, inget svårt arbete om det inte vore för kravet att utomhusuttag ska skyddas av jordfelsbrytare. Krav eller ej förresten, jag vill ha det skyddat av jfb ändå. Helst hela uthuset med tanke på dess mer utsatta miljö jämfört med en bostad.

Bostadshuset saknar jfb då elcentralen är mycket gammal, för liten och har en icke delbar PEN-skena.

Jag har inget emot gängsäkringscentraler, men i det här fallet så medger till och med jag att ett byte vore befogat. Ett annat alternativ är att se över möjligheten att klämma in fler skenor i de båda proppskåpen för att kunna separera nolla och skyddsjord.

Nu känner jag dock mig själv så väl att jag vet att detta inte kommer att ske på länge... så den mer realistiska lösningen är att sätta en jfb i en egen kapsling som skyddar bara uthusets ledning.

Såhär är det idag:
Från proppskåpet på övervåningen går en EKLK 3G2,5 klamrad genom ett vindsutrymme, vidare ut genom ytterväggen där den sitter fäst i en stållina till uthuset. I uthuset går kabeln in i en kopplingdosa där den fördelas ut till belysning och uttag. Dessa ledningar är 1,5mm2.

Uthuset är avsäkrat med 10A i övervåningens central.

Här ser jag tre tänkbara alternativ:

1: Montera jordfelsbrytaren intill centralen. Då sitter den i närheten av dithörande säkring vilket känns överskådligt och begripligt.

2: Montera jordfelsbrytaren i uthuset. Om den löser ut så behöver jag inte gå in för att återställa den.

3: Skruva upp en nutida undercentral i uthuset med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Detta ger möjlighet att dela upp uthuset i flera grupper samt gör att säkringarna hamnar i den byggnad dom skyddar. Kanske två eller tre 10A-brytare. Proppen i bostaden kan då bytas till 16A eftersom matarkabeln är 2,5mm2. Förhoppningsvis kan detta ge en viss selektivitet.

Ledningimpedansen mätte jag tidigare med den berömda vattenkokarmetoden, det är inga bekymmer att säkra 16A.

Några tankar kring detta?

Äldre elcentral med svarta gängsäkringar och grå mätare på grön vägg, markerad säkring relaterad till uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel ritning som visar två hus med en elektrisk kabel märkt "2,5 mm2" löpande mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Sätt en kapsling i uthuset där du sätter JFB och en 10A dvärg. Då kan du senare byta till trefas osv. Vill du ha styrning till motorvärmaren blir det bra att sätta den i kapslingen också (om du väljer en lagom stor)

Tack för svar, jag antog att det alternativet skulle anses vara seriösast. Då ska jag klura lite på detaljerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.