Har en vägg med Treetex+spontat som är 30 mm tjock.
Tänkte passa på att fälla in elen på det stället när jag har väggen öppen just nu.

Vilka dosor kan man ha till denna vägg om jag ska sätta ett dubbeluttag och en brytare till belysning (i separata dosor)? Behövs bara 1x 16 mm anslutning per dosa.

Kommer inte åt att fästa dem bakifrån på något sätt, utrymmet är smalt och trångt, så det bör vara en dosa som man trycker in "inifrån rummet" i hålet och sen sätter fast på nåt sätt. Finns det?

Helst något från Biltema då sambon kommer att passera där idag.

Ursäkta om jag var otydlig, det finns plats bakom för mer än väggens djup!
Det går alltså få in en dosa på säkert 80 mm djup där.

Men jag kan inte komma åt att fästa dosan bakifrån.
Det är en vägg jag såga rakt igenom så jag kommer åt mellanrummet från sidan, så att säga.

K
Korrekt

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Du köper ROT-dosor (även kallade för senil-dosan) enligt bilden. Dom kan byggas vid så att du kan ha gemensam täckram för flera uttag/brytare men det kräver nogrannhet vid håltagning.
Finns även dubbla rotdosor (möjligen hos JULA) som jag har använt och där nogrannhetsproblemet inte uppstår. Men tredubbla rotdosor har jag inte sett.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Fantastiskt forum.

Varför kallas den senil-dosa? :D

T tompaah7503 skrev:
Tack för snabba svar! Fantastiskt forum.

Varför kallas den senil-dosa? :D
Därför att den kan användas på befintliga väggar där man glömt att sätta en konventionell dosa.

• Haha
  • Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Jag är ingen elektriker så jag vet inte. Kanske för att dom måste monteras av elektriker...
Nej, jag tror för att dom kan användas när man har glömt att sätta dosor innan gipsväggen kom på plats.

Köpte dosorna från Biltema, det står på hemsidan att "dosfräs T70" passar, men på själva dosan (som var större än jag väntade mig) står det att man ska använda "dosfräs T80". Själva dosan mäter jag till ungefär 78-79 mm i ytterdiameter.
En T70 får jag på googlesökning till 74 mm och en T80 till 84 mm, ingen av dem passar ju till den dosa då.

Vad är det som gäller egentligen?

Plastflänsen är dessutom 86 mm bred vilket är bredare än de 85 mm som ett Scheinder Exxakt 2-vägsuttag anges till så uttaget kommer inte att dölja dosans fläns.
Vidare står det på hemsidan att de är 60 mm djupa och dessa är över 80 mm djupa så det känns verkligen som hela dosan är ett nummer för stort jämfört med vad som står på hemsidan.

Ska en sväng till Hornbach imorgon, får hoppas de har mer lämpliga grejer.

du har nog köpt en kopplingsdosa istället för en apparatdosa.

MathiasS MathiasS skrev:
du har nog köpt en kopplingsdosa istället för en apparatdosa.
Det låter rimligt. Synd att Biltemas hemsida är så vag med produktinformationen. Hade nog märkt detta själv i butiken men nu skickade jag en elointresserad sambo dit med en färdig inköpslista...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.