Byggahus.se

Hur jorda elskåp utomhus?

1. N
    Medlem Nivå 5
    Tänkte snygga till inkopplingen av en tillfällig förlängningskabel som jag brukar har liggande på gräsmattan under sommaren. Just nu har jag kontakten liggande i en mindre plastbalja med en större plastbalja som "lock". Har funkat bra under många år, men ser inte så snyggt ut.

Fick syn på en snygg markbrevlåda i metall som jag tänkte kunde funka bra som "elskåp" för förlängningskabelns kontakt. Men funderar på hur man ska jorda brevlådan så att jordfelsbrytaren löser ut om kabeln skulle skadas så att fasen kommer i kontakt med brevlådans metall. Magkänslan säger att den bör jordas ner i backen med ett ordentligt nerslaget jordspett (den kommer stå på en liten betongsockel). Men bör man blanda in kabelns jord i detta? Tänker att "kabeljord" inte nödvändigtvis har samma potential som "markjord", och att det ju faktiskt är eventuell potentialskillnad (vid kabelfel) mellan "markjord" och "brevlåda" jag vill skydda mig mot.

Men vill gärna höra från någon som har mer än bara magkänsla att gå på, så att jag inte gör någon tankevurpa.

2. J
    Husägare · Nivå 12
    Det erfordras ingen jordning av brevlådan. Ska det göras blir det nog i praktiken en kompletterande skyddsutjämning. Då erfordras en 4mm2 CU om den ligger öppet förlagd. Att göra jordtag för detta tycker jag inte du ska göra, det kräver förutom kunskap om markförhållandena kunskap i hur ett jordtag mäts upp samt för ändamålet avsett instrument. Nej, tillse att kabeln är skyddad mot mekanisk åverkan och ha uppsikt över kabeln. Kolla efter sprickor och skador och byt vid behov.

Förlängningssladdar är gjorda för tillfälligt bruk, har du behov av uttag där bör detta göras fast med kabelrör och kabel i mark samt någon uttagsstolpe.

• Laddar…
  3. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Hmm.....

Säger som Johan ovan, se till att göra det ordentligt med därför avsedd materiel. Jag skulle iofs inte invända mot att montera uttaget på brevlådan men då får det vara ett komplett kapslat uttag och brevlådan får då fungera som en ren stolpe/monteringsplåt. Om du väljer ett uttag av bra kvalitet, t.ex. Schneider Aqua Stark, så kan du utan problem montera det så.

4. N
    Medlem Nivå 5
    Okej, men om jag ska lägga en riktig markkabel, installera ett fast uttag osv. osv. så kommer det väl dels kräva elektriker och dels kosta betydligt mer än att rulla ut en 25m förlängningssladd på våren och rulla in den på hösten?

Frågan kvarstår oavsett vilket - om vi säger att jag drar en markkabel och sätter ett fast uttag inuti brevlådan - bör jag då jorda brevlådan ner i marken, eller bör jag koppla in kabelns jordledning i brevlådan, eller båda alternativen?

5. N
    Medlem Nivå 5
    Kan tillägga att förlängningskabeln fungerat utan några problem - inkopplad i jordfelsbrytare såklart - i över 10 år. Kabeln har bytts ut några gånger sedan 80-talet, och låg fram tills för kanske 5 år sedan ute året runt utan problem. Bara som en upplysning för andra som tror att man måste installera 6mm2 EKKJ/N1XV jordkabel, nergrävd 60 cm i skyddsrör med markeringsband och allt för att ens kunna driva en liten trädgårdspump (man får ju lätt det intrycket av att läsa på forumet). Förlängningskabel av god kvalité fungerar bra om man skyddar kontakterna väl.

6. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Du kan absolut jorda brevlådan med ett spett. Men kalla det inte ett jordspett.

7. E
    Medlem · Nivå 23
  8. N
    Medlem Nivå 5
    Haha okej, men vad är den korrekta termen? Potentialutjämningsspett?

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Köp en plastbrevlåda, problem solved.

• Laddar…
  10. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Du får givetvis jorda precis vad du vill av metalldelar du har utomhus på tomten, men det bör inte ha någon formell koppling till elinstallationen där. Även med markkabel bör du installera uttaget så att brevlådan inte blir en utsatt del som måste skyddsjordas. Då ställs inga krav på hur du jordar lådan, men det beror ju på syftet med att jorda den.... Du bör dock inte skyddsjorda lådan, det är onödigt, bara jorda lådan mot marken.

Lådan ska alltså inte behöva skyddsjordas av det skälet att installationen inte kräver det. Elinstallationsreglerna säger att man inte "behöver" ta hänsyn till "större" fel än vad elinstallationens egna skydd täcker. Men det vore samtidigt att sticka huvudet i sanden. Det är jättelätt att klippa av en kabel, det räknas som ett "stort" fel som man egentligen inte behöver skydda sig mot. Så visst, allt kan hända i brevlådan, nåt fastnar i sladden så att den slits eller skavs sönder. Då är en amatörmässig jordning av brevlådan bättre än ingenting.

Men som nämnts, i första hand ska man se till att undvika fel och skador. En markkabel har ett betydligt bättre skydd än en skarvsladd ovan mark. Även inne i brevlådan är markkabeln bättre skyddad en skarvsladden.

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 5
    Visst är det så, men hela tanken med brevlådan var att den skulle se lite trevligare ut än nuvarande plastlåda. Första tanken var att skaffa ett riktigt elskåp och "snygga till det" alt. dölja det med lite växter, men de verkade svår att få tag på (antagligen är de rejält mycket dyrare än en markbrevlåda för 500:- också!).

12. S
    Medlem · Nivå 7
    Det minsta Du behöver för att göra det "riktigt" är rätt längd av EKLK (eller modern ersättare) 3 x 1,5 mm2.

Den skall dock (förläggas nedgrävd i mark) i skydd, vilket kan vara nästan vilken sorts slang som helst, VP-rör etc. Inget krav på veckad gul elslang.

Där Du behöver elen; ett uttag på en stolpe, eller en grop i marken med lucka (som inte blir vattenfylld) med ett uttag nere i gropen.

Jag håller med om att egen jordfelsbrytare är en god tanke, och om att en elinstallatör bör anlitas.

Prata med någon firma, föreslå att Du själv gräver och lägger ut - över egen mark räcker 30 cm djup, och om Du har en smal spade är det inte så svårt. Sedan är det upp till Dig själv när Du skall plantera buskar och träd i framtiden om Du vill ha markeringsband, eller kanske lägga ett bräde över kabeln som man gjorde förr...

Inkoppling av uttaget och centralen inne skall inte ta några evigheter, dvs inte kosta någon förmögenhet. Föreslå att få jobbet billigt - bara det blir klart före 1/5 när pumpen startas nästa gång, så kanske det kan gå som utfyllnadsjobb någon bra eftermiddag.

13. T
    Medlem · Nivå 13
    Är EKLK godkänd för markförläggning?

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    I skyddsrör eller annat förstärkt skydd i mark, ja.

Men det är billigare och enklare att välja en EKKJ eller N1XV, då behövs inte rör eller annat extra skydd, om man vill klara sig utan. (Eller tja, det kan ju krävas om marken är omild mot kabeln = stenig mark)

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 22