Jag har spot-lådor i ena sovrummet med 2x50W 12V halogen men de har slutat fungera en efter en (totalt åtta stycken) och byta lampa räckte inte så jag tänkte att det var trafona som var dåliga eller inte tålde att ligga på kallvinden där de är monterade...

Med mörkare kvällar tänkte jag göra slag i saken och skruvade ner en spot och ser att det är kopplingen som brunnit...
Bränd kopplingsplint i spot-låda med synliga smält- och brännskador på kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bränd kopplingsplint med smälta kablar och svartsot, efter felaktig installation av spotlights.
Skapa konto

Jag kontaktade tillverkaren i England och frågade och tydligen ska det finnas två kopplingsplintar på lampan, alltså att varje lampa har sin egen sockerbit/kopplingsbox men elektrikern som monterat dessa har då dragit in båda knopparna till en plint så då gått varm och smält...

Alla åtta lampor har gått samma väg till mötes... De har nu fått LED istället med egna kopplingar (och "riktig" spotlight kabel som tål mer värme enligt elektrikern (en annan elektriker eftersom ursprungliga firman gått i KK för några år sedan...))

• Wow
ricebridge
  • Laddar…
Det kunde slutat med brand.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ossj.

Istället för infällda spottar (som vi har över ett handfat)
Takmonterade runda spottar i arbetsbänkens belysning, med ljuset riktat nedåt
Skapa konto

Kan man sätta upp en sådan här (har vi över disk-/arbetsbänk i köket)
Takmonterad spotlightarmatur med två riktbara lampor i en träklädd miljö.
Skapa konto

Eller en sådan här (som vi har i tvättstugan)
Takmonterad ljusramp med fem riktbara spotlights i ett kök, ovanför en diskbänk.
Skapa konto

Enklare att installera, rikta in vart de lyser, mer tolerant för olika ljuskällor, och i mina ögon snyggare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.