Risk för grova svordomar vid installation, och samtliga övriga nackdelar som du listar. Köp aldrig billiga uttag utan att först skruva isär dem och kontrollera att det har ordentliga skruvanslutningar i form av hissklämmor. Rata snabbkopplat och små sketna anslutningsskruvar.

Såg på ett ställe med väggmonterade lysrörsarmaturer 2x49 W , där hade man vid ena dörren gått med kabel rakt upp i långsidan på armaturen från VU/brytar kombon. Smart sätt att spara in en dosa på, när det ändå är kopplingsutrymme i armaturen.

D
Bo.Siltberg skrev:
Risk för grova svordomar vid installation, och samtliga övriga nackdelar som du listar. Köp aldrig billiga uttag utan att först skruva isär dem och kontrollera att det har ordentliga skruvanslutningar i form av hissklämmor. Rata snabbkopplat och små sketna anslutningsskruvar.
Jag köpte en liknande ABB 20EAKSP på Clas Ohlson och ska byta ett uttanpåliggande uttag. Såg nu att den har snabbkoppling med en liten plastbit som man trycker till för att frigöra anslutningen och vid släpp så sitter ledaren sedan fast. Känns som den sitter på bra, men frågan är om det är säkert i längden jämfört med skruv?

C
DMOL skrev:
Jag köpte en liknande ABB 20EAKSP på Clas Ohlson och ska byta ett uttanpåliggande uttag. Såg nu att den har snabbkoppling med en liten plastbit som man trycker till för att frigöra anslutningen och vid släpp så sitter ledaren sedan fast. Känns som den sitter på bra, men frågan är om det är säkert i längden jämfört med skruv?
Det sitter säkert minst lika bra. Monterade själv ett sådant Clas Ohlson uttag härom månaden och störde mig på att det inte kommer med några monteringsinstruktioner och att sådana inte heller finns i katalogen. De riktar sig ju ändå till vanliga konsumenter och det kan ju gå riktigt snett om någon hempulare får för sig att bara peta in ledarna i hålet utan att trycka ned den inte alltför lättmanövrerade plastflärpen.

Gäller för övrigt en hel del av deras produkter som inte är helt självklara hur man använder korrekt, t.ex. rörkopplingar, där de dessutom har mage att på förpackningen påpeka att de endast uppfyller kraven om de monteras enligt anvisning. Vilken anvisning? Men det är en annan tråd...

D
Jo störde mig också på att det inte fanns instruktioner. Var tvungen att läsa på baksidan där det stod snabbkoppling och först då fattade jag. Är hemmafixare så det var inte så självklart!

C
Noterade nu kommentaren under "recensioner och omdömen" på produktsidan. He he. Uppenbarligen skillnad på ABB Jussi och ABB Jussi.

Uppenbarligen stor skillnad även mellan IP44 ABB Jussi och IP20 ABB Jussi... På den kapslade varianten lossnar minsann inga ledare!

C
Bo.Siltberg skrev:
På den kapslade varianten lossnar minsann inga ledare!
Väl korrekt monterad lossnar det nog inte på den andra varianten heller. Grejen är att flärpen måste tryckas ner med sådan kraft så att man tror att man kommer att trycka sönder den innan kontakten öppnat sig så mycket att ledaren kan föras in på rätt sida om blecket. Det finns inget som hindrar att ledaren förs in på fel sida om blecket, men då nyper den naturligtvis inte om ledaren. En i mitt tycke lite farlig konstruktion då den lämnar utrymme för misstag.

I recensionen antar jag att det var RK han anslöt, vet inte om den var tvinnad.
I produktbladet jag sett om jussi så ska FK eller EK användas.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En gammal tråd men jag ska byta ut ett utanpåliggande jordat vägguttag och har köpt ett ABB 402eswp, alltså ett likadant som Bo visar på bilden i första inlägget. I Bos bild är det kopplat svart ledare från ena sidan och en blå ledare från andra sidan. Jorden är kopplat från sidan i den gröna delen.
Kopplas verkligen nollan från ena sidan och fasen från andra sidan?
I botten på uttaget (ena hörnet), alltså den del som man skruvar fast uttaget med, sitter ett bleck med en skruv, vad har det för funktion? Blindplint/skarvplint? Det har ingen kontakt med delen där kablarna sätts in i.

O olotor skrev:
Kopplas verkligen nollan från ena sidan och fasen från andra sidan?
Vad får dig att misstro det? Detta är dessutom extremt enkelt att kontrollera med sin spänningsprovare (kontinuitetsmätaren). Då ser man vilka terminaler som hör ihop.

O olotor skrev:
I botten på uttaget (ena hörnet), alltså den del som man skruvar fast uttaget med, sitter ett bleck med en skruv, vad har det för funktion?
Alla kapslingar ska ha en terminal avsedd för skyddsledare eller biledare i de fall apparaten i sig inte behöver PE.

Misstro är väl att ta i, snarare en fundering.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.