Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna kabel har följande konstruktion:
3 st ledare Cu förtennt 1+6 trådar i varje, omkring 1 mm2,
Partisolering PVC eller gummi
Blymantel
Biledare förtennt Cu
Vit plastmantel 12-13 mm diameter
Fläta av järn eller karbonstål, delvis korroderad
Yttermantel 15.5 – 17.0 mm dia. Läsbar prägling ”IFF BUTYL”
Märkspänningen är troligen 0,6/1,0 kV.
Grannen hade en hel rulle. Han var gammal plåtslagare på varvet så jag antar att denna påkostade kabel är en fartygskabel. Konstruktionen är också ganska typisk för kabel som installerades på skepp och där metallflätan gjorde att kabeln brann dåligt och motverkade brandspridning. Oftast var dock flätan av förtennt koppar t ex i norska och tyska kablar. Flätans uppgift är också avskärmning mot signalkablar och mekaniskt beröringsskydd i felfall. En mycket lik kabel med oförtennt koppar förutom blymantel avbildas i en Siemens kabelhandbok. Men just den här krabaten har fläta av magnetiskt material (svensk snikvariant?).
Har någon taxonomiuppgifter om denna?
Jag tycker inte beskrivningen stämmer, det ser ut att vara två mantlar mellan ledarna och biledaren? Vilken är blymanteln?
Kablar med mångtrådiga ledare istället, men i övrigt snarlik uppbyggnad, var vanliga på äldre plåtbearbetningsmaskiner. Typiskt mellan styrskåp och fotpedaler eller liknande manöverdon som behövde kunna flyttas runt. Stålflätan var en förutsättning för att kabeln alls skulle hålla i den miljön. Försökte man med vanlig ÖLFLEX eller liknande med kopparfläta så var den snart av.
Skittråkig kabel att arbeta med. Att fläta upp flätan på kabel med kopparfläta är mest rätt så drygt. Stålfläta är dessutom tungjobbat och gör ont. Brukade se ut som om man slagits med en katt när man jobbat med den kabeltypen.
Skittråkig kabel att arbeta med. Att fläta upp flätan på kabel med kopparfläta är mest rätt så drygt. Stålfläta är dessutom tungjobbat och gör ont. Brukade se ut som om man slagits med en katt när man jobbat med den kabeltypen.
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Härligt med en linjal med många skalor.

En sådan räknesticka var ett pressionsinstrument som byggt vårt land fram till mitten av 1970- talet.
Jag var den första på tekniska skolan som hade en teknisk miniräknare med sin. cos ln vid HT-75.
En sådan räknesticka var ett pressionsinstrument som byggt vårt land fram till mitten av 1970- talet.
Jag var den första på tekniska skolan som hade en teknisk miniräknare med sin. cos ln vid HT-75.
Klicka här för att svara