Läser på elsäkerhetsverket att man beslutat om en EU-standard för lampkontakter.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ickproppar-och-uttag/dcl-kontakt-till-lampor/

Inte nog med att jag tycker det är konstigt att man väljer en kontakt med ett spärrbleck efter alla år som man sett problem med dessa i fordon, hur mycket kommer det begränsa anslutning av äldre armaturer?
Hur kopplar man t.ex. in en gammal takkrona byggd för två tändtrådar för att styra hur många lampor som ska lysa?

• Gilla
Staffan.l
  • Laddar…
C
Bjurran Bjurran skrev:
Hur kopplar man t.ex. in en gammal takkrona byggd för två tändtrådar för att styra hur många lampor som ska lysa?
Startade en relaterad tråd för ett par månader sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/krontaendning-med-dcl-hur.323804/
ABB menar att en av fördelarna med deras DCL-produkt är möjligheten till krontändning genom dubbla jack (http://installationsprodukter.se/documents/Product news/SE/ABB_Produktnytt_DCL-lamputtag_102014_SE.pdf).
Det framgår dock inte någonstans hur de hade tänkt sig att detta skulle gå till i praktiken på armatursidan. Slutsatsen var väl att det krävs två separata kretsar (alltså separata nollor) i armaturen, vilket oftast inte är praktiskt möjligt med äldre armaturer.

En annan lite intressant aspekt är hur man skall bära sig åt med DCL i ojordade miljöer. I princip torde det vara förbjudet då de bara finns i en jordad variant(?)

• Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Tack för länken, blev precis påmind om hur illa dessa forum funkar att man inte kan söka på en såpass kort sökterm som DCL. (hittade inga träffar alls)
Precis som ni skriver i den tråden, dubbla stickproppar kanske skulle funka, men det är inget jag tycker känns direkt lämpligt.
Nu har inte jag någon sådan armatur själv, men då det alltid finns folk som vill ha kvar gamla armaturer när de flyttar så bör det finnas ett svar på hur detta ska göras by the book. Detta är ju ändå något som är ganska vanligt förekommande i många installationer idag.

C
Situationen är ju i och för sig inte något vidare med dagens uttag heller, där kronvarianten endast finns i ojordat utförande.

tommib
Tanken är väl att man inte ska behöva krontändning idag när man har dimmers men jag tycker det är synd att man inte byggde en plugg med möjlighet till det. Ännu mer synd är det att man inte byggde en plugg med möjlighet till 0-10V styrning på sidokontakter, det hade varit bra med alla LED-armaturer som man då hade kunnat ge en styringång istället för att försöka primärdimma ett drivdon som kanske inte vill.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En annan lite intressant aspekt är hur man skall bära sig åt med DCL i ojordade miljöer. I princip torde det vara förbjudet då de bara finns i en jordad variant(?)
Jag har installerat några av Elkos DCL-uttag och där följde det med en liten klisterlapp med en överstruken jordsymbol som man skulle klistra på uttaget ifall det installerades utan jord. Så har man löst det där...

• Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
C
J Juffo skrev:
Jag har installerat några av Elkos DCL-uttag och där följde det med en liten klisterlapp med en överstruken jordsymbol som man skulle klistra på uttaget ifall det installerades utan jord. Så har man löst det där...
He he, OK, hade varit intressant input i tråden om vägguttag med icke ansluten jord.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
pdov
J Juffo skrev:
Illustration av en parabolantenn och en varningslapp som anger jordning endast i Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Numera står det tydligt i deras bruksanvisning att användandet av klisterlappen endast gäller i Norge.

Jisses...:surprised:

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jisses...:surprised:
Vad menas??

C
pdov pdov skrev:
Numera står det tydligt i deras bruksanvisning att användandet av klisterlappen endast gäller i Norge.
Ha ha, WTF, så om jag skall installera ett nytt lamputtag måste jag numera bygga om hela rummet till jordat alltså. Lättare sagt än gjort om det inte är trådat i rör. Det var ju genomtänkt...

Tror det fortfarande går att installera gamla typen ojordat. Men en månad till är väl ok?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
pdov
C cpalm skrev:
Ha ha, WTF, så om jag skall installera ett nytt lamputtag måste jag numera bygga om hela rummet till jordat alltså. Lättare sagt än gjort om det inte är trådat i rör. Det var ju genomtänkt...
Du är inte först att upptäcka detta och som jag förstått det så var tanken från elsäkerhetsverket att man inte ville ha kvar ojordade lamputtag. Nu har man dock fått tänka om och det är ett förslag ute på remis som ska tillåta 2-poligt ojordat uttag att användas vid renovering och underhåll i ojordade anläggningar. Det 3-poliga (kronuttaget) förbjuds och har du ett jordat uttag som behöver bytas så ska du byta till den nya standarden.
Ditt undran om att installera nytt lamputtag blir i så fall underhåll av anläggning så det fungerar.

Remisstiden går ut nu på fredag den 1 mars, https://www.elsakerhetsverket.se/om...ter-om-stickproppar-och-uttag-for-allmanbruk/

C
pdov pdov skrev:
Nu har man dock fått tänka om och det är ett förslag ute på remis som ska tillåta 2-poligt ojordat uttag att användas vid renovering och underhåll i ojordade anläggningar. Det 3-poliga (kronuttaget) förbjuds och har du ett jordat uttag som behöver bytas så ska du byta till den nya standarden.
Hur är det med de sladdmonterade lamputtagen?

Vansine, alltihop. Typisk byråkrat/kommitéprodukt. Perfekt grogrund för egna, hemtejpade mer eller mindre "bra" lösningar.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.