8 839 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Varför drar min Thermia elpanna mycket ström?
Sänk temperaturen till 20-21 grader. Det kommer att göra en del på förbrukningen. Se över isoleringen i huset.R Giorgio123 skrev:
Vill du få ändå lägre driftskostnader, så får du installera värmepump
Det låter som en ganska hög förbrukning. Men absolut inte orimlig. Är du beredd att lägga lite tid på huset kan du säkert få ner förbrukningen. Däremot kan du inte få ner förbrukningen genom att byta någon del av elpannan.
Som jämförelse så har svärfar 11000kWh årsförbrukning totalt inkl hushållsel med elvärmepanna och vattenburet (element) i sitt 180kvm hus. 21 grader och frånluftsventilation.
Se över din isolering och ventilation om du vill spara pengar.
Se över din isolering och ventilation om du vill spara pengar.
Och som en annan jämförelse förbrukade jag (totalt) 25-30 000 kWh om jag körde på ren elvärme. Nu med bergvärme ligger (totala) förbrukningen på ca 7-8 000 kWh, dock i ett större hus men med ca 50 cm isolering i taket.
en elpatron drar lika mycket ström oavsett, betala 1 krona typ få 1 kvh. det enda som kan sänka elförbrukningen är värmepump!!R Giorgio123 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det märkliga i elförbrukningsdiagrammet som du visade är att det gick åt ungefär lika mycket el i maj som i januari! Det är nästan oförklarligt om elpannan var den enda värmekällan. Februari i år var även mycket varmare än januari (åtminstone i södra hälften av landet, vet ej hur det var i norr).
TS kanske flyttade in i Januari ...Magnus E K skrev:
Troligen visar statistiken inte tidigare ägares förbrukning.
Klicka här för att svara