Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Installerade ett ABB Busch-Jaeger JUSSI idag för första gången, E1818340.

Det är snabbkopplat, och med ingångarna snett ned i sockeln vilket gör det oändligt smidigt att koppla.
Vanligen måste man plocka ut innanmätet en liten bit för att kunna trä in ledarna vinkelrätt från toppen/botten vilket gör det svårt att trycka tillbaka allting, speciellt i strömställare, om det inte går att plocka bort genomföringsmembranet.
Dessutom har uttaget 4 anslutningar per pol!
Så, detta är ju naturligtvis det enda uttag som behöver finnas d^_^b
Finns det fler? Har deras strömställare samma system?
EDIT: Hittade en bild på innanmätet.

Det är snabbkopplat, och med ingångarna snett ned i sockeln vilket gör det oändligt smidigt att koppla.
Vanligen måste man plocka ut innanmätet en liten bit för att kunna trä in ledarna vinkelrätt från toppen/botten vilket gör det svårt att trycka tillbaka allting, speciellt i strömställare, om det inte går att plocka bort genomföringsmembranet.
Dessutom har uttaget 4 anslutningar per pol!
Så, detta är ju naturligtvis det enda uttag som behöver finnas d^_^b
Finns det fler? Har deras strömställare samma system?
EDIT: Hittade en bild på innanmätet.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hmm, smart innanmäte. Synd att inte ELJO har tagit efter något dyligt med snabbkontakter.
Jag som är van med ELJOs kapslade uttag tycker naturligtvis att utseendet är till ABBs nackdel.
ELJO

//Patrik
Jag som är van med ELJOs kapslade uttag tycker naturligtvis att utseendet är till ABBs nackdel.
ELJO

//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, vi får gå in och kräva av ELJO att de fixar fram snabbkopplingar på Aqua Stark-serien. Och detsamma gäller Aqua Trend.
Rrrrr, känner du till om det finns någon representant från Eljo/Schneider Electric på elforumet Fluxio.se?
//Patrik
Rrrrr, känner du till om det finns någon representant från Eljo/Schneider Electric på elforumet Fluxio.se?
//Patrik
Ja det är flera från både Schneider och Elko som registrerat sig. Tyvärr är det ingen som ännu är speciellt aktiv.. Får väl piska på dom lite 
edit: Flera från ABB också. Men jag tror inte det är från "Busch-Jaeger" avdelningen.
edit: Flera från ABB också. Men jag tror inte det är från "Busch-Jaeger" avdelningen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
4 anslutningar per pol, undrar när det kommer till användning?
En fyrvägskorsning med uttaget i mitten?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
ABBs hela nya serie kommer nog att finnas i alla grossar på sikt, Elektroskandia och Solar håller på att lägga upp i butiker, säkert lite olika beroende på var i Sverige man är.
Jag har mest jobbat med Thormans dosor och ELKO på instl.matrl IP20, ELJO/ELKO på IP44 men har nu börjat mer och mer med ABB och tycker det finns mycket som är bättre....
Jag har mest jobbat med Thormans dosor och ELKO på instl.matrl IP20, ELJO/ELKO på IP44 men har nu börjat mer och mer med ABB och tycker det finns mycket som är bättre....
Kan spara onödiga kopplingsdosor..(eller toppklämmor om man nu får plats bakom uttaget). Kan vara vettigt i hus med flera plan. Typiskt en villas övervåning, inkommade från central nerifrån, ut till uttag åt båda hållen, samt upp till takbelysning, (via brytare).Rikard Ågren skrev:
Vi har faktiskt några sådana kopplingar på landet...uttagen från 70-80 talet.(Fyrvägskorsningar med uttaget i mitten).
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Med ett kapslat IP65 uttag?PST skrev:Kan spara onödiga kopplingsdosor..(eller toppklämmor om man nu får plats bakom uttaget). Kan vara vettigt i hus med flera plan. Typiskt en villas övervåning, inkommade från central nerifrån, ut till uttag åt båda hållen, samt upp till takbelysning, (via brytare).
Vi har faktiskt några sådana kopplingar på landet...uttagen från 70-80 talet.(Fyrvägskorsningar med uttaget i mitten).
//Patrik
Nä, vanliga infällda :blushing:, men TS's tillverkare använder väl samma insats i allt kan man tänka....skulle jag gjort...Men tvättstugan kan man nog få till det på mitt sätt att resonera ändå (Hitta en lösning som sparar en dosa/kopplingsställe)Patrik_Hed skrev:
Tänkte passa på att slänga ut frågan när många yrkesutövare varit på denna tråd, jämför tex med Malmbers uttag för kanske 1/3-del av priset.
Vad får man?
ökad brandrisk?
längre montagetid?
sämre kvalite, tex svår att få i stickkontakten?
mm mm
MAO vad motiverar det klart högre priset?
/K
Vad får man?
ökad brandrisk?
längre montagetid?
sämre kvalite, tex svår att få i stickkontakten?
mm mm
MAO vad motiverar det klart högre priset?
/K