Byggahus.se
Är du säker på att de har E26? Här och i väldigt många länder har vi E27 (alltså 26 resp. 27 mm diameter). Jag vet att E27 finns i england. Men de har även en sockel med bajonettfattning, som kallas B... någonting. Den påminner om GU10 som vi har här för spotlights. Alltså en lampa som bara skruvas i ett kvarts varv.

H hempularen skrev:
Är du säker på att de har E26? Här och i väldigt många länder har vi E27 (alltså 26 resp. 27 mm diameter). Jag vet att E27 finns i england. Men de har även en sockel med bajonettfattning, som kallas B... någonting. Den påminner om GU10 som vi har här för spotlights. Alltså en lampa som bara skruvas i ett kvarts varv.
Tack för svar. Ja jag tror det. Så här står det på specen i länken jag skickade:

"Bulb type A, 60W Max; Bulb base E26, Voltage 120"

Eftersom den har E26-sockel så är den egentligen inte gjord för våran nätspänning. Om det i praktiken innebär nånting vet jag dock inte, men man kan ju rent teoretiskt ha snålat på isolationsavstånd och annat så att den kan bli farlig med högre spänning?

Står det inte 120V ? Om det stämmer så fungerar den inte i vårt system.

Aha okej. Jag fick detta till svar när jag frågade om lampans volt. Om det är svar på din fråga vet jag inte?

"The voltage is 220/240, European standard, not American standard."

Det är texten "Voltage 120" som får mig att undra.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
E26 används i Nordamerika, inte i England. En lampa med E26 är sannolikt inte byggd för vår spänning (inte voltstandard). I praktiken tycks det i allmänhet gå att montera en E27 lampa i en E26 sockel. Men det är inte rätt.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är texten "Voltage 120" som får mig att undra.
Ja jag undrar också över vad som menas där. Just eftersom deras svar var "The voltage is 220/240, European standard, not American standard."

Lampan är förmodligen tillverkad i/för USA och importerad till UK. Eftersom det går att stoppa i en E27-lampa i en E26-sockel så tycker dom säkert att det är helt OK.

"All lighting is wired for use in the UK", så de har ju antagligen bytt åtminstone stickproppen till UK standard, kanske är även lamphållaren bytt. Skulle inte chansa med så mycket pengar dock...

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
H hapazard skrev:
"All lighting is wired for use in the UK", så de har ju antagligen bytt åtminstone stickproppen till UK standard, kanske är även lamphållaren bytt. Skulle inte chansa med så mycket pengar dock...
Är det så? För jag tänker om "The voltage is 220/240, European standard, not American standard.", alltså samma som vårt, sen ska det tydligen gå att byta ut fattningen i lampan så den passar för e27 (enligt en ljusbutik jag pratat med). Och att byta själva stickproppen till en svensk är ju inga problem?
Borde det inte funka då?

Enligt den här sidan så går det bra att blanda E26 och E27.
https://zangra.com/en/page/faq/question/109/

E26 och 120 Volt antyder att lampan är gjord för USA och inte Europa. Men jag har ingen aning om ifall det spelar någon roll i praktiken.

D Donald-Duck skrev:
Enligt den här sidan så går det bra att blanda E26 och E27.
[länk]

E26 och 120 Volt antyder att lampan är gjord för USA och inte Europa. Men jag har ingen aning om ifall det spelar någon roll i praktiken.
Ja precis, sen svarade dom mig på mail att "The voltage is 220/240, European standard, not American standard". Men då vet jag inte vad 120 volt betyder?

Självklart så går det att bygga om lampan till Europeisk standard om så skulle behövas, det går ju att byta ut både kontakt, strömbrytare, kablar och lamphållare i värsta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.