En Elko dimmer/brytare utanpåliggande inköpt på Jula. Dimmer fungerar men brytare tänder ej taklampa. Faspenna registrerar ingen ström i taklampan.
Vad har jag missat? Svart bygling original och vit tändtråd på B.
Fasen servar också uttag men det var för trångt på dimmern så jag tog extratråd och wago men det borde väl inte påverka?

• Elko dimmer och brytarens insida med öppna ledningar och wago-kopplingar i installationsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Flytta vit till pil ut. Högersidan av bilden.

• Gilla
Tullio
  • Laddar…
Provat utan framgång. Fel i brytaren?

Har du någon fas på pil in (L)? Knappast fel på brytaren det är myyyycket ovanligt.

Ja, den svarta från dimmern var byglad från början. Den borde ge fas? Annars ser jag inget syfte med den. Men jag kan inte allt.

Det räcker inte med ett borde du måste veta att det är en obruten fas.

Ok. Undersöker.

Nu vet jag. Byglingen gav inte fas. Men den borde gett det. Eller? Märkning på dimmer.
Två trådar på en plint gick till slut.
Fungerar som det ska. Tack för input.

• Öppen väggmonterad dimmerbrytare med märkningar och två anslutna trådar synliga.
    Skapa konto
  • Öppen väggdimmer med kablar anslutna till anslutningsterminaler, korrekt installation verifierad.
    Skapa konto
Och ja, första försöket var att byta bygling

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Det vore bättre om du skaffade en större wago och inte byglade från dimmern. Dess anslutningsplint är inte konstruerad för mer än en ledning. Koppar ska aldrig vara synlig. Och definitivt inte på en fas.

Mmm. Frågan uppstår ju varför originalet var kopplat från dimmern? Men visst, en fyr-wago löser det. Antar jag? Fast synlig koppar finns det lite här och var i huset, men jag är inte elektriker.

Varför inte bygla fasen i brytaren istället för dimmern? Där finns det ju dubbla platser i klämman allt som oftast...

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Så är det förstås. Var så fokuserad på dimmern som ska passa in i dosan att jag såg den som första enhet. Det finns också dubbla plintar på brytaren. Tack för tipset

Kopplat och klart. Mycket bättre variant.
Va, vadå ”pics or...”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.