Har två zoner med spotlights (halogen), en spegelbelysning samt en badrumsfläkt som ligger på varsin pol på en återfjädrande kronbrytare (två knappar men fyra "kanaler" ut). Mellan brytare och transformatorer sitter en Vadsbo DU 250.

Spot zon 1, spegelbelysningen samt impulsstyrningen av fläkten fungerar som de alltid gjort (ett tryck = ljus av/på alt start av fläkt, hålla inne knapp = dimmer upp eller ner).

Zon 2 däremot (och enbart den) lever sedan några dagar ett eget liv; kan plötsligt få för sig att tända, släcka eller dimma upp eller ner. Går sällan att manövrera via knapptryck.

Eftersom övriga tre knappar/kretsar fungerar som de ska borde felet inte ligga hos dimmern - eller?
Kan det möjligen ha uppstått något kontaktfel i brytaren? Känns inte helt rimligt. Alla kablar kollade, god kontakt, och inga synliga skador.

Anläggningen är ca 8 år gammal och har fungerat felfritt hittills.

Felsökningstips mottages tacksamt; har 150 m2 övervåning som ska få golv, reglas upp och gipsas, sådana här småfel som plötsligt dyker upp är då lite påfrestande...
 
Låter som dimmern. Jag råkade ut för ganska exakt samma sak förra veckan. Har i köket två grupper av spottar. Dimmern till den ena började bete sig underligt. Antingen reagerade den inte alls, eller så reagerade den på att jag dimmade den andra dimmern och så började den plötsligt spontantända lamporna.

Bytte ut den. Nu fungerar det. Jag övervägde också om det i själva verket var något fel på brytarna eftersom den reagerade på signal till den andra dimmern. Men det var troligen en störning, trådarna går ju i samma rör. Den här dimmern har alltid varit störkänslig, lamporna har blinkat om man kör kaffekvarnen på samma grupp osv. Även det är bra nu efter bytet.
 
Tack för snabbt svar. Ja, då är det väl bara att skaffa en ny puck och testa att byta.

Vore kul att höra från någon som är mer insatt i elektronikens förunderliga irrvägar hur det kan vara möjligt att dimmersignalen fungerar bra på tre av fyra slingor men inte på det fjärde. Inte för att det gör någon skillnad rent tekniskt (måste som sagt förmodligen byta puck), men jag kan behöva en smånördig distraktion i det här blygråa novembermörkret.
 
Här var det ett märkligt sammanträffande. Vi satt en kväll i köket, och så kommer ett enstaka "pling". När detta upprepat sig ett par gånger under en timme, så ville jag veta vad som plingade. Det kom ifrån köksön, där de här två spottarna sitter över.

Tänkte att en lampa kanske höll på att gå sönder, därav plingandet. och upptäcker att det inte går att släcka lampan. Med diverse mekande. Dagen efter bytte jag dimmern. Och plinget kom igen.

Då kom jag på att vi har en liten nyinköpt porslinsskål (konsthantverk) på köksön. Provade att flytta på den. Och nu kommer plingandet från annat håll i köket. Verkar vara några inre spänningar i den, troligen håller den på att spricka av sig själv. Den plingar till 3 - 4 ggr per kväll. Men sammanträffandet att dimmern lägger av samtidigt som en porslinsskål börjar självspricka...
 
Så det kan bli!
Nu har jag funderat lite till. Pucken vid strömbrytaren styr ju tre separata kretsar. Måste vara så att pucken bara genererar en styrsignal (någon form av puls) till respektive transformator? Är det så måste det betyda att själva dimmern sitter inbyggd i respektive transformator, och då är det en smula missvisande att kalla DU250 för dimmer.

Tacksam för kommentarer från någon som faktiskt vet bättre om jag tänkt rätt. Skulle så vara fallet är det ju trafo som ska bytas, inte pucken. Får väl försöka få tid att öppna upp och plocka ut trafo och mäta lite.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.