4 875 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Hjälp att förstå hur elen hänger ihop i ett rum
Jo det blir att riva ned och låta elektriker sätta nytt uttag och dra från takdosa. Så kan jag få jordat och ha hela utrymmet samlat på samma grupp i centralen.Fotografen skrev:
Blir ändå lite fascinerad, han har alltså kört motorvärmare på uttaget utomhus och ett 2000W konvektorelement på det ojordade uttaget inomhus, allt på 10A säkring. Undra hur många gånger säkringen gått..
Efter denna tråden har jag fått bra klarhet i utrymmet vad det gäller el, har kollat alla dosor i väggar också och sett så det inte varit några trådar som gått vidare åt något håll som jag inte haft koll på. Spänningedetektor flippar ur helt på hela ytterväggen men nu är jag säker på hur kablaget går så att man kan borra upp något hyllsystem på väggen.
Har dock en sak som ger mig lite huvudbry. Fasadmätarakåpet sitter på den väggen och jag ser vart kabeln från måtarskåp går uppe på vinden till elcentralen. Men kan jag på något enkelt sett se hur kabeln går ut från måtarskåpet? Jag har skåpet på ett ställe och kabeln kommer upp på vinden 120 cm ifrån skåpet. Så jag vill veta om kabeln på min sida skåpet går ut i överkant, underkant eller sida på fasadmätarskåpet. Detta för att på så vis kunna rita upp en zon på vägg där kabeln mest troligt ligger för att inte borra i närheten.
Inkommande är nere till vänster på bilden.
Bifogar även en liten skiss hur det ser ut.
Har dock en sak som ger mig lite huvudbry. Fasadmätarakåpet sitter på den väggen och jag ser vart kabeln från måtarskåp går uppe på vinden till elcentralen. Men kan jag på något enkelt sett se hur kabeln går ut från måtarskåpet? Jag har skåpet på ett ställe och kabeln kommer upp på vinden 120 cm ifrån skåpet. Så jag vill veta om kabeln på min sida skåpet går ut i överkant, underkant eller sida på fasadmätarskåpet. Detta för att på så vis kunna rita upp en zon på vägg där kabeln mest troligt ligger för att inte borra i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande är nere till vänster på bilden.
Bifogar även en liten skiss hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden