Totte_S
Har en mycket enkel bordsugn som löser jordfelsbrytaren när jag slår igång den, inte omedelbart, men efter en kort stund, under en minut tror jag. Den är inte mycket använd, alla ledningar och anslutningar ser helt felfria ut. Inte massa smuts heller. Jag är minst sagt ringrostig så jag gör säker dunderfel i mina antaganden/mätningar, så jag önskar lite vägledning. Mäter med biltemas enkla multimeter.

Effekten regleras med en mekanisk termostat, det sitter alltså någon sorts reostat, med en prob inne i ugnen. reostaten har två anslutningar plus jord, så det verkar vara simpelt så långt.
Det finns även en enpolig strömbrytare på ugnen.

Om jag slår till strömbrytaren (ingen spänning tillkopplad) och vrider medurs så termostaten klickar, och mäter över anslutningen för inkommande matning (fas+noll) får jag 59 ohm, vilket då bör vara över elementen, och riktigt då ugnen är märkt med 900W. Vrider jag av termostaten så får jag oändligt motstånd.
Jag kan dock inte sumra över dessa mätpunkter, vilket förbryllar mig, då instrumentet skall pipa under 100 ohm.

Om jag sumrar över anslutningarna på termostaten har jag kontinuitet tills jag vrider av termostaten, så det verkar stämma.

Mina slutsatser så långt är att elementen är hela, och troligtvis inga överslag i dem. Termostaten verkar ju funka i alla fall delvis.

Min spekulation är det är något skumt överslag inne i termostaten som påverkas när den börjar värma.
Jag har inte tillgång till isolationsmätare.

Så, tänker jag rätt så långt, eller skall jag mäta på annat sätt? Annat?

Närbild på en termostat i en bordsugn med synliga elanslutningar och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk termostat med vred och anslutningar i en bordsugn, oskarpa närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har troligen felet i värmeslingan, men du måste använda ett instrument som klarar uppgiften att mäta dvs en "Megger". Koppla loss värmeelementet och mät mellan jord och elementet anslutningar. Har du inget överslag så gör lika med dom övriga komponenterna.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
A
Totte_S Totte_S skrev:
Mina slutsatser så långt är att elementen är hela, och troligtvis inga överslag i dem.
Här, här är boven. Isolationsmät ugnselementen så ska du se att det nog är överslag. I 99 fall av 100 är det elementen när en värmealstrande apparat slår ut jordfelsbrytaren

Som sagt, du behöver mäta med en isolationsprovare, även kallad "Megger". Megger är ett känt fabrikat som tillverkar isolationstestinstrument.

Skillnaden mot att mäta med multimeter, är att isolationstestaren lägger på uppmot 1000 V. Om du har en spricka i isoleringen, så blir det kanske ingen galvanisk kontakt i sprickan, men med lite högre spänning så blir det överslag igenom sprickan. Din multmeter mäter med typ 4 - 5V mästspänning, den kan inte ge överslag. Nätspänning på 230V slår över. Genom att mäta med 500 eller 1000V så får man då ett tydligt överslag som kan mätas.

Totte_S
Ok, tack för eniga svar, men det felet vill jag ju inte ha... får önska mig en isolationsmätare i julklapp. Ugnen är nog bara att kassera då. Synd, jag gav ju faktiskt hela 120 kr för den.

A
Kjell har en relativt billig isolationsprovare, en Uni-T, som duger mer än väl för sporadiskt användande.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.