Byggahus.se

Totalrenovering av hus - smarta tips?

1. J
    Medlem Nivå 4
    Lägger det här ines men är
    Mer generellt:
    Nästa vecka får vi tillgång till vårt första hus. Sutteräng byggt på 60-talet och större delen original.
    Vi kommer totalrenovera huset så det jag efterfrågar vad ska vi inte glömma bort när det gäller diverse smarta lösningar.

Tänker på grejor som
    Fiber i varje rum?
    Möjlighet att öppne ytterdörr från övervåningen
    Belysning
    Osv

Vill inte ställa mig frågan om två år varför i helsike tänkte jag inte på det??

2. MusseAdemi
    Medlem Nivå 1
    Börja med att riva allt som går att riva efter det kan du starta tänka vad du ska ha. Byte av elcentral ? Nya vattenledningar ? Hus från 60-talet har rätt dåliga vattenrör. Det är en stor investering men du kommer inte ångra dig. Rekommenderar att du har spotlights i vardagsrummet, korridoren, köket. När du ändå är igång och har tänkt att bo där i många år så SNÅLAAAAAAA för fan inte.

3. J
    Medlem Nivå 4
    Tackar. Kommer byta ut allt men behålla 60-talets raka linjer. Möjligtvis skenor med spottar men riktigt allergisk mot infällda ;) kommer ha en ljuskonsult på besök så får se vad dom säger..

Mer ute efter finurliga saker än just de större grejorna.

4. MusseAdemi
    Medlem Nivå 1
    Aha okej. Jag köpte själv ett hus från 60-talet och har gjort kaos där rent ut sagt. Fördelen med ett renoveringsobjekt är att du har fria händer och kan göra exakt hur du vill. Går det att riva en vägg från köket till ett rum för att göra köket större bland annat ? Det är i egentligen bara plånboken som sätter käppar i hjulet för ett stort projekt. Om du vill ha nåt snyggt så kan man lägga väggtegel på en vägg i vardagsrummet eller korridoren. Det blir så sjukt snyggt. Jag ska själv ha det =)

5. J
    Medlem Nivå 4
    Ja det är ju helt klart plånkan som styr. Vill hålla budget så kan inte sväva ut alltför mkt. Möts av detta i entrén men teglet är lite för ljust för min smak. Kolla kastholmhouse på Instagram. Våldsamt snyggt
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    AAFE7453-39EA-4FA7-82A5-D80769DC861A.jpeg

6. MusseAdemi
    Medlem Nivå 1
    Hur mkt kvadrat är den väggen ? Behöver inte kosta en förmögenhet för att sätta väggtegel ( Natursten ). Nytt laminatgolv, ny belysning och målade väggar och väggtegel ( Natursten ). Du mildeeeeeeeee vad snyggt du hade fått det

7. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Jag är generellt skeptisk till hemautomation, då jag ser väldigt lite vinst i det. Det största problemet är dock det estetiska, olika lådor, kablar och kameror ser verkligen ut som skit om man försöker ha ett lite mer exklusivt anslag i inredningen. Gäller även olika stereo-lösningar.

Se därför till att planera lite extra för sådant om du har tänkt att över huvud taget ha något sådant. att bygga lite dolda lådor här och var på väl valda ställen i väggarna är i princip gratis och ger en fin optionalitet för framtida elprylar.

8. J
    Medlem Nivå 4
    vi vill inte heller ha ett sk sönderrenoverat hus så förstår din point. Mycket original kommer bevaras men delar som är uttjänta eller inte ger en bra lösning kommer bytas ut.

9. J
    Medlem Nivå 1
    För stilinspiration (om du vill behålla 60-talet) är att kolla @unckelhouse och @blankensathome på Instagram. De har båda renoverat 60-talshus men behållit mkt av stilen.

10. J
    Medlem Nivå 4
    Blankens är lite för mkt av det gamla men Unckel är mer det jag tänkt mig. Mkt spons där dock.