Hej!

i vår renovering så tog vi in elektriker som flytta och bytte vår gamla elcentral. Nu undrar jag om det är ok att det ser ut så här?

(har såklart tänkt fråga elektrikern också hur det är tänkt, men vill gärna ha era åsikter också)

• Nyligen installerad elcentral med öppet väggutrymme och synliga ledningar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kort svar nej, måste tagit längre tid att tejpa det där än att köra med en bit flexslang istället t.ex.

Nej, det är inte ok. En tumregel inga lösa kablar utanför centralens kapsling.

Fult och fel. Enkelisolerade ledare får inte vara åtkomliga på det viset.

Mikael_L
J Josefin Illergård skrev:
så tog vi in elektriker som
Ja, det där är jättefel, helt enkelt.

Är det verkligen en "riktig" elektriker?
Typ en etablerad elfirma.

Det känns sannolikt att det finns en massa andra fel också då.

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
Hm, blir att kontakta elektrikern direkt på måndag alltså. Tack för alla svar!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det där är jättefel, helt enkelt.

Är det verkligen en "riktig" elektriker?
Typ en etablerad elfirma.

Det känns sannolikt att det finns en massa andra fel också då.
ja det är en etablerad firma som gjort det.

Kan på något set aldrig varit en elfirma med egenkontrollprogram mm för sådan kan ALDRIG göra fel. ;)
Huga vad det ser ut. Tycker detta borde anmälas till elsäkerhetsverket direkt så att denna firma inte får fortsätta jobba på detta vis.

Är det verkligen klart?

med tanke på materialvalet så skulle jag med kunna tänka mig att det inte är klart ännu... hade det varit biltema säkringar hade jag tänkt annat...

Kom fel

J Johan_85 skrev:
med tanke på materialvalet så skulle jag med kunna tänka mig att det inte är klart ännu... hade det varit biltema säkringar hade jag tänkt annat...
K Kurtivan skrev:
Är det verkligen klart?
börjar luta åt att det är kommunikationsmiss mellan oss och elektrikern, för klart kan det ju inte vara. Får se till att ta tag i det på måndag!

Men om nu detta inte är färdigt varför ens lägga tid på att tejpa de ledarna och att inte kapa rören där det går kablar konstigt? Blir inte säkert eller bättre av det jobbet och bara mer tid att göra det rätt nästa gång.

En sen uppdatering här! Nu är allting fixat, i rör, och det blev supersnyggt
Bättre kommunikation, mindre panik har jag väl lärt mig av det här.tack för alla svar!
(Att det tog lite tid att få fixat efter första inlägget berodde på oss, att jag varit bortrest)

• Gilla
Sven Thomas Jansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.